null Beeld HUMO
Beeld HUMO

InterviewA Winged Victory for the Sullen

A Winged Victory for the Sullen: ‘Já, ik kan op al mijn songs in slaap vallen’

A Winged Victory for the Sullen, het ambientduo Adam Wiltzie (vooral drones) en Dustin O’Halloran (vaak piano), bracht onlangs ‘Invisible Cities’ (★★★½) uit, een score bij een performance geïnspireerd op het boek ‘De onzichtbare steden’ van Italo Calvino. Wij wilden met de Amerikaan Adam Wiltzie, die in hartje Brussel woont, op anderhalve meter afstand gaan wandelen in de hoofdstad. Maar Wiltzie moest zijn 81-jarige moeder gaan bezoeken in de States, dus facetimen we.

HUMO Een jaar geleden, op dinsdag 7 maart 2020, trad A Winged Victory for the Sullen op in de Begijnhofkerk in Brussel. Kun je vertellen wat er voor en na dat concert gebeurde?

ADAM WILTZIE «Wat we toen alvast niet wisten, was dat we zestig concerten zouden moeten annuleren. In de Begijnhofkerk stonden we met onze vorige plaat, ‘The Undivided Five’. We hadden er eerder al gespeeld, we wisten in wat voor prachtige akoestiek we zouden belanden. We waren naar meerdere mooie plekken afgereisd om ‘The Undivided Five’ op te nemen. Ondertussen hadden we in 2019 aan de score van ‘Invisible Cities’ gewerkt, én aan die van ‘A Christmas Carol’, een serie voor de BBC. Op den duur werkte één van ons aan het ene project en de ander aan het andere: we wilden ze echt allebei doen, we konden het geld gebruiken.

»In vier maanden schreven we anderhalf uur muziek voor ‘Invisible Cities’: alles moest klaar zijn voor de première in juli 2019 in Manchester. De voorstelling heeft later nog in Brisbane gestaan – het was de bedoeling dat ze ook naar Koeweit en Hongkong en zo ging. De muziek live spelen bleek helaas veel te ingewikkeld. Het terrein was zo groot als twee voetbalvelden: het publiek keek naar een videomuur, naar dans en naar theater vanuit vier tribunes.

»Toen begon de lockdown echt. Ik belandde in mijn appartement op een paar honderd meter van de Begijnhofkerk, en vroeg me net als iedereen af: wat ga ik nu doen? We besloten om ‘Invisible Cities’ te mixen en in te korten tot een vinylplaat met een A- en een B-kant.»

HUMO In het boek van Italo Calvino lees ik al op bladzijde 13: ‘De verlangens zijn al herinneringen.’ Eén van jullie songs heet ‘Desires Are Already Memories’.

WILTZIE «Alle songtitels komen uit het boek. Het gaat over Marco Polo die op vraag van de machtige Mongoolse legerleider Koeblai Khan verslag uitbrengt van zijn reizen in het Mongoolse rijk, maar eigenlijk vertelt over fictíéve steden. Het verhaal belandt soms in de moderne tijd. Dus dachten we: het enige instrument dat er in die tijdspanne van honderden jaren was, is de menselijke stem.»

HUMO De vrouwenstemmen zijn alle twee van Hildur Guðnadóttir, bekend van de scores voor de film ‘The Joker’ en de HBO-serie ‘Chernobyl’.

WILTZIE «Ze komt drie keer voor: we hebben haar stem in de afsluiter een octaaf verlaagd, zodat ze als een man klinkt (lacht). De opnamen zijn van jaren geleden, toen Dustin met Jóhann Jóhannsson en Hildur een studio in Berlijn deelde. We werkten toen vaak samen. We hadden evengoed perfecte stemmen kunnen kopen in de samplebibliotheek, maar ik luister liever naar de niet-perfecte stem van een goeie vriendin.»

HUMO Onlangs zei je: ‘Als ik niet in slaap kan vallen op een song die ik heb geschreven, haalt ze de plaat niet.’ Kun jij inslapen op de nogal lawaaierige afsluiter ‘Total Perspective Vortex’?

WILTZIE «Ja. Het is waarschijnlijk het agressiefste geluid dat we als A Winged Victory hebben gemaakt, maar ik kán erbij in slaap vallen, door de melancholie van de tracks die eraan voorafgaan. Ik geef toe: in een top tien van platen om bij in te dommelen maken andere van A Winged Victory meer kans. Ook mijn vorige groep Stars of the Lid werkt beter.»

HUMO Mag ik tijdens een middagdutje ook op ‘Sleep’ van Max Richter indommelen?

WILTZIE «Max Richter is een grote fan van Stars of the Lid, heeft hij ooit gezegd. Het mag dus.»

HUMO Is ambient spelen of maken moeilijk?

