null Beeld Tessa Kraan
Beeld Tessa Kraan

Open Venster

‘Voer bewonersparkeren in en maak het duurder voor bezoekers in Antwerpen’

Lezersbrief

Beste Koen Kennis,

Ik heb u al eerder geschreven omdat u schepen voor Mobiliteit bent in Antwerpen, maar ik wil u graag toch nog een keer attent maken op de mobiliteitsproblemen. Ik woon in Borgerhout en afgelopen maandag heb ik na een halfuur zoeken een parkeerplaats gevonden op de Singel, op anderhalve kilometer van mijn huis. Dat betekent dat ik als vrouw alleen anderhalve kilometer in het donker langs verlaten wegen en straten naar huis moest wandelen. Ik ben geen bang type, maar erg veilig voelde dat niet aan. Helaas had ik geen keuze, want in de straten was er geen enkel plekje te vinden. En dit gebeurt zeer regelmatig, vooral ’s avonds (als het parkeren gratis is).

Enkele jaren geleden heb ik u ook een brief geschreven. Ik heb u toen gewezen op de verkeersdrukte en parkeerproblemen die bezoekers van de Roma e.d. genereerden. Ik kreeg toen als antwoord dat de parkeerdruk niet aan de bezoekers lag, maar aan de bewoners. Helaas spreekt de realiteit dat tegen. Ik heb nog nooit zo weinig parkeerproblemen ondervonden als tijdens de lockdown, toen vrijwel iedereen thuis was. Mijn conclusie is dan ook dat te veel bezoekers met de auto naar de stad komen. Wat overigens niet wegneemt dat ook de bewoners te veel auto’s hebben (persoonlijk hebben wij één auto voor ons gezin: moeder, vader met visuele beperking en zoon van 15).

Ik heb u de vorige keer gevraagd om het parkeren op straat gevoelig duurder te maken – ook op zondag en ook ’s avonds, want juist dan is parkeren bijna onmogelijk – en bewonersparkeren in te voeren in Borgerhout. Ik heb daar nog niet veel van gezien. Een hele dag parkeren in Borgerhout is nog steeds niet duurder dan twee Lijntickets. En zeker als je met meer personen bent, is de Lijn veel duurder dan parkeren in Borgerhout. U raadde mij toen (in 2019) aan om een plekje te huren in een parkeergarage voor bewoners. Ik kan de informatie even niet terugvinden, maar ik herinner me nog dat een maandabonnement me toen €60 gekost zou hebben voor een parkeerplaats op meer dan een halve kilometer van mijn huis. Terwijl er dan misschien een bezoeker voor mijn deur stond voor €3,80 per dag (nu €5). Die bezoeker kon toen bijna drie weken non-stop parkeren voor de prijs van mijn maandabonnement. Daar ben ik dan ook niet op ingegaan. Vindt u dit zelf ook niet de omgekeerde wereld? In de meeste steden worden de bezoekers naar dure parkeergarages geleid en worden de plaatsen op straat voorbehouden aan de bewoners.

Dat er te veel auto’s in de stad rijden, is natuurlijk niet nieuw. Het is het gevolg van een beleid dat niet aan ‘autootje pesten’ wilde doen en de vlotte doorstroming van auto’s hoog in het vaandel droeg. Ik heb onlangs in een interview met Kris Peeters in Humo gelezen dat u ‘tram’ heel lang een vies woord hebt gevonden. Uw partij heeft er ook op Vlaams niveau voor gezorgd dat er veel bedrijfswagens zijn gesubsidieerd en daardoor is ons belastinggeld eigenlijk voornamelijk gebruikt om mobiliteitsproblemen en vervuiling te creëren. Het gevolg is niet alleen het parkeerprobleem. Dat is eigenlijk nog klein bier tegenover dat andere probleem: de vervuiling en onze veiligheid die ook steeds meer in het gedrang komt.

Enkele jaren geleden pakte het Antwerpse stadsbestuur met veel bombarie uit met het STOP-principe (stappers, trappers, openbaar vervoer, personenwagens). Welnu, in de praktijk is het eerder een POST-principe. De beloftes zijn nooit ingevuld. Akkoord, er zijn fietspaden bij gekomen. Maar het aantal auto’s is niet verminderd. Er is ons beloofd dat er op heraangelegde kruispunten werk gemaakt zou worden van conflictvrije kruispunten en dat gebeurt niet. Het kruispunt van de Plantin en Moretuslei en de Singel is gevaarlijker dan ooit voor zwakke weggebruikers. En in de Lange Leemstraat werd het conflictvrije kruispunt teruggedraaid wegens te veel auto’s, met twee doodgereden meisjes tot gevolg. Dat is bijzonder pijnlijk en had voorkomen kunnen worden. Maar de vlotte doorstroming heeft helaas nog steeds prioriteit terwijl er op onze veiligheid wordt beknibbeld.

