Inwoners van de Matonge-wijk vieren de zestigste verjaardag van de onafhankelijkheid van Congo.Beeld AP

Open Venster

‘Schoollessen over Congo worden nog steeds bekeken door een Belgische bril’

In mei dienden politici van Groen in het Vlaams Parlement een voorstel van resolutie in over het opnemen van de (de)kolonisatie in de eindtermen van het middelbaar onderwijs. De SP.A volgde in juni met een voorstel rond historisch bewustzijn. Beide voorstellen waren duidelijk: het is hoog tijd om de eindtermen te herzien en de koloniale geschiedenis en de erfenis aan bod te laten komen in de klaslokalen. Helaas werden beide resoluties verworpen door de commissie voor Onderwijs omdat die doelstellingen al zouden bestaan.

Terwijl het in de nasleep van de Black Lives Matter-protesten leek alsof het publieke debat werd opengetrokken, blijkt de verhoopte vooruitgang een processie van Echternach te worden. Om de wereld te begrijpen, móét je teruggrijpen naar de geschiedenis. De huidige ongelijke relaties tussen Noord en Zuid en het structurele racisme zijn geen geïsoleerde fenomenen. Ze hebben hun wortels in de onderdrukking en exploitatie van de kolonies.

Helaas blijft het debat beperkt in onze scholen. Dat één op de vier afgestudeerde 18-jarigen niet weet dat Congo een voormalige Belgische kolonie is, maakt pijnlijk duidelijk dat er nog een lange weg te gaan is. De behandeling van het onderwerp wordt bepaald door de interesse en de motivatie van de leerkrachten. Bovendien worden lessen over Congo nog steeds bekeken door een Belgische bril, en worden de Congolezen tot passieve subjecten binnen hun geschiedenis gedegradeerd. Veel te vaak zijn de lessen doordrenkt met koloniale propaganda, zoals wanneer de koloniale periode voorgesteld wordt als economisch voordelig voor Congo.

Het probleem gaat echter veel verder: het gaat er niet enkel over óf de leerkracht over kolonisatie onderwijst, maar ook waarover en hoe. Leerkrachten getuigen dat ze onvoldoende kennis en inzicht in niet-westerse perspectieven hebben, wat een didactische aanpak bemoeilijkt.

Onze eis aan de Vlaamse overheid is simpel: zwaai niet met de eindtermen als passe-partout, maar flankeer die aanpassingen door een beleid dat de leerkrachten tools geeft om wat op papier staat werkelijkheid te laten worden. Laat dat een eerste stap zijn richting een beleid dat streeft naar meer inclusie en minder racisme.

 Zinaïda Sluijs en Yolan Devriendt, masterstudenten Conflict en Development, Universiteit Gent.

Hebt u ook een brief in de pen zitten? Mail naar openvenster@humo.be of vul onderstaand formulier in:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234