Open Venster

Open venster

EUTHANASIE [1]

Drie collega-artsen staan terecht voor assisen omdat ze een vrouw die ondraaglijk, uitzichtloos psychisch leed, hielpen te sterven. Juristen, rechters en journalisten konden het niet laten om vooraf allerlei teksten te verspreiden. Denken al die mensen dat artsen licht over een beslissing in verband met sterven gaan? Of het nu over palliatieve zorg, palliatieve sedatie, symptoomcontrole of euthanasie gaat, elke arts zal de tijd nemen om de zaak te toetsen en met anderen te overleggen.

Ik spreek als ervaringsdeskundige met euthanasie en met justitie. Het doet je beseffen hoe moeilijk het artsenberoep kan zijn. Zeker als je mensen helpt bij hun laatste keuzes in het leven. De wet moet inderdaad gerespecteerd worden, maar men moet zich ervoor hoeden om het even welke arts aan de schandpaal te nagelen. Voer tenminste een kritisch onderzoek naar de feiten. Wie zal nog in eer en geweten een advies willen opstellen binnen de euthanasiewetgeving? Wie zal nog een euthanasie uitvoeren? Is dat wat men wil bereiken?

Ik steun mijn drie collega's en wens hun oprecht sterkte. Weet dat heel veel mensen jullie waarderen.

Dr. Marc Van Hoey,

voorzitter Recht op Waardig Sterven vzw, via mail.

OORLOG OM DE VRT

Ik heb het artikel in Humo 4142 over de crisistoestand bij de VRT gelezen. Daar stonden een paar interessante gedachten in, en zelfs een paar grappige quotes, ook al waren die niet als zodanig bedoeld. En ik begrijp ook dat sommige mensen anoniem werden opgevoerd. Dat heeft vaak te maken met een gebrek aan moed, al kunnen daar uitzonderlijk goede redenen voor zijn. Maar het wordt wel bezwaarlijk als die anonimiteit wordt gebruikt om feitelijke leugens te verspreiden. Ik heb het over de bewering van Insider 1, dat mijn info over het Mexicaanse leger op de VRT-nieuwsdienst achterhaald zou zijn: 'Justitie, politiek en economie zitten in één cel, met één chef en één coördinator. Dat is niet overdreven.' De werkelijkheid is anders: er is een coördinator justitie, een coördinator politiek, een coördinator economie én een chef justitie-politiek-economie. Vier mensen dus, en geen twee. Naast uiteraard nog eindredacteurs, hoofdredacteurs, enzovoort.

Ik lees in het artikel ook dat 'meerdere (ex-)werknemers bevestigen dat de VRT te veel generaals en te weinig soldaten heeft'. Oef. Dat was mijn punt.

Siegfried Bracke, Gent.

EUTHANASIE [2]

Na het proces over Tine Nys in Gent zullen weinig artsen nog aan euthanasie willen meewerken. Ook mijn jongere broer leed psychisch zwaar en vroeg om euthanasie, maar de familie en de huisarts drongen aan op een opname in een psychiatrische instelling. Dat bracht weinig zoden aan de dijk en hij bleef signalen uitzenden dat hij zich van het leven zou beroven. Uiteindelijk is hij met zijn hondje in de vaart gesprongen.

Dat iemand niet gehoord en geholpen wordt en zijn toevlucht moet nemen tot een brutale manier om zich het leven te ontnemen, vind ik een beschaafde samenleving onwaardig. Ik zit er nog altijd mee dat ik zijn signalen niet ernstig heb genomen en hem niet heb kunnen helpen, zelfs als dat een begeleiding naar een zachte dood had betekend. Want ook wie psychisch lijdt, moet in aanmerking kunnen komen voor euthanasie.

Roland Schrevens, Eupen.

ELEKTRISCH RIJDEN

De voorstanders van de elektrische auto wimpelen de tekortkomingen van het stroomnet weg. We mogen er volgens hen niet bij stilstaan dat de netwerken te zwak zijn als iedereen elektrisch zou rijden: dat komt allemaal wel in orde. Zijn ze daar zo zeker van? Nu is bekend geraakt dat het Brusselse stroomnet helemaal niet klaar is voor de elektrische auto. Niet elke Brusselaar heeft zonnepanelen of woont op de begane grond. En als je in een flatgebouw woont waar je je accu wel kunt opladen, moet je er rekening mee houden dat je auto tot tien uur in het stopcontact moet. Op kantoor opladen is ook niet vanzelfsprekend, zeker niet als meerdere collega's dat doen. En als er overal in Brussel laadpalen moeten komen, moet eerst het hele netwerk aangepast worden. Ondertussen heeft het grootste open netwerk van snellaadpalen in Europa de prijs voor een oplaadbeurt fors opgetrokken.

