null Beeld Shutterstock / CeltStudio
Beeld Shutterstock / CeltStudio

humoOpen Venster

‘TotalEnergies heeft mijn premie blijkbaar harder nodig dan ik’

Lezersbrief

Als gepensioneerde geniet ik van het sociaal tarief, wat betekent dat mijn energieleverancier geen aanmanings- of herinneringskosten mag aanrekenen. TotalEnergies heeft daar lak aan.

Eind januari 2020 werd ik opgenomen in het ziekenhuis en heb ik mijn voorschotfactuur te laat betaald. Bij de volgende factuur rekende TotalEnergies 22,50 euro aan voor de aanmaning van de vorige factuur. Ik betaal mijn facturen principieel via overschrijving en het liefst tegen de vervaldag aan, iets wat ongetwijfeld heeft meegespeeld in deze saga, maar wat niet de kern van het probleem is.

Na ontvangst van de factuur van februari heb ik telefonisch en via mail te kennen gegeven dat ik niet akkoord ging met die kosten en dat ik ze zou aftrekken van de volgende betaling. Daarmee dacht ik dat de kous af was, maar dat was buiten TotalEnergies gerekend. De betaalde factuur van januari bleef openstaan als onbetaald en er werden opnieuw kosten aangerekend.

Op meerdere mails kreeg ik een standaardantwoord dat men betreurde dat er een probleem was, maar dat ‘de achterliggende dienst’ er alles aan deed om het op te lossen. Die ‘achterliggende dienst’, die volgens mij binnen het bedrijf gewoon de vuilnisbak wordt genoemd, heeft in de eerste zes maanden van dit jaar minstens acht dossiers over mijn bezwaar binnengekregen, als ik de klantendienst mag geloven.

Op een bepaald moment verdwenen de openstaande bedragen plots uit het overzicht op de website en ik dacht dat het probleem opgelost was. Tot ik opzocht of mijn energiepremie van 100 euro al toegekend was. De federale overheidsdienst liet me weten dat dat was gebeurd en dat ik contact met mijn leverancier moest opnemen.

Dat deed ik meteen, en ik kreeg te horen dat de premie in mei toegekend is, maar dat die is gebruikt om de aanmaningskosten te vereffenen en dat het saldo verrekend is. Daarom heb ik TotalEnergies een aangetekende ingebrekestelling gestuurd. Zoals te verwachten viel, heb ik geen reactie gekregen en dus heb ik een dossier opgemaakt voor de ombudsdienst Energie.

Die heeft me nu laten weten dat hij zal proberen tot een oplossing te komen met de leverancier. Voorlopig moet ik dus wachten op mijn energiepremie, die TotalEnergies blijkbaar harder nodig heeft.

Vital Roodhooft, Herentals.

Hebt u ook een brief in de pen zitten? Mail naar openvenster@humo.be of vul onderstaand formulier in:

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234