Olivia RodrigoBeeld Getty Images

debuuthit'Drivers license'

5,69 miljoen streams in één dag: Olivia Rodrigo (17) breekt record van Ariana Grande

17 jaar en een debuutsingle die meteen het streamingrecord van Ariane Grande breekt. Olivia Rodrigo is talk of the town op streamingplatforms én sociale media. Maar is ze ook meer dan de zoveelste TikTok-hype? 

‘Today I drove through the suburbs / Crying ‘cause you weren’t around. And you’re probably with that blonde girl Who always made me doubt.’ Origineel kun je het thema van ‘Drivers License’ moeilijk noemen – het is een verhaal van een jonge vrouw, verscheurd door liefdesverdriet nadat haar ex haar dumpte voor iemand – maar toch raakt het veel mensen.

De 17-jarige Olivia Rodrigo dropte het nummer pas vorige vrijdag online op de streamingplatforms en sindsdien verovert het met een rotvaart alle hitlijsten en streamingcharts, ook in België. In de Verenigde Staten brak ze zelfs het record van meest gestreamde nummer. Dat lag tot dan met 4,19 miljoen streams bij ‘Thank U, Next’ van Ariana Grande. ‘Drivers License’ haalde er 5,69 miljoen. 

‘Op een resultaat zoals dit kan geen marketingbureau anticiperen,’ zegt Manu Lammens, muziekverantwoordelijke bij MNM. ‘Er wordt meer naar de song geluisterd dan naar de volledige top 5 op Spotify tijdens een normale dag. Ook wij hebben het deze week veel gedraaid en krijgen steeds veel positieve reacties.’

Waarom zo'n hype? 

Wat verklaart dat immense succes, en de onlinehype, rond het nummer dat nu al hard op weg is om een van de hits van het jaar te worden? Alles begint natuurlijk met het nummer zelf, zegt Lammens. ‘‘Drivers License’ is geen dertien-in-een-dozijnpopnummer. Het is onwaarschijnlijk goed opgebouwd met een erg mooie, beeldend geschreven tekst met veel emotie in. Je ziet de tekst bijna voor je afspelen wanneer je het hoort. Ik denk dat dat bij de gemiddelde 16-jarige wel een gevoelige snaar raakt.’

Maar er worden wel meer goede nummers uitgebracht die nauwelijks voor een rimpeltje in de oceaan zorgen. Hoe onbekend Rodrigo ook mag lijken, ze heeft een hele voorgeschiedenis die mee voor deze hype zorgt. Voor haar debuutsingle verwierf ze bekendheid als Disney-ster met rollen in de series ‘Bizaardvark’ en ‘High School Musical: The Musical: The Series’. Vooral die laatste rol leverde haar veel fans op. Voor ‘High School Musical’ bracht ze vorig jaar ook al enkele nummers uit. ‘Die hebben het onder de radar erg goed gedaan, vooral bij haar doelgroep van 14- tot 28-jarigen. Hierdoor had ze bij de release van ‘Drivers License’ al een flinke achterban op sociale media,’ aldus Lammens. 

Diezelfde fanbase speculeert nu op TikTok en Instagram gretig over de betekenis van de video en de autobiografische kanten van ‘Drivers License’. Zo zou het nummer gebaseerd zijn op de relatie die ze had met haar ‘High School Musical’-tegenspeler Joshua Bassett.

Alsof dat nog niet genoeg is, kreeg Rodrigo deze week ook steun van haar grote voorbeeld Taylor Swift. ‘De invloed van Swifts fanbase moet je niet onderschatten,’ vertelt Lammens. ‘Zij hebben waarschijnlijk enorm bijgedragen aan de cijfers.’

De factoren zorgden voor een perfecte storm rond Olivia Rodrigo en ‘Drivers License’, al blijft de hamvraag: is ze een blijver, of het zoveelste onehitwonder? Lammens denkt het eerste. Rodrigo tekende vorig jaar al een deal met Interscope Records and Geffen Records en wordt er goed omringd. ‘Drivers License’ bijvoorbeeld schreef ze samen met producer Dan Nigro, die ook voor zangeres Carly Rae Jepsen heeft geschreven. ‘Het is gemaakt met mensen die weten wat ze doen, maar ze heeft er ook haar eigen song van gemaakt.’

Lammens ziet bij Rodrigo ook invloeden van Billie Eilish, met wie fans haar al eens vergelijken en ondertussen ook de hype meer dan waargemaakt heeft. ‘Zij hebben beide dat emotioneel kwetsbare: een zekere mate van authenticiteit en een echtheid die maakt dat het nummer een eigen sound heeft.’ De buzz rond ‘Drivers License’ en Rodrigo ziet Lammens daarom niet snel uitdoven. ‘Ik verwacht dat we de komende weken en maanden nog veel van haar gaan horen.’

(DM)

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234