Open Venster
‘Wat een verademing om Leo Van Broeck de ruimtelijke ordening in Vlaanderen aan de kaak te horen stellen’
Wat een verademing om gewezen Vlaams Bouwmeester Leo Van Broeck (Humo 4167), wars van politieke druk of verborgen agenda’s, de ruimtelijke ordening in Vlaanderen, of wat daar moet voor doorgaan, aan de kaak te horen stellen.
Een korte passage in zijn betoog trok daarbij mijn bijzondere aandacht. Steeds hebben wij ons afgevraagd waarom er in een landje niet veel groter dan een uit de kluiten gewassen grootstad meerdere TGV-stations moesten worden gebouwd die eerder de grandeur van de stad en haar prestige moeten dienen dan wezenlijk bijdragen tot een efficiënt openbaar vervoer voor iedereen. Jaren was Brussel-Luchthaven één grote bouwwerf. Het is me dan ook een raadsel waarom er toen niet gelijktijdig, onder het tarmac, één groot centraal TGV-station kon worden gebouwd dat niet alleen naadloos aansloot op het luchtverkeer (douane), maar dat ook het centraal knooppunt zou zijn van een totaal vernieuwd binnenlands Spoorwegennet waarbij definitief kon worden afgerekend met de bottleneck Brussel. De synergie tussen een centraal (TGV-)station, een luchthaven in volle expansie en de uitstekende geografische ligging van Brussel met al haar internationale instellingen, had van Zaventem een intercontinentale luchthaven kunnen maken die makkelijk een vergelijking met Schiphol had weten te doorstaan Dat zelfs een gehaaid politicus aanvankelijk het economisch belang van de TGV annex luchthaven voor zijn regio – de achtertuin van Leuven – niet had gezien en nog liever op de sporen ging liggen, vonden we destijds op zijn minst bevreemdend.
Roger Vanderwaeren, Antwerpen.
Hebt u ook een brief in de pen zitten? Mail naar openvenster@humo.be of vul onderstaand formulier in: