null Beeld Humo
Beeld Humo

ColumnHerman Brusselmans

‘Ze redeneren: nood breekt wet, maar van die Brusselmans zullen we toch niet al te veel moeten verwachten’

Herman Brusselmans gaat iedere week op zoek naar het verhaal achter een opvallende kop in de krant of op een nieuwssite.

null Beeld De Morgen
Beeld De Morgen

Het is logisch dat corona voor een leerachterstand heeft gezorgd. De scholen waren een tijdlang dicht, en als er al onderwijs gegeven werd, was het via Zoom en dat soort ontoereikende kanalen. Nadat de scholen weder waren opengegaan, was het de kwestie om de achterstand bij de leerlingen zo snel mogelijk weg te werken. Voor sommige vakken lukte dat aardig, voor andere helemaal niet, met name voor de taalvakken, en in het bijzonder voor het Nederlands. Veel leraren kregen door de extra inspanningen een burn-out, en er waren al te weinig leraren Nederlands. Hoe dat komt, God mag het weten, want Nederlands is toch het leukste vak dat er is?

Men dacht eraan om mensen van buitenaf, die dus geen leraar zijn maar wel verstand hebben van het Nederlands, in te zetten. Zo werd ook aan mij gevraagd of ik niet een aantal uren per week Nederlandse les wilde geven. Ik moest daar even over nadenken, en ten slotte besloot ik om het te doen. Gisteren heb ik derhalve mijn eerste uur als leraar volgemaakt, in een school ergens in het Waasland. De school heeft me gevraagd haar naam en locatie niet bekend te maken. Ze schamen er zich daar een beetje voor dat een pipo als ik moet invallen voor een echte leraar. Ze redeneren: nood breekt wet, maar van die Brusselmans zullen we toch niet al te veel moeten verwachten. Ik ontkrachtte die opvatting met verve.

Ik kwam de klas binnen, die bezet werd door eenentwintig leerlingen die 17 à 18 jaar oud waren, en ik zei: ‘Ik ben de nieuwe leraar, en ik ben streng doch rechtvaardig. Wie hier heden onrust stookt of op een andere manier op m’n zenuwen werkt, kan gerust een klap tegen z’n bakkes krijgen. Voor wie mij niet kent: ik ben erg beroemd. Dus ik heb dit baantje helemaal niet nodig, ik ben door m’n schrijverschap en m’n optredens in theaters, bibliotheken, literaire cafés en de media al lang miljonair, zodat de paar centen die ik hier kom verdienen een peulschil zijn, waarmee ik allicht niet eens m’n sigaretten van deze week kan betalen.’ Vervolgens keek ik de leerlingen aan, en op de achterste rij zat een bijzonder mooi meisje. Ik zei: ‘Jij ginder, met je grote tieten, hoe heet jij?’ Naast het mooie meisje zat een lelijk meisje dat ook grote tieten had, en ze zei: ‘Shania, meneer.’ ‘Ik had het niet tegen jou,’ zei ik, ‘maar tegen die stoot naast jou. Hoe heet je?’ ‘Fatima, meneer,’ zei ze. ‘Ach zo,’ zei ik, ‘een meisje van buitenlandse origine. Altijd interessant. Het is immers dankzij jouw grootouders, die in de jaren 60 en 70 hierheen kwamen om het vuile werk te doen, dat de Belgische economie draaiende werd gehouden. Zeg maar tegen je grootouders dat ik veel respect heb voor hen, en als zij, of hun nazaten, op een bepaald moment geprofiteerd hebben van ons sociaal systeem, middels het faken van ziektes of het verkiezen van de werkloosheid, dan is hen dat bij dezen vergeven. Mag ik je vragen om hier vooraan plaats te nemen, Fatima?’ Tegen een puisterige, rosse jongen met een veel te grote bril, die op de eerste rij zat, zei ik: ‘Ga jij achteraan zitten, zodat Fatima hier vooraan je stek kan innemen.’ Na de switch staarde ik een half minuutje in de prachtige bruine ogen van Fatima. Tevens stelde ik me voor hoe ze naakt op m’n gezicht zat, en ik m’n best deed om via orale seksualiteit een orgasme bij haar op te wekken, terwijl zij me afrukte als een dolle gekkin. Let op, ik besefte wel dat een leraar Nederlands in de klas dat soort gedachten eigenlijk niet mag hebben, maar ja, zo’n Fatima moet dan maar niet met haar decolleté en haar korte rokje pal voor m’n neus zitten te blinken.

‘Oké,’ zei ik, ‘vandaag zullen we de poëzie uit de 16de eeuw behandelen. Wie kent er een 16de-eeuws gedicht?’ Niemand stak z’n vinger op. ‘Dat komt goed uit,’ zei ik, ‘de 16de-eeuwse poëzie is om op te schieten, en de dichters waren halvegaren die door het raam scheten, homoseksueel waren en slechte tanden hadden van op mest te kauwen, dus dat de 16de-eeuwse poëzie godverdomme in de stront zakt. We kunnen ons beter bezighouden met de dt-regel. Met hoeveel dt’s schrijf je ‘Ik word door de hele wereld omgegord’?’ Fatima stak haar vinger op en zei: ‘Met twee, meneer.’ Ik rekende het goed, omdat ze een lekker wijf was. En zo gedroeg ik me als een leraar Nederlands die voor het tekort aan leraren Nederlands de perfecte oplossing betekent.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234