Jan Mulder teaser column Beeld Humo
Jan Mulder teaser columnBeeld Humo

ColumnJan Mulder

‘Jean-Marc Bosman is met voorsprong dé influencer aller tijden van de voetbalsport’

Mededeling in de krant van 17 december: ‘De Koninklijke Belgische Voetbalbond is gestart met de zoektocht naar het ultieme voetbalicoon uit de vaderlandse geschiedenis. Niet alleen (ex-)Rode Duivels kunnen de titel van Ultimate Icon in de wacht slepen, maar ook een selectie van (ex-)Red Flames, futsalinternationals en alle bondscoaches die ooit een EK of WK mochten coachen in het veldvoetbal of het futsal. De fans kunnen online stemmen.’

Mijn spontane eerste voorkeur ging uit naar Paul Van Himst. En Rik Coppens. Iemand als Kevin De Bruyne, misschien een betere speler dan die twee, moet eerst maar eens voetballer-af zijn, wil hij in aanmerking komen. Iconen moeten een tijdje liggen. Een beetje icoon is halfdood. Nog beter is het als hij al enige tijd is overleden. Met het jaar worden de verhalen wilder: hoe hij met zijn slaloms en schoten de massa in vervoering bracht, moet je met eigen ogen hebben gezien om het te kunnen geloven; hoe het volk genoot van zijn uitspattingen buiten de lijnen: het geld, de schandaaltjes, de vrouwen. Maar nu zitten we al bijna bij de cultheld, wat niet de bedoeling is, het gaat hier om het Ultimate Icon.

Jean-Marc Bosman (links) en Markus Merk in 2008 Beeld Bongarts/Getty Images
Jean-Marc Bosman (links) en Markus Merk in 2008Beeld Bongarts/Getty Images

Hoe wordt men icoon? Met een goed hart. Man United-speler Marcus Rashford nam in de loop van het afgelopen jaar het initiatief voor een actie ten behoeve van ondervoede Engelse kinderen en verwierf de liefde van een hele natie. Rashford daagde de premier en de minister van Volksgezondheid uit, kreeg aanvankelijk nauwelijks gehoor bij de overheid en zette toen met zijn moeder een inzamelingsactie op die wereldwijde aandacht en bewondering kreeg. Marcus won het ten slotte van de regering en werd door de BBC voor de Sports Personality of the Year Award genegeerd omdat zijn prestaties ‘niet sportief, maar humaan van aard’ waren. Rashford kreeg op het gala een troostprijs met de beroerde titel Panel Special Award. De echte beker ging voor de tweede keer naar Lewis Hamilton en zijn auto, de Mercedes.

Ik stem voor een Belg die eveneens buiten de spelregels van de verkiezing valt en dus geen Ultimate Icon zal worden. Mijn kandidaat is met voorsprong dé influencer aller tijden van de voetbalsport, met inbegrip van alle spelers, agenten, voetbalhuizenmakelaars in woonbuurten als de Golden Triangle, legendarische managers en makers van series uitzinnige doelpunten en dribbels. Allen zijn ze schatplichtig aan Jean-Marc Bosman.

Op de kop af 25 jaar geleden stond deze middenvelder onder contract bij FC Luik. Zijn maandloon bedroeg 750 euro. Hij zat op de bank en wilde het graag elders proberen. De Franse tweedeklasser Duinkerke toonde interesse. FC Luik eiste een transfersom van 30.000 euro voor zijn lijfeigene. Bosman ging naar de rechter en vijf jaar later won hij de zaak bij het Europese Hof van Justitie. Het Bosman-arrest was geboren. De voetbalwereld veranderde totaal. Einde contract was een speler nu vrij om te gaan waar hij wilde. Geen afkoopsom. Voortaan streken de spelers de transfersommen op, niet de clubs. Voorzitters over de hele aardbol wezen Bosman aan als de veroorzaker van een niet te dempen gat in hun budget en verboden hun spelers het contact met de aanstichter van het leed.

Bosman vereenzaamde, zijn huwelijk strandde, drank tastte zijn gezondheid aan, een inkomen had hij niet. Om hem te helpen bezocht een groepje – inmiddels rijke — Ajacieden jaren later zijn woning met een schamel bedrag, en Adrien Rabiot schonk 15.000 euro na zijn overgang van Paris Saint-Germain naar Juventus. Meer solidariteit was de held niet gegund. Maar het Ultimate Icon kan niemand anders zijn dan Jean-Marc Bosman.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234