null Beeld Humo
Beeld Humo

columnJan Mulder

‘Mbappé schoot pijlsnel over het veld, Messi huppelde er verloren achteraan. Het verschil deed pijn aan de ogen’

Woensdag 10 maart staat in Parijs de return van FC Barcelona – Paris Saint-Germain (1-4) op het programma. Het betreft hier een duel in de Champions League dat herinneringen oproept aan de remontada van 8 maart 2017, na een 4-0-nederlaag in Parijs. Onder leiding van Neymar en de scheidsrechter won Barca toen met 6-1. Een tweede remontada? Gaan we niet zien, vond de hele gemeente.

FC Barcelona zal woensdag met ten minste drie doelpunten verschil moeten winnen. Messi maakt makkelijk drie goals – hij scoorde in zijn carrière 46 hattricks – maar de kunst om er in het aangezicht van Kylian Mbappé niet vier of vijf tégen te krijgen, beheerst de verdediging van FC Barcelona niet: Busquets, Piqué, Lenglet en Jordi Alba lopen na al die slopende seizoenen op spier- en gewrichtsgevoelige ledematen. Trage mannen. Messi zal er dus zeven of acht moeten maken, en van dergelijke wapenfeiten bestaan geen data. ‘Computer says no,’ om met ‘Little Britain’ te spreken.

Die 1-4 in Barcelona was ook pijnlijk om een andere reden dan de te verwachten uitschakeling van FC Barcelona. Messi’s contract loopt in juni af en er gaan geruchten dat hij zijn salaris van ruim een half miljard euro per vier jaar bij Manchester City of Paris Saint-Germain wil onderbrengen. Adelbrieven hoeft hij niet voor te leggen, maar toch stond ook hij in de etalage van Camp Nou toen Mbappé daar zo schitterde. Het verschil tussen beide sterren deed pijn aan de ogen. De één schoot met een razende snelheid over het veld, de ander huppelde er verloren achteraan. Zouden de gulle gevers van Manchester City en PSG ook stiekem hebben gedacht dat een half miljard beter aan Mbappé kan worden besteed? Hoe manage je zo’n aankoop?

null Beeld Belgaimage
Beeld Belgaimage

Een eenvoudige columnist kan niet meer over zo’n megatransfer oordelen. Modern voetbal is een bedrijfstak geworden waarvan de financiële acrobatiek de analist, die zelf een leuk balletje heeft getrapt, ver boven het petje gaat. Het diploma globale bedrijfseconomie, enige bachelors toegepast fiscaal recht en kennis van de Kanaaleilanden zijn vereist.

Messi, die Mbappé niet meer kon bijbenen, is marketingtechnisch waarschijnlijk lucratiever, omdat zijn afzetgebied in Azië, het Midden-Oosten en zelfs in Afrika ligt, en zijn aantrekkingskracht onder kinderen van tien die bij hun vader en moeder om peperdure merkschoenen jengelen, vele malen groter is dan de bedrijfsresultaten van het merk Mbappé. Niet onbelangrijk: Mbappé heeft 58 miljoen volgers op Instagram en Messi 265 miljoen op al zijn sociale media, cijfers die trainers van multinationals als City en PSG bovenaan zetten in het scoutingrapport.

Een week voor het gevecht Mbappé-Messi in het Parc des Princes moest FC Barcelona extra negatieve publiciteit incasseren: de fiscale inlichtingen- en opsporingsdienst viel stadion Camp Nou binnen, oud-voorzitter Bartomeu werd in zijn woning gearresteerd. Bartomeu wordt ervan verdacht om, ter verbetering van zijn eigen imago, 1 miljoen euro te hebben uitgegeven aan een reclamebureau voor een lastercampagne tegen Messi. Alle ruzies en wederzijdse dreigementen van de vorige zomer, jij weg of ik weg, werden met die huiszoekingen opgerakeld.

Kwam Messi’s mentale voorbereiding op Parijs in het gedrang? Hoe zou het met zijn humeur zijn? Uitstekend. Lionel Messi is immuun voor ruis op de lijn. Het grootste voetballertje op aarde laat ons woensdag, hoop ik, voor de zoveelste keer met open bek naar het televisiescherm kijken. Hij gaat er zeven maken. Computer says no of niet.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234