jan mulder humo column teaser Beeld humo
jan mulder humo column teaserBeeld humo

columnjan mulder

‘Na een korte opstand van de Engelse supporters overleed de Super League twee dagen na de geboorte’

Een televisiestudio. De geluidsman. Hij bevestigt het microfoontje op mijn revers, doet een stap achteruit en zegt: ‘Super.’ Ik neem plaats op de stoel voor de make-up en doe het schort zelf voor. De grimeur: ‘Super.’ Het redactielid steekt haar hoofd om de hoek van de deur en vraagt of ik de negatieve coronatest bij me heb. Ik toon het papier, zij beloont deze eenvoudige handeling met: ‘Super.’ Het woord betekent niets.

De Super League voor de superrijke voetbalorganisaties was een mislukking al voordat president Florentino Pérez van Real Madrid (1 miljard schuld), samen met FC Barcelona (1 miljard schuld) en tien andere nooddruftigen het plan van Juventus-voorzitter Andrea Agnelli wereldkundig maakte. Een ding dat zo heet, kan niks voorstellen. Bovendien is Super League de naam van de competitie in Zwitserland, die kopieert men niet.

Na een korte opstand van de Engelse supporters overleed de Super League twee dagen na de geboorte. Behalve Real Madrid was niemand daar rouwig om. Wat ging er eigenlijk schuil achter de Super League? Een groep Amerikaanse projectontwikkelaars die nóg meer geld uit het ‘topvoetbal’ wilde halen, maar het initiatief werd door de voetbalwereld ervaren als een bom. Grootste bommenwerper: JP Morgan.

null Beeld Reporters / Splash
Beeld Reporters / Splash

In de huidige Champions League wordt 2 miljard euro budget voor de clubs gereserveerd, JP Morgan bank ging daar 12 miljard van maken. In het penthouse van deze wereldsoccerbank zouden de deelnemers geen 100, zoals in de Champions League, maar 300 miljoen per jaar krijgen, gegarandeerd, 23 lange jaren lang. Een coach die in de Engelse Premier League wordt ontslagen – bijvoorbeeld José Mourinho vorige week door Tottenham Hotspur, die keurig de contractueel overeengekomen 25 miljoen schadevergoeding mee naar huis nam – zou in de Super League evenredig aan het budget dus een drie keer grotere afkoopsom cashen: een douceurtje van 75 miljoen euro voor de gelukkige. Prijzen, kampioenschappen, bekers? Falen is het nieuwe doel.

Nadat Madrid en Turijn het grote nieuws hadden gepresenteerd, dreigde de UEFA onmiddellijk met sancties. Wat was de UEFA ook alweer? Businessmodel, groei, winst, amusement. Een soort experience. Dit Champions League organiserend geheel gunt de kapitaalkrachtige Premier League, Primera División, Serie A en Bundesliga almaar grotere aantallen deelnemers. Waar de nummers 2 van België en Nederland twee of drie voorronden moeten winnen om mee te kunnen doen, mag Engeland sowieso vier en soms vijf teams leveren, omdat die meer tv-gelden opbrengen. Deze UEFA schreeuwde moord en brand bij de Amerikaanse bom, terwijl JP Morgan netjes doorborduurde op de gangbare praktijken.

Een geweldig detail in de opzet van de Super League was Vietnam. In dit land vermoedt JP Morgan een lucratieve afzetmarkt van het voetbalproduct. Vietnam bezit 100 miljoen inwoners: twintig procent boeddhisten, allerlei lokale geloven, wat taoïsten en een katholieke elite die alles beslist. Op de één of andere manier hebben de bollebozen van JP Morgan uit deze gegevens een markt naar boven gegoocheld die het wereldvoetbal op de kop ging zetten. Binnen afzienbare tijd zou Real Madrid in Hanoi gaan spelen en Boskalis uit Papendrecht hield zich gereed om Estadio Bernabéu, dat halverwege het Suezkanaal vast kwam te zitten, vlot te trekken. Ondenkbaar is zo’n verhuizing niet: grotere gebouwen zijn ergens naartoe gerold en de Spaanse supercup werd in 2020 al in Saudi-Arabië gespeeld – 120 miljoen voor de finalisten. Ik verlang naar Lierse-Union op Het Lisp, met dikke scheidsrechters en houten doelpalen.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234