Beeld getty

Open Venster

‘Ook laaggeletterde volwassenen hebben recht op onderwijs in coronatijden’

We keken waarschijnlijk nog nooit zo hard uit naar naar de start van het schooljaar als nu. Fysiek naar school kunnen gaan is voor kinderen en jongeren van groot belang. Maar ook het volwassenenonderwijs mag opnieuw starten. En dat is voor laaggeletterde volwassenen net zo belangrijk als voor onze jeugd.

Maar liefst één op de zeven volwassenen in Vlaanderen is laaggeletterd. Zij hebben moeite met taal, cijfers en de digitale wereld. Zowel anderstaligen als Nederlandstaligen. Van jongvolwassenen tot ouderen. Geletterd zijn is belangrijk om zelfstandig te functioneren en te participeren in de samenleving en om zich persoonlijk te kunnen ontwikkelen. Ook voor de maatschappij is het belangrijk dat iedereen geletterd is.

Doordat laaggeletterden de basis onvoldoende beheersen, ervaren ze allerlei moeilijkheden in het dagelijkse leven. Zeker in de digitale wereld waarin we ons vandaag, meer dan ooit, bevinden. De coronacrisis heeft onze samenleving namelijk nog digitaler gemaakt dan ze al was. Deze digitalisering heeft impact op ons dagelijkse leven. Digitale vaardigheden en mediawijsheid zijn een onmisbare vereiste om mee te zijn. Maar online functioneren vraagt ook andere basisvaardigheden zoals lezen, schrijven en zelfstandig kunnen werken.

Om die noodzakelijke stap richting geletterdheid te kunnen zetten, is onderwijs voor laaggeletterde volwassenen cruciaal. Jaarlijks kloppen zo’n zestigduizend volwassenen aan bij één van de dertien Centra voor Basiseducatie in Vlaanderen en Brussel. In hun opleiding werken ze aan een mix van taal, rekenen, computer en sociale vaardigheden, op basis van hun concrete behoeften en leernoden. Zo staan ze dagelijks sterker op de arbeidsmarkt, in een opleiding, thuis en in de samenleving.

Helaas. Net zoals het leerplichtonderwijs konden cursisten in het volwassenenonderwijs het laatste half jaar niet of amper naar school. Lesgevers deden hun uiterste best om hun laaggeletterde cursisten te bereiken: via mail, Facebook, WhatsApp. Vaak ook via bezoekjes aan de voordeur. Want hen digitaal bereiken is niet eenvoudig bij een publiek dat daar niet de digitale vaardigheden voor heeft en bij wie zelfstandig leren geen evidentie is. Bovendien hebben ze vaak niet de juiste toestellen in huis of zelfs helemaal geen toegang tot het internet. Daardoor was het in veel gevallen beperkt tot hen betrokken houden en wat herhalingsoefeningen. Nieuwe leerstof aanleren lukte amper.

Ook niet te vergeten: het groepsgebeuren. Net zoals bij kinderen is voor laaggeletterde volwassenen contactonderwijs in groep heel belangrijk voor de motivatie en om sociale vaardigheden als samenwerken te ontwikkelen.

Het is duidelijk: de impact van de coronacrisis op het leerproces van laaggeletterde volwassen, en bijgevolg ook op de samenleving, is enorm groot.

Bij de start van het nieuwe schooljaar willen we graag wijzen op het belang van contactonderwijs voor laaggeletterde volwassenen. Het is vooral in de les, met de expertise van een gespecialiseerde leraar en met concrete oefenkansen, dat we laaggeletterdheid anno 2020 kunnen wegwerken. Maar tegelijk heeft de sector Basiseducatie de ambitie om haar cursisten didactisch voor te bereiden op afstandsonderwijs door hun digitale vaardigheden aan te scherpen.

Aan de verschillende regionale en lokale overheden vragen we om van toegang tot digitale devices en internet een basisrecht te maken voor alle burgers en in het bijzonder voor kansengroepen zoals laaggeletterde volwassenen. Zo zorgen we er samen voor dat niemand uit de boot valt in de digitale wereld van vandaag. Laten we dus maar hopen dat het nog lang code geel blijft in het volwassenenonderwijs zodat die 14 procent volwassenen in Vlaanderen, die het nodig hebben, naar school kunnen. Net zoals hun kinderen.

Joke Drijkoningen, afgevaardigd bestuurder, namens de dertien Centra voor Basiseducatie.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234