humoOpen Venster
‘Stop de leerkracht niet langer in een keurslijf van regeltjes’
Het lerarentekort wordt alsmaar groter. Vooral aan leraren met een pedagogisch diploma is er een gebrek. De vraag rijst dan ook wanneer er van bovenuit eindelijk een waardevol initiatief wordt gelanceerd om daar iets aan te doen. Men kan niet tot in het oneindige een beroep blijven doen op zij-instromers en mensen zonder het vereiste diploma.
Bovendien hoeft dat echt niet zoveel te kosten. Zo zouden alle onderwijsverantwoordelijken er alvast mee kunnen beginnen om de job van leraar in een gunstiger daglicht te plaatsen met een gerichte, positieve informatiecampagne. Net zoals dat nu gebeurt in de bouwsector.
Daarnaast wordt het ook de hoogste tijd dat diezelfde onderwijsverantwoordelijken er samen met de schoolbesturen, inspectie en begeleiding en de onderwijsvakbonden op toezien dat alle administratie en planlast tot de essentie wordt beperkt. Zodat leraren zich met andere woorden niet langer hopeloos hoeven vast te rijden in het opstellen van te gedetailleerde planningen en lesvoorbereidingen, het minutieus bijhouden van de agenda en de leerlingendossiers. Of het rigoureus becommentariëren van rapporten of het overmatig argumenteren van allerlei sancties en tuchtmaatregelen om zich juridisch in te dekken.
Anders krijgt de leerkracht vooral de indruk dat het bijhouden van die papierberg belangrijker is dan zijn of haar werk in de klas. Dus, wie er ook voor verantwoordelijk is, stop de leraar niet langer in dat al te knellend keurslijf van vitterige regeltjes en af te vinken verlanglijstjes. Maar geef hem of haar genoeg ruimte om enthousiast en gedreven voor de klas te staan.
Als we ons onderwijs weer beter en performanter willen maken, en ervoor willen zorgen dat jonge mensen bewust voor een job in het onderwijs kiezen, dan moeten we eens echt luisteren naar onze leraren en van de vakbonden die hen vertegenwoordigen.
Michel Van Uytfanghe, Wetteren.
Hebt u ook een brief in de pen zitten? Mail naar openvenster@humo.be of vul onderstaand formulier in: