Arno Beeld Herman Selleslags
ArnoBeeld Herman Selleslags

De 7 HoofdzondenArno

‘Als ik een vrouw was geweest zou ik geen muziek maken, maar Ulrike Meinhof zijn’

Arno Hintjens (45) aan een vraaggesprek over de Zeven Hoofdzonden willen onderwerpen: ik had beter moeten weten. Iemand die zich van stonde af aan uit het keurslijf van scholen, samenleving en Sinterklaasgeloof heeft gewrongen begint zo’n gesprek natuurlijk met: ‘Die Zeven Hoofdzonden vind ik bullshit! Ik kén die niet. Ik ken alleen maar Het Leven.’

Stefanie De Jonge

ARNO «Die katholieken hebben dat leven alleen maar in zonden ingedeeld om ons ermee onder druk te kunnen te zetten. Fuck! Alles is voor mij één lijn, één weg die dóórgaat. (Pakt papier en tekent) Hier is een berg, op de top is Het Licht of Het Geluk – noem het wat je wilt. (Tekent verschillende wegen naar de top) Hier lopen de katholieken, hier de boeddhisten, hier de mohammedanen. Iedereen heeft zijn weg. En op deze weg loop ik, een individu, een arnoïst.

»Niet dat ik in Hyde Park op een zeepkist ga staan van: zo moet het, hè. Ik wil helemáál niet dat iedereen is zoals ik.»

HUMO Hoe zou de wereld er dán uitzien?

ARNO «Verschrikkelijk. Quel bordel! Wie moet mij dan in de taxi rijden? Want ik rijd geen auto. Er zou geen tennis meer zijn, geen Formule 1, geen politiekers: tegen wie zou ik me dan nog moeten afzetten? Er zouden geen vrouwen meer zijn, dus zou ik geen plezier meer hebben. En het allerergste: ik zou geen muziek meer kunnen maken want daarvoor heb ik goede muzikanten nodig.»

Na ‘Idiots Savants’ vervolgde Arno zijn eenzame weg naar Het Licht, en hij verzamelde onderweg vier goede muzikanten – Ad Cominotto, Geoffrey Burton, François Garny en Rudy Cloet. Hij doopte hen The Subrovnicks en nam met hen in een mobiele studio de plaat ‘Water’ op. Terwijl Arno zichzelf nog een wodka inschenkt, kijkt hij mij verbaasd aan als ik zeg dat water niet het eerste vocht is dat ik met hem associeer.

ARNO «Water is belangrijk. De eerste negen maanden van ons leven brengen we door in water. Bovendien ben ik geboren aan de rand van de Noordzee, in een Oostendse taxi – tiens, misschien is dat wel de reden waarom ik nu zo graag in taxi’s rijd (grinnikt). Die Noordzee is een zee waarvan de kleur, het geluid en de geur op ieder moment veranderen, net zoals de nummers op deze plaat voortdurend van sfeer veranderen. Mooi gezegd, amaai! Ja, ik moet de mensen hier toch een beetje mijn plaat doen kopen.»

HOOGMOED

ARNO «Over hoogmoed kan ik kort zijn: ik ben de mooiste én de beste als ik alléén ben. Mijn doel is te overleven. Mijn enige zekerheid is dat ik ga creveren. Tot die tijd speel ik muziek en maak ik liedjes waar ik me goed bij voel.»

HUMO Is denken dat je het allemaal alleen redt niet hoogmoedig?

ARNO «Neen. Het is gewoon de enige weg. Ik zeg dat ook in ‘Meet the Freaks’: take care of yourself, nobody will. De kleine, Matthias, heeft mij nu nodig en ik geef hem wat hij nodig heeft. Maar als hij achttien is, zegt hij toch: Fuck it, man! Vraag het aan mijn vader, die denkt ook al jaren: geen bericht, goed bericht (lacht).

»Mijn eerste probleem met de maatschappij herinner ik me nog goed. Ik was zes jaar en geloofde niet in Sinterklaas. Het eerste schooljaar dat de juffrouw over Sinterklaas sprak, zéí ik haar dan ook: ‘Maar juffrouw, Sinterklaas bestáát helemaal niet,’ en ik werd meteen in de hoek gezet. Sedertdien heb ik niets meer geloofd van wat ze me op school vertelden.»

HUMO Hoe wist je op je zesde al zo zeker dat Sinterklaas niet bestond?

ARNO «Van mijn vader en mijn moeder. Ik ben niet katholiek opgevoed. Dat is toch ook erg: katholieke ouders die hun kind vertellen dat Sinterklaas bestaat, die meteen al beginnen met liegen. Shit! Ik vind maar weinig mensen integer.»

HUMO Jezelf wel?

ARNO «Maar ik ken mezelf al 45 jaar! Ik kén mijn zwaktes. Zie je mijn blauwe oog? Ik ben eergisternacht hier in Brussel door twee man in elkaar geslagen. Ik vind dat verschrikkelijk, omdat ik me met geen mogelijkheid meer kan herinneren waarom. Ik was dronken. Misschien heb ik het uitgelokt, maar als dat zo is, wil ik het wéten.

»Ik denk dat ik eerlijk met mezelf ben. Ik denk wel dat ik deug. Ik heb geen religie nodig, geen God en geen Boeddha. Ik aanvaard de consequenties van mijn manier van leven.

»Ik geef je een voorbeeld. Begin september laat ik ‘Water’ horen aan de mensen van de platenfirma. Die kregen allemaal een shock. Iedereen verwachtte een vervolg van ‘Idiots Savants’: die plaat heeft in Europa verschrikkelijk veel verkocht, voor mijn doen toch, want ik maak nooit hits – ‘I’m into tits’ (lacht). Dus die mensen keken mij aan zeiden: maar dit is veel harder, en moeilijker! Ik begreep er niets van. Die plaat was toch gewoon van óns? Van de muzikanten, de producer en mij. Mike Butcher, de producer, die vroeger Marvin Gaye, Rod Stewart, Black Sabbath en ook de eerste platen van Tjens Couter heeft geproducet, had me al gewaarschuwd: jij gaat problemen krijgen. Je zult erachter komen waarom sommige mensen eigenlijk voor je werken. En inderdaad: de platenfirma vond ‘Water’ goed, maar niet commercieel. Fuck! Ik heb nog nóóit een commerciële plaat gemaakt. Ik maak muziek naargelang de stemming waarin ik verkeer.»

HUMO Die stemming vroeg deze keer om een mobiele studio. Reed je rond in een enorme caravan?

ARNO «Neen. Een mobiele studio is een studio die je in eender welk appartement kunt installeren. Je hebt alleen nog maar een mengtafel, een paar microfoons en een paar tapes nodig. Er is een firma die die spullen als het moet tot in Jamaica voor je komt plaatsen. Het mixen moet je wel ergens anders doen, maar zo’n mobiele studio blijft de helft goedkoper dan de duurste ‘vaste’ studio. De Red Hot Chili Peppers, U2, Lenny Kravitz maken hun platen de laatste jaren allemaal zo. Ik zat met mijn muzikanten en Mike in een landhuis bij Nîmes. We aten er samen, sliepen samen en maakten samen muziek. Zo wilde ik dat: alle muzikanten wég van hun kinderen, hun belastingpapieren, hun gasrekeningen en hun madams. Muziek komt uit je kloten, je nieren en je teennagels, je moet daar niet door aardse zaken van worden afgeleid. Daarom wil ik ook niet werken met studiomuzikanten die de studio binnenkomen, hun riffje spelen, op hun horloge kijken, hun geld incasseren en opstappen naar een andere sessie. Ik wil dat iedereen in de sfeer van de muziek blijft. Vandaar dat op de cover Arno & The Subrovnicks staat. De plaat is van zes mensen samen.»

HUMO Jean-Marie Aerts speelt niet mee. In Humo stond ooit dat je hem niet meer als muzikant wilde omdat hij te luid speelde.

ARNO «Wat een onzin was dat. Ik heb nu een gitarist die nog luider speelt dan Jean-Marie (lacht)

HUMO Jean-Marie heeft een nieuwe band.

ARNO «O ja? Daar heeft hij mij niets van verteld. Maar dat is normaal, hoor. In de tijd dat hij bij mij speelde, is hij een tijdje getrouwd geweest en daar heb ik ook nooit iets van geweten (lacht). Ik zag Jean-Marie alleen om muziek te spelen. Toch ken ik hem beter dan de meeste van zijn vrienden. In muziek gaat alles dieper dan in vriendschap. In muziek kun je niets verbergen. Je móét eerlijk zijn, anders maak je slechte muziek. Ik vraag van al mijn muzikanten de stront uit hun gat. Met die mensen dóé ik iets. Zij geven betekenis aan mijn leven.»

HUMO Wie maakt er nog meer eerlijke muziek?

ARNO «Hugo Claus. Ik ben jaloers op hem. Die vent praat niet, die rapt in zijn eigen taal. John Berger is ook eerlijk. Julie Burchill, die schrijft puur impulsief. Édith Piaf. Charlie Parker. Captain Beefheart. Willem Vermandere. Sonny Boy Williamson. Picasso. Jacques Dutronc. Bob Dylan. Neil Young. Die zag ik een paar jaar geleden op Torhout-Werchter. Ik zei: ‘Ik ben Arno’ en gaf hem een hand. Hij zei: ‘My name is Neil.’ ‘Ik weet ’t,’ zei ik (lacht)

HUMO Herinner je je momenten waarop je eventjes níét integer was?

ARNO «Hmm... Daar moet ik even over peinzen. Heb je een minuutje? De dag voordat mijn moeder stierf misschien. Toen heb ik me heel erg op mijn ongemak gevoeld. Ik wist niet wat te doen. I was losing track, een Pinocchio zonder touwtjes.

»Daarover gaat ‘Chicken Song’ eigenlijk: dat ik me soms voel als een kip zonder kop, dat ik echt niet weet waarheen ik ga. ‘I don’t know what I want. I don’t want what I know. I want what I don’t know. The more I say the less I understand’. Beter kan ik het niet zeggen.»

HUMO Wat doe je op zo’n moment?

ARNO «Me afzonderen. Niets zeggen. Aan iets anders peinzen. Onder een koude douche gaan staan. Of ik pak een muziekinstrument en maak ‘Chicken Song’.»

HUMO Maar je bent toch een arnoïst? Geen mens krijgt jou toch van je gekozen pad af?

ARNO «Klopt. Ik ben niet bang van andere mensen, alleen van mezelf.»

HUMO Vandaar dat je in ‘Meet the Freaks’ zingt: ‘The sight of myself makes me afraid’.

ARNO «Ja. Soms komen er dingen op mij af die ik niet kan kanaliseren. Angst die ik niet naar het positieve kan buigen. Demonen die mij op een ander spoor willen duwen en die ik niet kan bedaren. Dan flip ik. Daar moet ik tegen vechten: meet the freaks. Vroeger ging dat beter, maar die dingen zijn nu sterker dan vroeger. Daarom neem ik nu geen joints en geen andere dope meer. Anders komt er te véél, te snel op mijn kop af. De laatste trip die ik heb genomen – het is al lang geleden – was een sunny explo. Dat spul was stérk: ik zat midden in ‘Fantasia’ – ken je dat, die Disneyfilm waarin alles vervormt? De huizen bogen óver me heen. Als ik naar mezelf keek, zag ik een vent van 95. Dat zou ik nu niet meer kunnen verwerken. Als je jong bent, ben je open en denk je nog altijd dat de toffe gasten aan de bomen groeien.»

HUMO Daar gaat ‘Watch Out Boy’ over. ‘When you’re sixteen years old...’

ARNO «You think you’re smarter than the rest. Ik dacht dat vroeger ook. Alles was mogelijk. Ik was ook nieuwsgierig naar alles. Als je tegen mij zei: spring met een parachute uit een vliegtuig, dan dééd ik dat.»

HUMO Héb je dat gedaan?

ARNO «Ja. Maar nu zie ik het nut van dat soort experimenten niet meer in. Waarom? De wereld is wat hij is. Ik heb natuurlijk ook al zoveel geprobeerd dat ik nu niet meer moet meemaken (lacht).»

HUMO Is er nog wat over?

ARNO «Dat vraag ik me soms ook af (lacht). Nu wil ik alleen nog dóórgaan maar – ik vind het erg dat ik het moet zeggen – ik weet niet of de mensen en de menselijke taal me nog verder zullen helpen. Maar in muziek wil ik nog wel vreselijk veel dingen doen die ik nog niet heb geprobeerd. Ik droom er nog steeds van eens een plaat te maken met oude Afro-Amerikanen die de jazz en de blues uit de jaren 30 en 40 nog hebben meegemaakt. Vijf jaar geleden heb ik actrice Ingrid De Vos voorgesteld samen de Mississippi af te varen om al die oude bluesmensen op te zoeken. Nu belde ze me laatst op dat we die reportage binnenkort misschien kunnen maken. We zullen wel moeten opschieten, anders zijn ze allemaal dood. Of ik. Ik ben zelf al vijfenveertig (schatert)

ONKUISHEID

HUMO Wat vind jij onkuis?

ARNO «Oorlogen. Moord. Mensen met opzet kapotmaken. Mensen die hun eigen frustraties op andermans zwakke plekken afreageren. Snipers die in Sarajevo kinderen kapotmaken.

»Maar jij wilt het natuurlijk over seks hebben. Ik niet, haha. Met mijn richard is alles in orde. Ik heb geen verlenging nodig en ik heb Pampers (hij bedoelt Paul Jambers, red.) niet nodig om een stijve te krijgen.»

Ondertussen draait ‘Water’ in de cd-speler verder en horen we nog net op tijd: ‘Couldn’t get up and walk away from her’.

ARNO «Ik word altijd verliefd op sterke, zelfstandige vrouwen, vrouwen met kloten aan hun lijf.»

HUMO Is dat babygehuil wat ik daartussendoor hoor?

ARNO « Babygehuil of grotemensengeween. Ik heb al heel wat grote mensen als een kind zien huilen. Mezelf onder andere (lacht). Misschien ben ik wel niet zo sterk. Misschien heeft Marie-Laure wel de kloten die ik had moeten hebben, haha. Maar haar kloten zitten ergens anders (wijst op hersenpan). Dát heb ik nodig.»

HUMO ‘She has a one track mind. She believes in her own life. She leaves you like a wingless bird.’

ARNO «Jája, haha. Het intellect is het wapen van de vrouwen. Daarmee veranderen ze mij in een Pinocchio zonder touwtjes. De goeie vrouwen zijn sterker dan hun vent.»

HUMO Vind je het leuk dat ze een vleugelloos vogeltje van je maken?

ARNO «Neen, maar dat is dan de consequentie die je erbij moet nemen en die het ook allemaal zo boeiend maakt. Anders had ik er geen liedje over geschreven. Ik verdien eigenlijk geld met mijn gevoelens. Ik leef letterlijk en figuurlijk van mijn gevoelens. En ik doe er de mensen bovendien een plezier mee. Wat een geluk, hè.»

HUMO Het volgende nummer, ‘Hot Head’, is het enige dat je niet zelf heb geschreven. Het is een cover van Captain Beefheart.

ARNO « Maar hij zegt het wel heel juist: ‘She can burn you up in bed just like she said. Fire! Fire! Fire!’ Het draait bij mannen toch voor een groot stuk om hun richard. Ik heb het al meegemaakt bij een madam dat mijn richard niet omhoogging. Daar sta je dan. Shit! Je hele imago naar de kloten, haha.»

AFGUNST

HUMO Zou jij een sterke vrouw willen zijn?

ARNO «Nooit. De vrouw is nog steeds the nigger of the world. Ze worden psychisch en vooral fysiek nog steeds onderdrukt. Als ik met dezelfde instelling die ik nu heb een vrouw zou zijn, dan was ik, denk ik, anarchist geweest. Wat is er geworden van de Billie Holiday, die het lef had in Amerika als zwarte vrouw ‘Strange Fruit’ te zingen? En Janis Joplin, die door iedereen voor hoer werd uitgemaakt? Allebei jong gestorven. Hoe komt het dat Patti Smith is gestopt en Marilyn Monroe zelfmoord pleegde? Neen, als ik een vrouw was geweest zou ik geen muziek spelen maar Ulrike Meinhof zijn. Weet je wie ik nog een vrouw met kloten vind? Paula d’Hondt. En Hanneke Groenteman van de VPRO, en Benazir Bhutto van Pakistan.»

HUMO Wat maakt jou jaloers?

ARNO «Jaloers zijn is iets wat ik niet kan. Ik heb daar al veel problemen met vrouwen mee gehad. Zij hebben liever dat je jaloers reageert als andere mannen hen benaderen. Ik begrijp echt niet waarom ik jaloers zou moeten zijn. lk aanvaard mezelf zoals ik ben. Iemand die iets beter doet dan ik stimuleert mij ook alleen maar. Ik kan misschien niet wat hij kan, maar niemand doet iets zoals ik dat kan. Ik apprecieer Brel en Adamo, maar van hun covers die ik heb gezongen ken ik de tekst niet eens vanbuiten. Ik doe met zo’n nummer iets compleet anders.

»Ik heb met mijn stem een frasering gevonden die niemand mij nadoet. Niemand kan van mijn nummers covers maken. Ho! Stop! Toch wel: er is één groep die ‘L’amour n’est pas avec moi’ heeft gecoverd en die mannen zingen dat beter dan T.C. Matic indertijd: dEUS. Ik stond daar echt versteld van. Formidabel. Chapeau!

»De muzikanten met wie ik speel, zijn trouwens altijd betere muzikanten dan ikzelf. Jean-Marie Aerts en Roland en nu Geoffrey zijn drie van de beste gitaarspelers, maar ze spelen bij mij wel totaal anders gitaar dan bij anderen. Ad Cominotto is een accordeonist van wereldniveau, maar vóór hij bij mij speelde, had hij al jaren geen accordeon meer aangeraakt. Ik stimuleer die mensen. Dat is mijn kracht. De spirit, daar draait alles om. Aan techniek alleen heb je niets. Je moet openstaan als een oude hoer, pas dán kun je muziek maken.»

HUMO Je zei net: ik leef letterlijk en figuurlijk van mijn gevoelens. Wat een geluk. Merk je dat mensen je daarom benijden?

ARNO «Moet ik me nu gaan bezighouden met de mensen die jaloers op me zijn? En ikzelf dan? Ken je ‘De lessen van Don Juan’ van Carlos Castaneda? Daarin staat: het moment dat je boos of jaloers op iemand anders bent, ben je niet meer met jezelf bezig en verlies je je tijd. Mooi gezegd, hè.

»Ik weet zeker dat we allemaal krachten in ons hebben waarvan we zelf niet weten dat we ze hebben. Die moet je zien te vinden. Soms sleep ik me met een zware griep naar een optreden, en zodra ik het podium opstap, is mijn zware griep voorbij. Terwijl ik zeker weet dat als ik dat podium niet was opgestapt, ik plat in mijn bed had moeten liggen. Raar, hè.»

HUMO Het klinkt allemaal zo bovenmenselijk. Maakt zelfs aardse ontrouw jou niet jaloers?

ARNO «Wat kun je er nu aan doen als je vriendin op iemand anders verliefd wordt? Niks. Dat is chemie. Dat moet je aanváárden. Mij kan dat ook overkomen. Ik zou morgen verliefd kunnen worden op de caissière van de supermarkt.»

HUMO Geef je dan ondanks je relatie daaraan toe?

ARNO «Hmm. Ik vind: je bent pas ontrouw als je je schuldig voelt. Gelukkig word ik niet vaak echt verliefd.»

HUMO Zeg je dat dan eerlijk? Kan een relatie zoveel eerlijkheid verdragen?

ARNO «Natuurlijk. Met zo’n grote leugen kun je niet samenleven. Maar je moet niet alles wat je beleeft bespreken of uitleggen. Iedereen heeft zijn eigen secrets. Zaken waarmee niemand iets te maken heeft, die niemand zou begrijpen, houd je voor jezelf.»

GULZIGHEID

HUMO Je hebt een tijdlang macrobiotisch gegeten. Waarom ben je daarmee gestopt?

ARNO «Macrobiotiek is een levenswijze. Dat is net als een tatoeage waarmee je voor de rest van je leven iedere dag onder de douche zult staan. Niets voor mij dus.

»Ik ben gulzig naar mensen die me een kick geven. Maar dat zijn er weinig. Kinderen doen dat. Ik amuseer me echt met kinderen, maar niet zoals Michael Jackson, hè. Gisteren nog vroeg Matthias me: Waarom rook je? Wat moet je dáár nu op antwoorden? Ik heb daar echt mijn kop over zitten breken. ‘Seulement des cons fument’, heb ik gezegd. Natuurlijk zei Matthias toen: ‘Alors tu es un con.’ Waarop ik: ‘Soms,’ en Matthias besloot met: ‘Moi, je ne vieux pas être un con.’ (Zucht diep) Daar sta je dan.»

HUMO Als mensen je toch geen kick meer geven, verveel je je dan niet dood op de vele feestjes en in al die cafés waar je nog geregeld wordt gesignaleerd?

ARNO « Daarom ben ik daar dan ook altijd steendronken. Ik spreek niet met die mensen (lacht). Ik kijk. Ik observeer. Dancing inside my head – daarover heb ik ook al eens een nummer gemaakt. »

HUMO Na zo’n dronken nacht ben je wel een hele dag doodziek.

ARNO «Een zombie ben ik dan. Ik kan me nauwelijks nog bewegen (lacht)

HUMO Wat brengt je ertoe om het elke keer toch weer te doen?

ARNO «Dat is mijn zwakte. Tijdens plaatopnamen en optredens drink ik nooit. Maar verder ben ik niet zo sterk. Ik zou dat plezier op het moment zelf moeilijk kunnen missen. Ik vind dat echt tof: zo’n hele nacht met jezelf bezig zijn. In de fond ben ik een wanker, hè. Ik doe het ook altijd met mijn linkerhand, want dan duurt het langer, haha.»

WOEDE

ARNO «Dat Senna met al zijn stickers van Marlboro tegen de muur vliegt en dat iedereen nu nóg spreekt over hem, terwijl er in Sarajevo sluipschutters ik-weet-niet-hoeveel kinderen kapotmaken over wie niemand spreekt, dáár word ik echt nijdig van.»

HUMO In ‘À eux je montre mon derriére’ zit ook nogal wat woede. ‘De politiekers zijn aan het discuteren, uit hun mond komt niks dan stront.’

ARNO «Begrijp jij iets van wat die mensen zeggen? Behalve van Tobback misschien. Ik ben het niet altijd met hem eens, maar hém snap ik. Hij krijgt niet voor niets zoveel voorkeurstemmen. Maar de rest van die politiekers braken onverstaanbare taal uit.

»Heb je al gezien wat ze met Brussel aan het doen zijn? Amsterdam wordt een mooiere stad dan Brussel. De gebouwen zijn de bomen van de stad, maar hier halen ze ze stuk voor stuk neer. Alleen de gevels laten ze staan. Is dat niet om ons láchen? Ze rammelen met onze kloten maar verplichten mij wél om op een zondagmorgen vroeg op te staan om voor hen te stemmen.

»Persoonlijk wind ik me alleen maar op over stommiteiten van mensen die ik echt heel graag zie. Als iemand anders mij één keer kwaad doet, vraag ik nog wel even waarom hij dat heeft gedaan, maar verder spreek ik daar nooit meer tegen. Daar ben ik heel categoriek in: amen en uit.»

TRAAGHEID

ARNO «Nietsdoen is een kunst en daar, dat durf ik toegeven, ben ik echt één van de beste in.»

HUMO Schrijf je een nummer als ‘À eux je montre mon derrière’ ook omdat je dat nuttig vindt? Om ogen te openen, een voorbeeld te stellen?

ARNO «Neen. Ik schrijf dat omdat ik dat zo vóél. Ik ben geen geëngageerd zanger. Ik heb geen boodschap. Ik wil geen Jezus Christus zijn, geen Sinterklaas en ook geen Kerstmannetje. Ik ben een arnoïst en iedereen moet zijn eigen isme vinden. Het is onnozel dat van een ander over te nemen. Dat klikt niet.»

HUMO Hoe schrijf je eigenlijk je teksten? Toegewijd, aan een bureau?

ARNO «Neen! Ik heb geen bureau. Ik heb een hekel aan mensen aan bureaus: flikken aan bureaus, schoolmeesters met bureaus. Ik heb ook een hekel aan mensen met witte sokken, aan mensen met baarden zonder moustachen, een hekel aan tennis en shorts. Tachtig procent van mijn teksten heb ik op mijn terras voor mijn barak in Griekenland geschreven en twintig procent in de trein. Ik heb ook zo’n dictafoon naast mijn bed liggen, voor het geval er op het moment tussen waken en slapen zinnen door mijn hoofd zouden schieten. Maar dat systeem werkt niet goed want ik vergeet er altijd pillen in te steken (lacht)

HUMO Hoe verantwoordelijk voelt een arnoïst zich voor anderen? Welke mensen hebben jou nodig?

ARNO «Alle mensen die mij nodig hebben, heb ik nodig; alle mensen die ik nodig heb, hebben mij nodig. Dus: dat zit wel goed. Ik heb een drummer nodig, een bassist, een gitarist en een keyboardspeler. Een agent die voor mij een optreden kan regelen, en een boekhouder die mijn geld beheert.»

HUMO Een vrouw die de strijk doet?

ARNO (schatert) «Marie-Laure die de strijk doet, dat wil ik nog wel eens meemaken. Neen, wij kopen alleen kleren die niet gestreken moeten worden. Trouwens, ik moet niet te laat naar huis want ik moet morgen om halfzeven op om voor Matthias pistolets te smeren.»

HUMO Hoe zie je je bijdrage aan de opvoeding van je kind?

ARNO «Ik ben er. Ik zal het hem zeggen als ik het ergens niet mee eens ben. Ik toon hem het verschil tussen goed en kwaad, en dan mag hij zelf kiezen. Mijn vader drinkt en rookt niet. Mijn broer ook niet. Mijn moeder ook niet, maar ze stief toen ze zo oud was als ik. Ik drink en ik rook. Misschien gaat Matthias wel tennissen of wordt hij autocoureur.»

HUMO Wat zou je aan de mensen veranderen als je God was?

ARNO «Ik wil geen God zijn. Wat een verantwoordelijkheid! Ik ben maar Arno. Ik ben voor het individu dat zijn verantwoordelijkheid draagt.»

HEBZUCHT

HUMO Waar geef je je geld niet aan uit?

ARNO «Aan dope. Ik koop geen shit en geen coke meer. Coke is een fakedrug: met coke voel je je altijd de beste. Dope is introvert. Alcohol is ook fake, maar het is tenminste sociaal.»

HUMO Wat betekent geld voor jou?

ARNO «Geld is voor mij iets wat ik uit de muur haal, waarmee ik eet en drink en elektriciteitsrekeningen betaal, maar hoeveel ik er heb, weet ik echt niet. In een restaurant betaal ik met een Visakaart en ik kijk nooit naar de prijs.»

HUMO Dat kan ik me niet permitteren.

ARNO «Ik ook niet, haha. Maar dat interesseert me niet.»

HUMO Maar je hebt geen pensioen.

ARNO «Neen. België is het enige land in Europa waar rockmuzikanten, hoeren en mannequins geen statuut hebben en geen pensioen krijgen. Maar denk je dat ik oud zal worden? Stel je voor dat je spaart voor je oude dag en opeens creveert. Mijn moeder had altijd gewerkt, stopte daarmee om eens goed te gaan genieten en vijf maanden later was ze dood. Daar leer je van.

»Ik spaar niet, maar ik heb de auteursrechten van nummers van achttien lp’s en van mijn filmmuziek. En ik weet ik niet of Herman Schueremans een optreden van mij op Torhout-Werchter zou kunnen betalen (lacht). Ik heb hard genoeg moeten vechten. Ik ben begonnen met niks en dat hoef ik niet nog een keer mee te maken. I’m a survivor, baby (lacht).»

HUMO Hoe is het om in de business arnoïst te zijn?

ARNO «Een strijd: ik wil muziek maken en zij willen cd’s verkopen. Als Arno niet meer marcheert, pakken ze een ander.»

HUMO Hou je daar rekening mee?

ARNO «Dat vertel ik jou als jij mij vertelt waarom je mij hier zit te interviewen en niet een nobody met méér talent. Nou?»

We rekenen af in het café waar we ondertussen zijn beland. Arno vraagt een btw-bonnetje.

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234