Jan Mulder teaser column Beeld Humo
Jan Mulder teaser columnBeeld Humo

ColumnJan Mulder

Jan Mulder: ‘Cabaretrecensenten zijn de onbetrouwbaarste recensenten’

Jan Mulder

Niels Poissonnier, chef voetbal van Het Laatste Nieuws, schreef na Anderlecht – Club Brugge dat hij voor Fabio Silva graag 300 kilometer rijdt om hem te zien spelen. Silva is inderdaad een fijne, balvaardige voetballer en ik woon op 300 kilometer afstand van het Anderlecht-stadion. Voel ik ’s zondagsochtends sterk de behoefte in de auto te stappen om om half drie Silva in actie te kunnen zien? Een kilometer of 10 zou me, eventueel, doen twijfelen. Tussen de liefhebbers Poissonnier en Mulder gaapt dus een verschil van 290 kilometer wat betreft de appreciatie van sterspeler Fabio Silva. Een enorme afstand. Te groot eigenlijk voor twee recensenten die beiden op enige ervaring kunnen bogen en iets afweten van de voetbalsport, haar schoonheid en geheimen.

Ik heb onlangs wel 300 kilometer van mijn woonplaats naar Gelsenkirchen bedwongen voor een concert van The Rolling Stones. En maandag 17 oktober startte ik de wagen met 220 kilometer voor de boeg: in Amsterdam trad Bob Dylan op met zijn laatste meesterwerk, ‘Rough and Rowdy Ways’. Zijn stem was voller dan ooit, Bob had er zin in, haspelde de liederen virtuoos door elkaar, schonk ons alles waar we niet op hadden durven hopen. In een gelukzalige roes keerden we huiswaarts.

De volgende dag verschenen de recensies in NRC Handelsblad en de Volkskrant. Er had niets van gedeugd. ‘Dit moet stoppen.’ Zo gaat dat met recensies: de één (Niels) is dolenthousiast, de ander (Jan) sipt. Lezer, trek u er nooit meer iets van aan, glij er desnoods diagonaal met de ogen overheen en haal dan de schouders op: de waarheid is anders. Ga en oordeel zelf. Zelfs als een recensie bijzonder enthousiast is, zoals bijvoorbeeld de bespreking in de Volkskrant van de nieuwe cabaretshow van Freek de Jonge, komen de genoteerde hoogtepunten in de krant volstrekt niet overeen met degene die je zelf in de schouwburg hoort en ziet.

Cabaretrecensenten zijn de onbetrouwbaarste recensenten. Gauw terug naar de Dylan-kenners. Jan Vollaard, NRC: ‘Dylans entree als zanger was onthutsend. Zo schraperig lelijk, zo onhandig atonaal heeft hij nog nooit eerder geklonken.’ Gijsbert Kamer, de Volkskrant: ‘Zo zijn er diverse hoogtepunten tijdens het concert dat in weerwil van de hooggespannen verwachtingen toch een beetje saai is.’ (Na drie weergaloze doelpunten van Messi en een aantal onnavolgbare dribbels kun je ook schrijven dat het een beetje tegenviel omdat hij niet meeverdedigde.)

België. Nando Mahieu, recensent van Dansende Beren over Dylan: ‘Nog nooit was eentonigheid zo mooi. Het was een optreden zonder toeters en bellen, zonder technische hoogstandjes, zonder interactie met het publiek en toch was Dylan fantastisch.’ Vincent Van Peer, Humo: ‘Hij liet zijn songs ademen, rommelen, kabbelen, tot rust komen. Het was een zwalpende, onaffe, lévende liveperformance, een echte rock-’n-rollshow.’ Taal die de realiteit benadert. Tot slot de slotzinnen van Jan Vollaard: ‘Ik had graag drie sterren gegeven, uit respect voor wie Bob Dylan is en wat zijn werk voor drie generaties heeft betekend. Maar au, wat was dit concert teleurstellend.’

Ik heb even met Bob Dylan gebeld. Hij zat in de put. Kon maar niet begrijpen dat hij slechts twee sterren van NRC had gekregen. Zelf had Bob stilletjes gehoopt op vier en hij overweegt nu de hele Europese tour af te breken.

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234