null Beeld REUTERS
Beeld REUTERS

Open Venster

Open brief aan de verdedigers van LGBTQI+-rechten: ‘Zwijgen is zilver, spreken is goud’

Er is een nieuwe kruisvaarder tegen gendervariatie opgestaan. Zijn naam: Dries Van Langenhove. De voorbije dagen hebben verschillende mensen contact met ons opgenomen naar aanleiding van een discriminerend en wansmakelijk filmpje dat Van Langenhove op 14 april via Facebook, Instagram en TikTok heeft gedeeld.

In het korte filmpje, duidelijk bedoeld voor jongeren, fulmineert de 27-jarige volksvertegenwoordiger tegen een 46-jarige transvrouw die kloosterzuster wil worden. De bijna luchtige manier waarop hij transgenderpersonen belachelijk maakt, is schokkend. Van Langenhove heeft het over ‘transgenderideologie’ en ‘transgendertrein’, waarmee hij aangeeft dat iemands onbehagen over zijn/haar/hun geslacht, aangeleerd gedrag is. Volgens hem gaat het, heel simpel, om een maatschappelijk gecreëerd probleem.

Uit de vele e-mails die we hebben ontvangen, spreekt niet alleen verontwaardiging en boosheid over het filmpje, maar opvallend genoeg ook een terughoudendheid om Dries Van Langenhove publiekelijk aan te klagen. Iemand schrijft: ‘We mogen niet te hard focussen op dit soort stemmen, want dan maken we ze nog groter. We moeten ons eigen verhaal, in alle schakeringen, blijven brengen, vanuit onze eigen kracht. En in volle solidariteit.’

Een andere reactie: ‘We kregen meerdere keren het bericht doorgestuurd van jongeren met steeds veel kwaadheid, maar ook veel angst in hun bericht. Ik begrijp echter dat het vergroten van zijn zichtbaarheid met een risico gepaard gaat.’

We hebben begrip voor die houding. Toch zijn we geen voorstander van zwijgen. We beseffen dat Dries Van Langenhove landelijke bekendheid verwierf door de ‘Pano’-reportage over Schild & Vrienden, en dat de uitzending hem een zitje in het parlement heeft opgeleverd. En ja, als hij veroordeeld wordt voor racisme en negationisme, zal hij zich als slachtoffer profileren. Een vrijspraak is natuurlijk ook een triomf. Hij wint hoe dan ook. Hij blijft de vruchten plukken.

Maar op een dag wordt het winter. Aanzetten tot onverdraagzaamheid en haat blijft gelukkig niet altijd zonder gevolgen. Vorige maand nog besloot de Kamer om de parlementaire onschendbaarheid van Van Langenhove op te heffen.

Als we zwijgen riskeren we meer. We riskeren dat genderbashen iets normaals wordt, zoals in Polen en Hongarije, waar politici LGBTI-rechten willen terugschroeven. Eerder al had de generale overste van de Broeders van Liefde, René Stockman, het over ‘genderwaanzin’. En ook Vlaams Belang-voorzitter Tom Van Grieken beweerde dat het genderconcept een kunstmatig iets is. Extreemrechts lijkt er een missie van te maken om het anti-LGBTQIA+-discours bon ton te maken.

Dit is niet het moment voor terughoudendheid. Dit is het moment om op de barricade te staan. Om onze stem luid en duidelijk te laten horen. Er is hard gestreden voor LGBTQIA+-rechten. Ze zijn niet gratuit verworven, laten we ze dan ook niet zomaar uit handen geven.

