Beeld BELGA

Open Venster

‘Laten we niet meedoen aan de wereldwijde race to the bottom die e-commerce heet’

Om de zoveel tijd hoor je economen hun beklag doen over het feit dat e-commerce maar niet van de grond komt in ons land, al dan niet als gevolg van politieke keuzes. Ook in het interview met de drie economen in Humo 4163 komt dat opnieuw ter sprake. Moeten we dat erg vinden, dat we geen Belgische Amazon of bol.com hebben? Dat soort bedrijven biedt niets meer dan een grote marktplaats aan, en door het internet is het consumentenbereik gigantisch. Het gevolg is dat externe verkopers of leveranciers staan te springen om op hun platform producten aan te bieden. Het gevolg is dan ook dat prijzen worden gedrukt, wat z’n weerslag heeft op het loon van de werknemers van een bol.com of Amazon.

Willen we de werkloosheidscijfers dan opkrikken met alleen maar slecht betaalde en onzekere tijdelijke jobs, en dit in een 24 uurseconomie? Tegelijk pleiten al die economen voor kwalitatieve, goedbetaalde en innovatieve jobs om onze economie na corona uit het slop te trekken. Dan vraag ik me toch af hoe dat te rijmen valt met elkaar. Monsterbedrijven als Amazon hun enige betrachting is om op termijn werkelijk élk consumentenartikel aan huis te brengen, van toiletpapier over seksspeeltjes tot uw favoriete muesli, en nog het liefst als monopolist. Dan krijgen we nóg meer faillissementen omdat lokale handelaars worden weggeconcurreerd. Het is ook waanzin als je denkt aan de transportkosten en dus milieukosten die nauwelijks worden doorgerekend. Ook de producent komt er bekaaid vanaf. Het is bijvoorbeeld voor onze landbouwers nu al met het mes op de keel overleven als gevolg van de grote concurrentiestrijd onder supermarkten in ons land. 

Ik zou zeggen: laat onze buurlanden maar lustig hun e-commerce uitbouwen, dan kunnen wij ons in België onderscheiden van de rest van Europa met kwalitatieve, innoverende jobs in de groene economie, jobs die een meerwaarde betekenen op de lange termijn in plaats van een minderwaarde voor de laaggeschoolde arbeider, in een sector waarin diezelfde arbeider zomaar inwisselbaar wordt. Ondersteun tegelijk Belgische handelaars om hun eigen online activiteiten afzonderlijk uit te bouwen en neem maatregelen om monopoliebedrijven als Amazon of Alibaba geen voet aan de grond te laten krijgen in België. En dus niet mee te doen aan de wereldwijde race to the bottom die e-commerce heet.

Davy Geysens, Gent.

Hebt u ook een brief in de pen zitten? Mail naar openvenster@humo.be of vul onderstaand formulier in:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234