Open Venster
‘Niet alles moet op de schop bij Radio 1'
Ik kan meneer Bosmans met zijn lezersbrief over Dree Peremans en Radio 1 in Humo 4253 helemaal bijtreden. Aan het einde schrijft hij: ‘Vroeger was het allemaal beter.’ Ik wil wel even nuanceren. Niet alle programma’s moeten op de schop: er is het briljante ‘Interne keuken’, 'Nieuwe feiten’, ‘De wereld van Sofie’ en het kwaliteitsvolle ‘Time Out’ van Michaël Robberechts (als het niet moet wijken voor het voetbal).
Maar wat een mooie tijd was dat op Radio 1, toen Dree Peremans, Frans Ieven en Paul Jacobs er de plak zwaaiden. Er was de hoogstaande muziekkeuze van Raymond Stroobant, ‘The Originals’ van Arnold Rypens, het gezellige jazzgekeuvel van ‘In de club’, de folk in ‘De groote boodschap’ met de warme stem van Jan Van Langendonck. En over stemmen gesproken: de onovertroffen Betty Mellaerts in ‘Het vermoeden’ en Lute Van Duffel in het namiddagprogramma ‘Neem je tijd’.
En dan was er die heerlijke zondagavond met meer dan drie uur wegdromen in ‘Het einde van de wereld’. Dree Peremans gaf me de kans om mee te werken aan dat radiofeest. Daar heb ik Betty, Jan, Walter Ertvelt, Jo Govaerts en Elke Vandersypen leren kennen, en de schitterende Dirk Van Esbroeck.
Meneer Bosmans heeft overschot van gelijk wanneer hij de muziekkeuze van de ex-Donna- en Studio Brussel-kliek hekelt. Eefjes, Merollen en andere Mezen worden er de hele week lang door gejaagd. Er is de onvermijdelijke meneer B.P. uit Boechout, die rijkelijk kan leven van de Radio 1-royalty’s.
Er zijn de rappende zageventen uit West-Vlaanderen en Antwerpen. En straks het door fanclubs van Pearl Jam, Neil Young, Patti Smith, Pink Floyd, R.E.M., dEUS en Bruce Springsteen gekaapte ‘Classics 1000'. Ik ga het hier ook herhalen: vroeger was het beter, warmer, rijker.
Ronald Verheyen, Mortsel.
Hebt u ook een brief in de pen zitten? Mail naar openvenster@humo.be of vul onderstaand formulier in: