null Beeld ANP
Beeld ANP

Open Venster

‘Zo wordt het onveiliger op de autosnelweg’

Door trager te rijden kunnen we flink besparen op energie, vindt de federale expertengroep koopkracht. Maar de voorgestelde maximumsnelheid van 100 km per uur op de autosnelwegen is voor een aantal lezers een brug te ver.

Lezersbrief

‘Brandstofverbruik is je eigen keuze’

De politie zal meer boetes kunnen innen, maar voor het overige zal een beperking weinig uithalen. Wie vandaag te snel rijdt en zo een ongeval veroorzaakt, zal dat met 100 km per uur nog steeds doen. Het zit nu eenmaal bij velen ingebakken om 120 als minimumsnelheid aan te houden op een autosnelweg. Het brandstofverbruik is nog steeds je eigen keuze. De regering zou beter de accijnzen verlagen tot een aanvaardbaar niveau. Brecht, Jabbeke.

‘Komkommernieuws’

De maximumsnelheid verlagen zou enkel goed zijn om de staatskas te spijzen. 120 km per uur is al traag als je terugkomt uit Duitsland of zelfs Frankrijk. Er is geen kat die zich daaraan zou houden. Gaan we nu echt heiliger dan de paus zijn? Hopelijk is dat voorstel komkommernieuws en kunnen we er later eens mee lachen. Cindy, Melsele.

‘Verschil tussen 90 en 100 km per uur is te klein’

Toch vreemd dat niemand stilstaat bij de praktische consequenties. Stel u een snelweg voor met een ononderbroken rij vrachtwagens op het rechtervak, die netjes met 90 km per uur rijden. De andere weggebruikers zouden op het tweede en derde vak moeten rijden en niet sneller dan 100 km per uur mogen. Dat verschil is te klein om manoeuvres zoals inhalen en uitvoegen vlot en vooral veilig te kunnen uitvoeren. Bij druk verkeer zal het levensgevaarlijk worden om van het linkervak de afrit te nemen. Hou de ongevalstatistieken alvast in de gaten! Steven Gordts, via mail.

‘Tien minuten meer of minder’

In Nederland is de maximumsnelheid verlaagd en het valt eigenlijk best wel mee. Van België naar Nederland rijden met 100 of 130 per uur scheelt nog geen tien minuten op een rit van twee uur. Die tien minuten komen er toch wel bij als je tijdens het spitsuur rijdt. Lotte, Nederland.

‘Slechte automobilisten’

In Nederlandmag je overdag niet harder dan 100 km per uur rijden, en ’s nachts niet sneller dan 130 per uur. Het is daar aangenaam rijden. Waarom zou dat hier niet kunnen? Omdat de Belgische automobilisten de slechtste en meest egoïstische van Europa zijn? Tim, Aalst.

‘Veel meer ongevallen’

Ik heb vandaag ongeveer 80 kilometer op de autosnelweg gereden met een gemiddelde snelheid van 110 tot 115 km per uur. Ik had nul concentratie, ik reed regelmatig op de rand van mijn rijvak, enzovoort. Als die experten de snelheid willen beperken tot 100 km per uur, zullen er veel meer ongevallen zijn wegens verstrooidheid. Dat neemt niet weg dat het energieverbruik wordt ingeperkt, maar het is alleszins een grote inperking van onze vrijheid. Patrick, Herent.

‘40 procent méér brandstofverbruik’

‘Ik kan de voorgestelde maatregel alleen maar toejuichen. Ik rijd al bijna tien jaar bewust niet harder dan 100 à 110 kilometer per uur op de autosnelweg. Als ik toch eens harder moet rijden om ergens op tijd te raken, merk ik bij mezelf dat mijn hartslag en bloeddruk de hoogte ingaan. Omgekeerd ben ik veel relaxter als ik 90 of 100 per uur kan rijden. De kritiek dat er meer ongevallen zouden zijn, lijkt me dubieus. Het komt me voor dat er méér ongevallen op het derde rijvak zijn dan op het eerste, maar dat is slechts een indruk na dertig jaar rijden op Belgische wegen. En ja, trager rijden is onomstotelijk zuiniger: bij 100 per uur haal ik makkelijk een gemiddelde van 4,5 tot 5 liter diesel per 100 kilometer, met 115 per uur of sneller zit ik algauw aan 7 liter, of 40 procent méér. Welke zot heeft dat ervoor over, gewoon om ergens een paar minuten sneller te kunnen zijn? A. Van Bockstaele, Gent.

Hebt u ook een brief in de pen zitten? Mail naar openvenster@humo.be of vul onderstaand formulier in:

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234