Luc De Vos Beeld Google
Luc De VosBeeld Google

ColumnJomme Rocks

‘‘Alles gaat naar de kloten,’ zei Luc De Vos in 2013. Dat hij gelijk had, bewees hij een jaar later door pardoes dood te gaan’

Elke week fileert (mc) op inzichtelijke wijze de popgeschiedenis en de tijdgeest, zoals die beleefd werd in de kolommen van uw lijfblad. Deze week keert hij terug naar april 2013.

‘Wat zegt een rockmuzikant tegen een jazzmuzikant? Naar de luchthaven, alstublieft.’ De wekelijkse moppentrommel van (Bulderlacht) is goed gevuld dankzij Paul Van Bruystegem, de massale edoch innemende bassist van Triggerfinger, die graag lacht met collega’s die alleen maar Picardische tertsen spelen in mi bemol, liefst tegen het ritme in. Wat driedubbel hard opvalt in deze krakkemikkige covid-tijden: april is blijkbaar de maand waarin festivalorganisatoren met blijdschap kennis geven van hun zomerse festivalaffiche. De TTT-bladzijden, die in 2013 wegens redenen die niet meer te achterhalen zijn, omgedoopt zijn tot OHM, staan er vol van. The Knife, Mac Miller en Prodigy op Pukkelpop, Blur, Depeche Mode, Rammstein en Nick Cave op Werchter: de namen alleen al brengen in 2021 in menige huiskamer een machteloos knarsetanden teweeg dat tot ver voorbij Mars te horen is. In een royaal overzicht van de geschiedenis van Vlaamse muziekclubs meldt Onze Man dat er in Vlaanderen elk weekend zeshonderd concerten worden georganiseerd. In de huiskamers van menige muziekliefhebber stijgt intussen een door merg en been gaand gehuil op bij het besef wat ze missen. In het stuk staan heroïsche verhalen van concertorganisatoren, die er bijna een faillissement voor overhadden om hun favoriete groepen naar hier te halen. Er werd onderhandeld via fax, want begin jaren 90 had niemand internet. Toen Jonathan Richman op Cactus in Brugge speelde, bracht hij dertig guests mee: mensen die hij onderweg naar de zaal was tegengekomen. In 1989 stond Nirvana als voorprogramma van TAD in de Democrazy in Gent. De tweehonderd aanwezigen zeiden achteraf allemaal dat TAD beter was.

Humo cover april 2013 Beeld Humo
Humo cover april 2013Beeld Humo

Onze Man mag in de studio zitten waar Roland en Mauro aan een nieuwe plaat werken. Mauro staat erop dat alles wordt opgenomen, ook als er niet wordt gespeeld. Er zou eens iemand creatief zijn statief omver moeten duwen. Als hij gaat plassen, roept hij: ‘Als iemand nog maar naar zijn instrument kijkt: opnemen!’

‘Horeca op zwart zaad’: Onze Vrouw hangt aan de toog van café-uitbaters die het niet meer zien zitten, en het zijn er veel. Acht jaar geleden sneed het rookverbod de benen van menig etablissement af. Wat verder in hetzelfde nummer wordt de epidemie van de eenzaamheid onder studenten aangepakt: ‘Zo mooi, zo jong en zo alleen’. ‘Het studentenleven wordt voorgesteld als een groot feest, het moet alsmaar gekker, alsmaar zatter,’ vertrouwt een sombere, bissende masterstudent Onze Man toe. Acht jaar later, na een jaar waarin iedereen op een houtje heeft moeten bijten in het gezelschap van Netflix, lijkt ‘alsmaar gekker, alsmaar zatter’ geen probleem, maar een onvoorstelbaar verre droom.

Zowel de Vooruit als de Ronde van Vlaanderen bestaan in 2013 100 jaar en worden uitgebreid gefêteerd. Onze Man reed het parcours van de allereerste Ronde en vond in een gracht naast de Bosberg de halfvergane resten van het bezwete truitje van de meesterknecht van Rik Van Steenbergen (winnaar in ’44 en ’46).

Luc De Vos van Gorki werkte tussen twee stempelbeurten in als metselaarsknaap aan de heropbouw van de Vooruit in de jaren 80, in afwachting van zijn grote doorbraak. Het gebouw was gered uit de klauwen van de immoboeren, die er een parkeergarage van hadden willen maken. Luc: ‘Alles moest plaatsmaken voor auto’s en kantoren. En dat vonden we toen normaal. Alles gaat toch naar de kloten.’ Dat hij gelijk had, bewees hij nog geen anderhalf jaar later zelf en jammer genoeg letterlijk, door zonder iemand te waarschuwen pardoes dood te gaan.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234