null Beeld BELGA
Beeld BELGA

Open Venster

‘Werk de stopwatch time op het einde van de wedstrijd af: niets dan voordelen’

Lezersbrief

Anderlecht-OHL was het zoveelste voorbeeld in een lange rij: in de ‘stopwatch time’ van een voetbalwedstrijd valt vaak veel meer te beleven dan in de vorige 90 minuten samen! Daarom dit voorstel om de ‘stopwatch time’ van de eerste helft niet langer effectief te laten uitspelen, maar automatisch over te hevelen naar het einde van de tweede helft.

Ik zie alleen maar voordelen. De eerste helft duurt altijd exact 45 minuten, wat duidelijkheid schept voor alle betrokken partijen, en voetballers krijgen meer recuperatietijd tussen de beide helften in. De coaches hebben meer tijd om hun strategie van de eerste helft te evalueren en eventueel bij te sturen voor de tweede helft, en kinesisten en medische staf hebben er enkele kostbare extra minuten bij om de spelers met fysieke klachten beter te verzorgen.

Supporters hebben meer tijd voor een sanitaire stop, en om hun drankje in de kantine te bestellen en uit te drinken. Voor de kantine zijn die enkele minuten extra welkom om de stormloop vlotter te kanaliseren.

De tv-zenders kunnen hun reclameblokken vlotter plaatsen, daardoor hebben de analisten in de studio meer tijd om de fases uit de eerste helft te analyseren en krijgen zij ook de tijd om even stil te staan bij andere onderwerpen dan de doelpunten of de kansrijke fases. En op het einde van de wedstrijd hebben de kijkers en de supporters het gevoel dat zij er gratis een extra time bij krijgen.

Rudy Bauwens, Gooik.

Hebt u ook een brief in de pen zitten? Mail naar openvenster@humo.be of vul onderstaand formulier in:

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234