En wat als de overheid vindt dat ze te weinig inkomsten haalt uit de taksen op benzine- en dieselwagens en de accijnzen op brandstoffen? Zal ze dan de elektrische auto zwaarder belasten of niet? Zal ze de elektriciteit duurder maken of niet? In dat laatste geval betalen de huishoudens die géén elektrische wagen hebben, ook mee.

De Belg zal niet snel een elektrische auto kopen, daarvoor heeft hij te veel gezond verstand. Die plotse prijsstijging bewijst dat mijn doemdenken niet zonder reden is.

Luc Verschueren, Halle Zoersel.

VLAAMS BELANG

Vlaams Belang wil een petitie lanceren om nieuwe verkiezingen te eisen. Die partij zit in de lift en een nieuwe stembusgang is dubbele winst, want hun enige betrachting is het land om zeep te helpen, en ze worden daar royaal voor vergoed.

Als we de voorspellingen mogen geloven, zal Vlaams Belang nog beter scoren en zal de partij een hogere dotatie krijgen zonder daar iets voor te moeten doen, want meeregeren zit er nooit in. De partij heeft geen federaal programma die naam waardig - alsof je de Europese binnengrenzen sluiten, de relatie met de EU afbouwen, het land splitsen en een migratiestop van tien jaar een serieus programma kunt noemen.

Nu toeteren ze dat de andere partijen het in hun broek doen voor nieuwe verkiezingen, terwijl ze zelf decennialang met de kiesdrempel hebben geflirt en het bij elke verkiezing telkens bang uitkijken was of ze nog zouden overleven of niet.

Bij nieuwe verkiezingen winnen alleen Vlaams Belang en de antipolitiek. Ons zal het alleen maar nog meer belastinggeld kosten en nog meer frustratie, stilstand en onrust opleveren.

Guy Bervoets, Koersel.

ONDERWIJS

Onlangs ging het in de leraarskamer van de middelbare school waar ik Nederlands en godsdienst geef, weer over het soms teleurstellende niveau van het lager onderwijs. Volgens mij zijn er twee problemen: de bedenkelijke eindtermen en methoden voor sommige vakken, en het bedenkelijke niveau van sommige juffen en meesters.

Dat Frans in het lager vooral leuk moet blijven, is hemeltergend. Grammatica en driloefeningen horen er niet meer bij. Maar niemand staat erbij stil dat wij, ouders van kinderen in de lagere school, misschien zelf de 'verleuking' in de hand werken. Wat vragen wij wanneer de kinderen thuiskomen van de school? 'Was het leuk op school vandaag?' Op die manier geven wij hun de boodschap mee dat de school leuk hóórt te zijn. We zouden ook kunnen vragen of het interessant was, of ze iets hebben bijgeleerd.

Het tweede probleem, dat sommige - vooral jonge - leerkrachten niet het gewenste niveau halen, is van een andere orde. Tegenwoordig zijn het vooral middenmoters uit het technisch secundair onderwijs die kiezen voor een loopbaan als onderwijzer. Hoe zorg je ervoor dat dat beroep weer meer prestige krijgt? Een vraag waar meer dan één antwoord op is, maar laat me een voor de hand liggende maatregel voorstellen: geef de leerkracht meer loon. Dat daar geen geld voor is, is een al te doorzichtig excuus. Beleid is een kwestie van keuzes maken. De keuze voor kwalitatief hoogstaand onderwijs lijkt mij heel verdedigbaar. Wie zei ook alweer dat besparen op onderwijs investeren in domheid is?

Koen Develter, Roeselare.

PANAMARENKO

Bij het interview met Eveline Hoorens, de weduwe van Panamarenko, in Humo 4142 is de credit bij de foto op pagina 47 in de plooi gevallen. Die luidt: 'Panamarenko en Eveline in de Panamarainbowgenerator / © Bart Ramakers'. Waarvoor onze excuses.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234