null Beeld Marco Mertens
Beeld Marco Mertens

Open Venster

‘Onze bankrekening is geplunderd en nu kunnen we niet op huwelijksreis’

Lezersbrief

Graag wens ik te reageren op het artikel over phishing in Humo 4242. Voor ons is wat advocaat Tom De Smet daarin vertelt, jammer genoeg zeer herkenbaar.

Wij ontvingen recent een mail die verwees naar ‘My E-box’, wat als voorbeeld door Miguel De Bruycker, directeur van het Centrum voor Cybersecurity België (CCB), in het artikel wordt aangehaald. We zijn bekend met phishing en steeds zeer voorzichtig met wat we doen, waar we op klikken, enzovoort. Maar de mail zag er zo waarheidsgetrouw uit dat we ons van geen kwaad bewust waren.

We hebben dus via die vermeende website van de overheid met onze bankpas ingelogd om het aanslagbiljet van het FOD Financiën te kunnen consulteren. Omdat dat niet meteen lukte, hebben we dat met zowel de bankpas van Argenta als die van Belfius gedaan. Toen was het kwaad echter geschied.

De dag nadien stelden we vast dat er bij onze Belfius-rekening in vier transacties 231 euro, 900 euro, 600 euro en nogmaals 900 euro verdwenen was. Behoorlijk van slag hebben we onmiddellijk onze Argenta-rekening nagekeken en ook daar hadden we prijs, 1.621 euro verdwenen. Met andere woorden, we waren zo maar even meer dan 4.000 euro armer.

We zijn een doorsnee Vlaams gezin en voor ons betekent dat heel veel geld. We zagen een eventuele reis om onze twintigste huwelijksverjaardag te vieren in rook opgaan. We hebben direct actie genomen: rekeningen laten blokkeren, de banken ingelicht en aangifte bij de politie gedaan.

Via Belfius hebben we vrij snel 2.400 euro kunnen recupereren, zodat daar nog een saldo van 231 euro openstaat. Argenta daarentegen wimpelt alle verantwoordelijkheid af en stelt, kort samengevat: ‘Eigen schuld, dikke bult.’ We hebben geprobeerd om tot een oplossing te komen en verwezen naar de geldende wetgeving, maar het mag niet baten.

We zijn geen computerwizards, maar zijn de beveiligingssystemen van banken wel doeltreffend genoeg? Ons vertrouwen in de banken heeft alleszins een zware knauw gekregen. Aangezien je geld als kleine spaarder toch zo goed als niets oplevert, is het misschien veiliger terug naar de sok onder de matras te grijpen.

Welke opties hebben we ten slotte nog? Als kleine garnaal een rechtszaak starten? Een advocaat betalen? Hoelang gaat dat proces duren? Is het sop de kool wel waard? Dat weten de juristen bij de banken natuurlijk ook.

Conclusie en moraal van het verhaal: iedereen kan het slachtoffer worden van phishingpraktijken, de wetgeving blijkt dode letter te zijn in de praktijk, en de kleine spaarder blijft in de kou staan. Zou iemand bij de banken daarvan wakker liggen? Ik denk het niet.

Ivan Portael, via mail.

Hebt u ook een brief in de pen zitten? Mail naar openvenster@humo.be of vul onderstaand formulier in:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234