Jan Mulder teaser columnBeeld Humo

columnJan Mulder

Jan Mulder: ‘Michael Jordan is de perfecte hoofdrolspeler in 'The Last Dance'. Vervelende vent ook’

In een interview met Het Laatste Nieuws vertelde Didier Mbenga over zijn door het coronavirus overleden zus en de dood van ploeggenoot Kobe Bryant. Aangezien we op aanraden van vrienden absoluut de Netflix-hit ‘The Last Dance’ over de Chicago Bulls hebben moeten bekijken en nu helemaal in de wereld van het basketbal leven, las ik het gesprek met Mbenga. Didier heeft veel van Kobe geleerd. Het woord ‘focus’ valt. En 'winnen'. En Jordan. Mbenga: ‘Ze hadden dezelfde winnaarsmentaliteit. Er telde voor Kobe maar één ding: winnen, winnen, winnen.’

Hij herinnert zich een trainingswedstrijd tussen de starters en de invallers die lang duurde omdat het team van Bryant maar niet kon winnen en hij absoluut wilde winnen, en dus doorspeelde. Na drie uur gelijkopgaande strijd moest trainer Phil Jackson er een eind aan maken wegens het gevaar van ernstige spierblessures. Er zal enige overdrijving aan te pas gekomen zijn, laten we zeggen dat er een halfuurtje werd doorgespeeld, maar kenmerkend is de anekdote wel. Sport gaat over winnen en van alle mensen willen topsporters het felst winnen. Je merkt het aan alles wat ze ondernemen. De Ajacieden Ronald en Frank de Boer, bijvoorbeeld, stonden erom bekend dat ze zelfs met klaverjassen altijd wilden winnen, en elkaar verrot scholden tijdens een spelletje minigolf. Die verregaande winnaarsmentaliteit zou het bewijs zijn van een volbloed topsporter. Doet hij het niet, is er iets mis.

Je kunt geen interview met zo'n geslaagde atleet opslaan of het gaat over winnen. Soms zeg ik tegen de krant die op tafel ligt: ‘Jaha, weten we. Topsport en zo. Winnen. Ik heb 'm door.’ ‘The Last Dance’ pepert het ons ook weer in: dit gaat over winnen, winnen, jongens. Michael Jordan kan, net als Kobe Bryant, heel onaangenaam tegen zijn medespelers worden wanneer ze een bal verkeerd aangooien en dus eigenlijk niet willen winnen. Wanneer één van de wereldtoppers, Dennis Rodman, zonder permissie van de Chicago Bulls van de aardbodem verdwijnt en na drie dagen in Las Vegas wordt teruggevonden met een sigaar in de neusring, onder een berg cocaïne en callgirls, wordt hij een winnaar genoemd. Dennis stáát er de volgende wedstrijd ook en Michael lurkt tevreden aan zijn sigaar.

‘The Last Dance’ is een prachtige serie. Hier zie je de meerwaarde van camera's en microfoons die de kleedkamer in mogen, het praatje van de coach uitzenden, het verkeer in de catacomben tonen. Michael Jordan is de perfecte hoofdrolspeler: beroemd als geen andere sportman, aantrekkelijk en gehuld in een even gigantisch als schitterend kostuum als hij geen shorts draagt. Vervelende vent ook. Tegen manager Jerry Krause, lengte 1 meter 60, zegt hij: ‘Slik jij pillen om zo klein te blijven?’ Loopt dan door. De vetes, de persoonlijke drama's en de spectaculaire spelmomenten in de play-offs lossen elkaar goed af. Ik hang aan de lippen van Jordan. Het zijn z'n verslavende stemgeluid, de immer terugkerende goedkope psychologische spelletjes met de tegenstanders, het onwaarschijnlijke sterrendom à la Elvis Presley en de geweldige montage die het 'm doen.

Bij het spel van de beste winnaar aller tijden, Michael Jordan, die horizontaal in de lucht de zwaartekracht een fractie van een seconde negeert en vlak vóór hij op de grond smakt de bal in het net tovert, dacht ik wel steeds: met de handen. U kent de cartoon van de Amerikaanse tekenaar Bob Thaves over de legendarische danser Fred Astaire. De stripfiguurtjes Bob en Ernest staan op Times Square voor een billboard dat een filmfestival over Fred Astaire en Ginger Rogers aankondigt en Bob zegt tegen Ernest: ‘She did it in high heels, backwards.’ Hoeveel beter dan Michael Jordan met een bal in zijn handen zou Lionel Messi met de voeten zijn? Twee keer?

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234