null Beeld AP
Beeld AP

Open Venster

‘Verkopers passen nog meer trucs toe om klanten op kosten te jagen’

Ik werk bij een grote speler in de retailsector, en in het artikel over koopverslaving in Humo 4188 las ik over de kwalijke praktijken met afbetalingsplannen. Ik kan dat alleen maar bevestigen. Jammer genoeg is dat niet de enige truc die wordt toegepast om klanten op onnodige kosten te jagen.

Bij iedere grote speler in de retailmarkt worden nieuwe verkopers gedurende meerdere dagen klaargestoomd om bij elke klant het grootst mogelijke resultaat te halen. Bij om het even welk artikel dat u koopt, zal de verkoper u allerlei accessoires of diensten aanbieden. Ook moet hij een afbetalingsplanvoorstellen, ook al heeft de klant daar geen behoefte aan. Dat alleen al is een schandalige manier om mensen een ongewenste kredietlijn aan te smeren, die ze vaak jarenlang meeslepen.

Bij veel artikelen kunnen een eindeloze rij nutteloze accessoires of reserveonderdelen verkocht worden, die de rekening nodeloos de hoogte injagen. Ook de verlengde waarborg is nefast voor de eindfactuur. Veel verkopers minimaliseren de wettelijke garantie van twee jaar (sommigen zullen u zelfs flagrante leugens vertellen) en overdrijven de voordelen van de betalende waarborg. Sommige fabrikanten bieden vaak zelf een langere, gratis waarborg aan dan de wettelijke waarborg, maar dan wordt die verzwegen voor de klant. Als u een toestel van een bepaald merk wilt kopen, zullen verkopers u altijd een duurder merk proberen aan te smeren en minder weerbare kopers zwichten daarvoor.

De schuld kan men echter niet bij de verkopers leggen: de verantwoordelijkheid ligt bij de hogere echelons. De druk op verkopers is gigantisch en wekelijks worden ze gewezen op nieuwe doelstellingen die ze moeten halen. Voeg daarbij het perfide systeem van verloning voor de verkoper (een laag basisloon, dat kan worden opgetrokken door premies op verkoop van de extra’s) en het wordt duidelijk dat dat probleem niet snel opgelost zal raken.

Daarom een goede tip. Zoek zoveel mogelijk informatie op over wat u wilt kopen en welk merk u verkiest vóór u naar de winkel gaat. Laat u niet overtuigen om een andere keuze te maken. Veel mensen vertrekken uit de winkel met het artikel dat de verkoper hen wilde verkopen in plaats van met artikel dat ze zelf wilden kopen.

V.B., Veurne.

Hebt u ook een brief in de pen zitten? Mail naar openvenster@humo.be of vul onderstaand formulier in:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234