Open Venster
‘Laat mensen met kennis van zaken bepalen wat geschrapt moet worden in de eindtermen’
Ik nomineer minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) voor Humo’s Comedy Cup. Volgens hem moeten de scholen zich bezighouden met wat belangrijk is, namelijk wiskunde en taal. Geen lessen over het klimaat of het verkeer. Het onderwijs moet focussen op kennis overbrengen.
Sinds wanneer bestaat kennis alleen uit wiskunde en taal? Sinds wanneer is kennis over het verkeer en het milieu niet meer noodzakelijk? Laat me raden: Europa peilt alleen naar taal en wiskunde om de onderwijskwaliteit van een land te meten, zeker?
Ik heb me zes jaar geleden omgeschoold van doctor in de wetenschappen tot leerkracht lager onderwijs. Net dat basisonderwijs is zo aantrekkelijk omdat je kinderen leert in het leven te staan. En ja, daar horen procenten berekenen bij. Maar óók, en wat mij betreft zelfs voorál: begrijpen hoe ons gedrag onze planeet beïnvloedt, hoe we ons gedragen in deze maatschappij, hoe andere bevolkingsgroepen hun leven inrichten en hoe we van elkaar kunnen leren, en ga zo maar door.
Mijn grootvader heeft vierkantswortels leren trekken zonder zakrekenmachine. Allemaal leuk als trucje op een familiefeest, maar in het dagelijkse leven koop je er niets mee. Zo kan ik ook wel een aantal zaken in de eindtermen aanduiden waar onze kinderen van nu zullen lijken te toveren voor hun kleinkinderen.
De maatschappij is veranderd. Krampachtig al het oude in stand willen houden terwijl er zoveel nieuwe leerstof bij komt, maakt dat er voor alles minder oefentijd is. Fijn dat minister Weyts durft te schrappen, maar laat de keuze over wat geschrapt moet of kan worden over aan mensen met verstand van zaken. En laat dat nu helaas niet onze minister van Onderwijs zijn.
Valerie De Jonghe, Belsele.
Hebt u ook een brief in de pen zitten? Mail naar openvenster@humo.be of vul onderstaand formulier in: