null Beeld ALEXANDRA WAESPI
Beeld ALEXANDRA WAESPI

Humo's Feminiene Fonotheek

‘Arlo Parks noemt de dode dichteres Sylvia Plath een invloed. Gevaarijk, denk ik dan’

Toen aan het ronde hoofd van Marc Didden (°Hamont, 1949) oren begonnen te groeien, draaiden die algauw graag in de richting van het vrouwelijke stemorgaan. In de zomerweken luistert Marc met liefde naar nieuwe, oude, vertrouwde en onbekende dames. Deze week: ARLO PARKS.

‘Arlo Parks gives teen angst a human face’ – het is toch nog eens iets anders, qua aanbeveling, dan ‘Alle 13 Goed’ — lees ik op een minuscule sticker die iemand aangebracht heeft linksbovenaan op de verder totaal woordenloze hoes van Arlo Parks’ eerste plaat, ‘Collapsed in Sunbeams’. Dat is genoeg voor mij om nieuwsgierig te zijn en een koop te sluiten: laat de teen angst maar tot mij komen. Ik heb dertig jaar lesgegeven aan een kunstacademie en heb lang daarvoor ook de sixties overleefd, dus is teen angst een beetje mijn corebusiness geworden. Ja toch, niet dan?

Tot nu toe was de enige andere Arlo die ik ooit meegemaakt had doodgewoon een witte man (voluit Arlo Guthrie, zoon van folkaartsvader Woody en vooral bekend van de nog altijd beluisterbare cultelpee ‘Alice’s Restaurant’ uit 1967 en daarna nog fijne hits als ‘City of New Orleans’ en de drugkoerierhit ‘Coming into Los Angeles’ ).Nu heet de Arlo du jour voluit Arlo Parks. Ze is een trotse Londense zwarte vrouw van nauwelijks twintig. Ze laat niet graag veel mysterie over haar leven en liefdes en liedjes bestaan, want op de bijsluiter bij haar debuut legt ze in een tegelijk precies en ontroerend 72 puntenprogramma uit wie zij is, waar ze voor staat, en wat we van haar nog allemaal kunnen verwachten.Ze is kwistig met dankwoorden, ook aan de grote dode dichteres Sylvia Plath, die ze een invloed noemt. Gevaarlijk, denk ik dan. Ik las Plaths dichtbundel ‘Ariel’ en haar roman ‘The Bell Jar’ in de koude winter van 1973 op aanraden van een cynische vriend die erbij zei: ‘Als je ooit zelfmoord wilt plegen, lees dan eerst dit.’ Dat maakte indruk, maar ik besloot nog even verder te leven. Die cynische vriend nam een eerdere afslag.

De eerste beluisteringen van haar ‘Collapsed in Sunbeams’ doen me aan van alles denken, maar toch vooral aan het al bijna vergeten maar bijzondere meisje Corinne Bailey Rae, van wie ik me herinner dat ik zowat de hele zomer van 2006 op repeat naar haar betoverende ‘Put Your Records On’ geluisterd heb. Arlo zingt net als Corinne een beetje op haar pantoffels. De grootstedelijke beat altijd aanwezig, maar met tegelijk ook altijd wat Caraïbische laziness daarbij. Parks’ roots liggen wel wat ingewikkelder. Ze is behalve Londense ook nog half van Nigeria, voor een kwart van Tsjaad en voor een ander kwart Frans. Ze zingt indiepop, of zo u wilt indiefolk, maar ze staat erop als dichteres aangesproken te worden. Tekst is haar ding. Maar muziek is bij haar, zoals bij veel spokenwordartiesten, géén bij-ding. Mijn eminente vakbroeder Gert Van Nieuwenhove schreef begin dit jaar al op deze pagina’s dat Arlo Parks op ‘Collapsed in Sunbeams’ ‘regenbogen maakt van haar pijntjes’, en zo is het maar net. Michelle Obama is fan van Arlo, en ikzelf ben toevallig fan van Michelle Obama. Dus de cirkel is rond, zou je zeggen. Het huiskamerconcert dat (gvn) in dezelfde adem aanbeveelt — zoek op YouTube naar ‘Arlo Parks: Tiny Desk (Home) Concert’ – bekeek en beluisterde ik evenzeer met plezier, en ja: de vergelijking met Meskerem Mees, Vlaanderens hoop in bange dagen, dringt zich op vriendelijke wijze op. Geef ons te allen tijde nog een bende ongewassen jongens omgord met luide gitaren, maar dichterlijk aangelegde meisjes en vrouwen die ons in hun hart laten kijken zijn ook meer dan welkom. Om de wereld anno nu te begrijpen, reiken Meskerem en Arlo met graagte de sleutel aan. Aanvaard die en zeg merci.

Beluister onze playlist ‘Humo luistert’

Schrijf je in op onze wekelijkse muzieknieuwsbrief:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234