Piet Hoebeke, decaan faculteit Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen UGent; Fleur De Baerdemaeker, voorzitter Casa Rosa en Genderspectrum; Sander Cornelis, algemeen coördinator Wel Jong Niet Hetero; Roger De Zitter, lid van de LigaRaad (Liga Voor Mensenrechten); Lozano Lafertin, inhoudelijk coördinator çavaria; Leopold Lindelauff, voorzitter Regenbooghuis Limburg; Joz Motmans, coördinator Transgender Infopunt; Fernand Vanoutryve, gewezen bestuurder Casa Rosa; Jaouad Alloul, erelid BeHuman; Marlon Buncamper, kliniekhoofd Plastische, Reconstructieve en Gender Chirurgie; Martine Cools, coördinator Centrum voor Geslachtsontwikkeling UZ Gent; Karel Decaestecker, professor Urologie UGent UZ Gent; Griet De Cuypere, voormalig coördinator genderteam Centrum voor Seksuologie en Gender UZ Gent; Alexis Dewaele, professor Klinische Psychologie; Beatrijs Van Der Gucht, arts HIV-Referentiecentrum en zorgcentrum Seksueel Geweld UZ Gent; Marc Cosyns, arts-consulent Wijkgezondheidscentrum en UGent; Lieven Danneels, onderwijsdirecteur faculteit Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen UGent; Miet De Letter, hoofddocent en diversiteitscoördinator faculteit Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen UGent; Jan De Maeseneer, emeritus gewoon hoogleraar aan faculteit Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen UGent; Wouter Duyck, professor Cognitieve Psychologie en vice president Nederlands-Vlaamse Accreditatie Organisatie; Hilde Eeman; Guy Hubens, decaan faculteit Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen UAntwerpen; Freddy Mortier, voorzitter Unie Vrijzinnige Verenigingen, Gezondheidswetenschappen UGent; Sarah Schoentjes, doctoraal onderzoeker Human Rights Centre en UGent; Steven Weyers, diensthoofd Vrouwenkliniek en professor Gynaecologie, UGent; Benjamin Biebuyck, lid Raad van Bestuur UGent; Guy Achiel Bronselaer; Veerle Cnudde, onderzoeksdirecteur faculteit Wetenschappen UGent; Tom Coenye, vakgroepvoorzitter Farmaceutische Analyse UGent; Peter Dawyndt, facultair bestuur faculteit Wetenschappen UGent; Chris Dehondt; Geert De Jaeger, hoogleraar UGent; Gita Deneckere, decaan faculteit Letteren en Wijsbegeerte UGent; Susan Dierickx, postdoctoraal onderzoeker VUB; Stijn De Paepe, docent Arteveldehogeschool; Hannelore Denys, arts aan het UZ Gent en hoofddocent aan de UGent; Geert De Soete, opdrachthouder UGent; Frederik Dezutter, directeur Vermeylenfonds; Henk de Smaele, hoogleraar UAntwerpen; Marjan Doom, directeur GUM; Eline Huygens, assistent UGent; Mariska Jung, PhD-kandidaat VUB; Tine Kempenaers, assistent Engelse Letterkunde UGent; Chia Longman, hoofddocent UGent; Nicolaas Lumen; Rudy Rydant, ere-pedagogisch adviseur wetenschappen en aardrijkskunde GO!; Pierre Schoentjes, gewoon hoogleraar Franse Literatuur; Marleen Temmerman, emeritus professor UGent; Eva Vergaert, doctoraatsonderzoeker VUB; Maxim Veys, Vlaams Volksvertegenwoordiger Vooruit; Anna van der Vleuten, professor Contesting Europeanization UAntwerpen; Isabel Van Driessche, decaan faculteit Wetenschappen UGent; Rudy Van Giel, zelfstandig huisarts; Kobe Van Hove, praeses Vlaamse Geneeskundige Kring; Corine Van Hellemont, onderzoeker en onderwijsbegeleider UAntwerpen en UGent; Mieke Verbeken, diversiteitscoördinator faculteit Wetenschappen UGent; Siggie Vertommen, postdoctoraal onderzoekster UGent; Dominique Willaert, artistiek leider Victoria Deluxe; Mieke Van Houtte, hoogleraar Sociologie faculteit Politieke en Sociale Wetenschappen UGent; Astrid De Bruycker, Gentse schepen van Gelijke Kansen, Welzijn, Participatie, Buurtwerk en Openbaar Groen.