Jan Mulder teaser columnBeeld Humo

columnJan Mulder

Jan Mulder: ‘Messi, de afgelopen jaren gebukt onder een oudemannenbaard, verscheen gladgeschoren op het veld’

Karel De Gucht was te gast in ‘De afspraak’. Ik schrok me dood: de aantrekkelijke karakteracteur à la Spencer Tracy had zichzelf veranderd in een zwerver. Stoppelbaard van plusminus tien dagen. De Gucht! Ooit zo glanzend voorzitter van VLD, minister van Buitenlandse Zaken, Europees commissaris, na zijn politieke loopbaan belangrijk in de privésector en tegenwoordig onder andere landheer van 5,8 hectare druivenranken in Toscane - in samenwerking met de lokale oenoloog produceert en verkoopt De Gucht zijn mediterraanse flessen en in de zomer is de villa te huur voor uw vakantie. Zelfs boven de middelbare leeftijd blijft Carlito een synoniem van Succes. Hoe doet hij dat? Gewoon klakkeloos de mode volgen? Daarom nu die begroeiing op de wangen?

De Amerikaanse zwemmer Mark Spitz won in 1972 op de Olympische Spelen van München zeven gouden medailles. Spitz zwom met snor, opvallend in een discipline waarin men alles doet en laat voor de aerodynamische perfectie. Na de Spelen lieten alle Russische topzwemmers hun snorrenbaard staan, omdat ze dachten dat Spitz zijn medailles eraan te danken had. Vele andere wereldzwemmers deden hetzelfde en daarna ebde het belang van de snor voor een wereldrecord honderd meter vrije slag natuurlijk snel weg.

Ook Marc Coucke soms, Roberto Martínez zo nu en dan, Hein Vanhaezebrouck en Maarten Vangramberen definitief, de Nederlandse oud-minister van Cultuur Ronald Plasterk (‘Ik kwam van vakantie terug en hij was er opeens’), Nicolas Cage, Bert van Marwijk, Willem-Alexander en Justin Trudeau liftten mee op de wagen van de eigentijdse manspersonen met een baardje. Met angst en beven in het hart wacht je op de coming-out van Eddy Merckx en Guy Mortier.

Niet alleen bekende koppen vielen met bosjes tegelijk, ook het 60-jarige hoofd van de brandweer van Pfaffenhofen, de nog net niet gepensioneerde leraar aardrijkskunde te Lokeren, de schaatsenslijper van Dokkum en de vicepresident van de universiteit van Maastricht klampten zich vast aan de landloperlook.

Maar er is hoop. Vorige week begon de Spaanse voetbalcompetitie weer en Lionel Messi (33), de afgelopen jaren gebukt onder een oudemannenbaard, verscheen gladgeschoren op het veld van Mallorca. Hij zag er tien jaar jonger uit. Een genot. Zelfs zonder publiek op de tribunes kreeg ik zin in de wedstrijd.

De volgende dag stond Real Madrid — Eibar op het programma. De baard van Sergio Ramos was langer dan ooit. Zeker tien centimeter haar hing er onder zijn kin. Waarom zou Sergio Ramos een heremiet in een grot willen zijn? Niet om in de smaak bij de vrouwelijke medemens te vallen, zoals een Engelse wetenschapper in menselijke gedragsvormen onderzocht. Ramos wil intimideren, speelt de viking met een speer en een valse grijns, zoiets. Extra afschrikkende werking: in een baard krioelen meer bacteriën dan in de vacht van een hond. Uit de buurt blijven.

Van een verdediger valt het gebruik nog enigszins te begrijpen. Alle middelen helpen. Ik heb eens gespeeld tegen Bobby Moncur, stopper van Newcastle United, en zag meteen na de aftrap dat die directe tegenstander zijn gezicht had volgesmeerd met vaseline. De hele pot erop en twee zwarte vegen houtskool erbij. Het beeld zou als angstaanjagend moeten worden geïnterpreteerd, een andere reden kon ik niet verzinnen. Het was lachwekkend en het hielp Bobby weinig, al zeg ik het zelf.

De hoop is gevestigd op de Instagram-accounts van Lionel Messi en Sergio Ramos. Waarschijnlijk bezit Messi 100 miljoen volgers meer dan Ramos, dus qua voorbeeldfunctie weegt de schaal zwaar door naar de influencer uit Barcelona. Ik ben er niet helemaal gerust op. Oplettendheid blijft geboden, onverminderd gaat de strijd tegen de lelijkheid door.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234