Open Venster

Winkelmedewerker als knelpuntberoep

Winkelmedewerker en -directeur werden onlangs toegevoegd aan de lijst van knelpuntberoepen. Ironisch, aangezien er nog nooit zoveel leegstaande handelspanden waren. De winkel waar ik werk, is in een constante staat van minimale of zelfs onderbezetting, maar toch kan er geen extra personeel bij komen. Het internet zorgde ervoor dat we nog een fractie van de klanten hebben, met besparingen als gevolg. 

Van de ex-collega’s die al dan niet vrijwillig zijn vertrokken, wil echter niemand nog in de retail werken. De redenen zijn legio. Dat 60 procent van de bezoekers die iets vragen geen goedendag zegt, daar hebben we mee leren leven. We hebben een olifantenhuid gekweekt omdat we bijna dagelijks onbeschoft behandeld worden wanneer we vriendelijk doch kordaat mensen erop wijzen hun beurt af te wachten of geen verpakkingen te openen. 

Dat we regelmatig de namen van onlineconcurrenten horen vallen, zelfs tijdens verkoopgesprekken, getuigt van weinig respect voor ons werk. Het gezeur over de prijszetting is er ook te veel aan. Uiteraard is alles goedkoper op het internet. Mensen houden de moderne slavernij in stand door constant koopjes op hun smartphone te zoeken, maar zouden beter die tijd spenderen in de fysieke winkels. 

Waarom ik na twaalf jaar nog steeds in de verkoop sta? Er is gewoon geen ander werk te vinden naar mijn interesses en talenten. Ik doe mijn job graag, heb nu eenmaal een haast encyclopedische kennis van mijn producten en geef met plezier die passie door aan potentiële klanten. Voor zolang dat nog duurt tenminste. Hier in Brugge wordt alles vroeg of laat toch chocoladewinkel...

Astrid Reygaert, Brugge.

Wilt u ook een lezersbrief insturen? Vul dan onderstaand formulier in:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234