Waarom neemt de stad zo weinig verantwoordelijkheid voor de zwakke weggebruikers? Ook tijdens werkzaamheden is er opvallend weinig aandacht voor de doorstroom en veiligheid van fietsers. Toen de Singel heraangelegd werd ter hoogte van de Turnhoutsebaan richting Deurne, was dat hele stuk lange tijd onverlicht, terwijl fietsers er langs een zeer onduidelijk parcours werden geleid, met enorme gaten in de weg vlak langs de rand van het ‘fietspad’. Toen de Rooseveltplaats werd heraangelegd, was het voor de fietsers ook bijzonder onduidelijk en gevaarlijk. Antwerpen is nog veel te veel een echte autostad en dat wordt onhoudbaar, niet alleen voor de zwakke weggebruikers, maar ook voor de automobilisten zelf. Voor bewoners wordt het onleefbaar.

Ik weet dat er werk gemaakt is/wordt van grote Park & Rides langs de rand van de stad. Je kan daar voor €1 parkeren en dan met het openbaar vervoer naar de stad reizen. Dat is een goed begin, maar niet goed genoeg. Een Lijnticket kost vandaag €2,50, dus heen en terug naar de P+R komt dan op €5 per persoon. Dat is nog steeds duurder en omslachtiger dan met de auto naar de stad rijden. Om echt effect te genereren moet het parkeren in de stad fors duurder worden (en beperkter voor bezoekers) en moet het openbaar vervoer fors goedkoper en beter worden. Zolang dat niet gebeurt, zal zo’n P+R niet het gewenste resultaat opleveren en blijven er te veel auto’s in de stad rijden.

Het openbaar vervoer van een P+R naar de stad is niet erg aantrekkelijk. Ook niet voor de bewoners trouwens. De Lijn is volkomen kapot bezuinigd wegens prioriteit voor koning auto. De trams zijn vuil, oud en onbetrouwbaar. Er is een gebrek aan chauffeurs wegens te slechte werkomstandigheden. De prijzen voor de tickets stijgen de pan uit. Op lijn 10 zie ik steeds minder moderne trams en steeds meer oude. Er zijn ook regelmatig spooktrams: trams die volgens het informatiescherm onderweg zijn en steeds dichterbij komen, maar niet echt rijden. De trams die wel rijden, zijn vuil en overvol. Misschien is ‘tram’ echt wel een vies woord geworden. Na deze herfstvakantie ga ik die overvolle tram overigens weer mijden wegens totaal niet coronaproof. Waarom krijgt de Lijn geen forse subsidie voor de installatie van controlepoortjes voor de tram? Er zijn zeer veel zwartrijders omdat er nauwelijks gecontroleerd wordt. Als er controlepoortjes zijn en de tickets fors goedkoper worden, zullen er drastisch minder zwartrijders zijn. Wel komen er dan steeds meer reizigers, maar dat is natuurlijk ook de bedoeling: minder auto’s en meer duurzame verplaatsingen. Er zullen dus meer trams en bussen moeten rijden. Kortom: er moet flink geïnvesteerd worden in De Lijn. Het is een echte schande dat het openbaar vervoer kapot bezuinigd is en dat ons belastinggeld gebruikt is voor het creëren van problemen.

Als bewoner van de stad Antwerpen is mijn verlanglijstje dus als volgt: bewonersparkeren in alle districten; hoge parkeertarieven voor bezoekers, ook ‘s avonds; conflictvrije kruispunten; meer aandacht voor de veiligheid van zwakke weggebruikers, ook tijdens werken; beter openbaar vervoer: goedkoper, moderner, properder, betrouwbaarder en met meer controle.

Ik hoop dat er eindelijk eens werk gemaakt wordt van dit verlanglijstje en dat ik dit niet net zo goed aan Sinterklaas had kunnen vragen.

Esther Koreman, Borgerhout.

Hebt u ook een brief in de pen zitten? Mail naar openvenster@humo.be of vul onderstaand formulier in:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234