WILTZIE «Er gebeurt niet zo gek veel in ambient, dus valt het vooral heel snel op als je een simpele drone níét goed speelt. En in verband met dat maken: als ik invallen heb, drop ik de schetsen waar ik van denk dat ze goed zijn onmiddellijk in een file. Ik heb kluizen vol met eerste invallen die ik vertrouw, onafgewerkt materiaal waar ik altijd op kan terugvallen. Als ik onmiddellijk een idee begin bij te schaven, blijf ik werken, raakt het nooit af, en vind ik het resultaat meestal slecht.»

HUMO Een drone kan van The Velvet Underground komen, of van doedelzakken.

WILTZIE «O ja. We komen in dit genre van heel verschillende kanten. Sunn O))) komt van bij Earth. Bij mij is het begonnen met vijf synthnoten uit de score van ‘Close Encounters of the Third Kind’ van John Williams. Ik herinner me de filmplot met de mensen en de aliens zelfs niet meer, maar die vijf noten deden mijn hoofd ontploffen. Daarna kwam ik bij ‘Thursday Afternoon’ van Brian Eno uit: ik heb nooit meer omgekeken.»

HUMO Eno heeft ambient eens beschreven als ‘even negeerbaar als interessant’.

WILTZIE «Brian Eno blijft de grootste. Ik ben het eens met alles wat hij zegt (lacht). Ik heb hem een keer ontmoet in de backstage na een concert van Ben Frost in Krakau. Hij gaf me het gevoel dat ik de belangrijkste mens in de kamer was, en dat hij alleen met mij wilde praten.»

HUMO Klein detail: songtitels als ‘December Hunting for Vegetarian Fuckface’ en ‘Aqualung, Motherfucker’ doen niet echt ambient aan.

WILTZIE «Haha. Bij het maken van de video van ‘Aqualung, Motherfucker’ klikte het alvast heel goed met regisseur Jonas Govaerts. Ik had de lijnen van het verhaal uitgezet, en hij leek meteen alles te begrijpen. Ik kende hem een beetje en ik was al een grote fan van zijn film ‘Welp’, maar we bleken echt een gelijkaardige smaak te hebben.»

HUMO Hoe gaat het eigenlijk in het centrum van Brussel?

WILTZIE «Het is voor iedereen een bizar jaar geweest, maar om eerlijk te zijn: het is in Brussel een beetje donker aan het worden. Er lopen veel mensen rond die geen job meer hebben. Of nog erger: geen papieren.

»Ik ben in de States nu, en hier is het nog veel erger. Er is niks meer om je aan vast te klampen. Mijn moeder is 81 en kan zelfs niet gevaccineerd worden. Het is één grote shitshow. Ik betaal al een paar jaar belastingen in België, heb onlangs een huis in Kapelle-op-den-Bos gekocht, en in mei ga ik er wonen. Dus als jullie het goed vinden, blijf ik in België.»

HUMO Op de hoes van ‘Carte-de-Visite’, een oude plaat van Stars of the Lid, staat een stuk van het briefje van 100 Belgische frank.

WILTZIE «Met mijnheer James Ensor erop. Ik heb hier nog met Belgisch geld betaald, ja. Ik vond het intrigerend dat je hier ook met Luxemburgs geld kon betalen. België was in de jaren 90 al één van mijn favoriete plekken. In die tijd stelde ik vooral vast dat de levenskwaliteit hier groter was dan in de States. Dustin woonde in die periode in Berlijn, dat kwam goed uit. Gaandeweg merkte ik ook dat jullie veel minder luid klinken dan Amerikanen. Ik hou van jullie stilte. Ik voel me hier meer op mijn gemak dan ik me ooit ergens in de States gevoeld heb.»

HUMO Wie of wat mis je het meest in deze halve lockdown?

WILTZIE «De AB, en iedereen die er werkt: er zijn een paar mensen bij die ook voor A Winged Victory werken. Café Daringman op de Vlaamsesteenweg, en Bar du Canal tegenover de Walvis. In mijn favoriete Brusselse restaurant Henry kan ik gelukkig terecht voor takeawaymaaltijden. In mijn favoriete restaurant tout court, De Kuiper in Vilvoorde, ben ik al veel te lang niet geweest: ik ben zot van hun paardenvlees. En dan is er de Begijnhofkerk natuurlijk. Ik heb er mijn mooiste concert ooit gespeeld, met het koper-ensemble Belgian Brass. We brachten mijn favoriete Jóhann Jóhannsson-plaat, ‘Virðulegu Forsetar’, pal op de dag waarop de veel te jong gestorven Jóhannsson 49 jaar had moeten worden.»

‘Invisible Cities’ van A Winged Victory for the Sullen is uit bij Artificial Pinearch Manufacturing.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234