Open Venster
‘Moderne diesels zijn milieuvriendelijker dan de zware en dure elektrische auto’s’
Vanaf 2026 kunnen enkel nog elektrische wagens van een fiscaal vriendelijk regime genieten. Dat zal de gewone burger mogen betalen, net zoals bij het zonnepanelenfiasco. België heeft bovendien nu al de duurste elektriciteitstarieven van Europa: wie geen thuislaadinstallatie heeft, zal opladen duur betalen (tot 1,10 euro per kWh).
Er zijn ook te weinig laadpalen: Amsterdam heeft er meer laadpalen dan heel België. Ik moet minstens zes keer per maand naar noorden van Nederland. Heen en terug is dat 650 kilometer: dat lukt niet met een betaalbare elektrische auto. Je accu laden op de autosnelweg is stinkduur. Met een dieselauto rijd ik 1.150 kilometer met een tank van 50 liter, en moderne diesels zijn milieuvriendelijker dan de zware en dure elektrische auto’s.
Dan zwijg ik nog over de milieuonvriendelijke opwekking van elektriciteit. Kernenergie zal de enige oplossing zijn, want als iedereen zijn auto wil opladen, zal het elektriciteitsnet crashen en krijgen we Afrikaanse toestanden. En wie zegt wat over de onmenselijke omstandigheden waarin zeldzame ertsen worden gewonnen in Congo of Papoea-Nieuw-Guinea, om aan onze batterijverslaving te kunnen voldoen?
Dirk Pepermans, Deurne.
Hebt u ook een brief in de pen zitten? Mail naar openvenster@humo.be of vul onderstaand formulier in: