Festival★★☆☆☆
Ashnikko zou een waarschuwingssticker voor boomers op haar voorhoofd moeten plakken
Ashnikko doet mij denken aan de vroege Charli XCX: beetje trap, beetje pop, op het juiste moment een vettige synth erover gesmeerd en teksten die het beste tot hun recht komen op een pennenzak of naveltrui. Ik bezit etui noch croptop, en toch had ik zin in dit concert. Onvervuld bleef ik achter, helaas.
Ashnikko moet zich bij het aanschouwen van de Dance Hall in het blauwe haar hebben gekrabd. Vooraan stonden een paar honderd enthousiaste fans, dan een paar rijen ernstige muziekliefhebbers die bedenkelijk over hun bandshirt krabden en daarachter vele meters lege plankenvloer. Niet echt slim om iemand die nog nooit in België speelde meteen ‘s avonds in de toch wel grote Dance Hall neer te zetten, ook al wordt ze in meer dan één hoek van het internet geadoreerd.
Voor de nieuwelingen stelde Ashnikko zich in ‘Tantrum’ gelukkig netjes voor: “I’m a brat / I’m a handful, demi-devil / Pyromaniac”. ‘STUPID' kende ik van de flard die op TikTok furore maakt: “I know you think about me in the shower / Pornhub in your browser / Fantasise about the pussy power”. Voor wie dit onsmakelijk vindt: ga niet naar Ashnikko kijken. Voor wie wel mee is: er zit meer in deze dame dan u denkt. Noemden ze zich bij Destiny’s Child nog independent women, dan is Ashnikko doodgewoon een working bitch.
Haar eigen bonen dopt ze ook nog eens in eigen nat. Mannen heeft ze daar allerminst voor nodig, want nog voor die armtierige piemelhouders het woord generatiekloof uitgesproken krijgen, ligt Ashnikko de vrouw des huizes te beffen op haar eigen zetel, zoals ze rapte in ‘Slumber Party’. Ook in haar versie van Avril Lavignes ‘Sk8rboi’ schoot de vent te kort: “He didn’t try to make her cum / On top of all that, he was a little dumb.”
Het is gemakkelijk om Ashnikko te onderschatten als je bent grootgebracht op gitaarmuziek van ernstige heerschappen, maar haar sample van componist Edvard Grieg in ‘Halloweenie IV’ is gewoonweg slim gedaan. In ‘Cry’ bewees ze bovendien dat ze een stukje kan zingen. Het enige dat je haar dan kan verwijten, is dat ze dat in de rest van de show zo weinig deed.
Ik zag mensen die deze show goed vonden. Ik vond dat niet. Misschien moet Ashnikko vooral doen wat ze doet, maar dan met een waarschuwingssticker op haar hoofd geplakt: verboden voor boomers, mensen die langer dan tien seconden geëntertaind willen zijn en eender wie die een deftig concert wil zien.