M.I.A.: ‘Toen ik de documentaire voor het eerst zag, háátte ik 'm!’Beeld PressImages

VideoDiamond Docs

Bekijk hier ‘Matangi/Maya/M.I.A.’, de intieme docu over popster M.I.A.

‘Ik sterf liever dan dat ik mijn documentaire over M.I.A. afwerk,’ zei de Britse regisseur Steve Loveridge in 2013. Zeven jaar en menige zenuwinzinking later valt zijn alsnog afgeronde levenswerk hier in z’n geheel te bewonderen.

Met ‘Matangi/Maya/M.I.A.’ maakte Loveridge een intiem portret van één van de grootste enigma’s in de popmuziek. Recensenten loofden zijn docu en het Sundance Film Festival bedeelde Loveridge met een prestigieuze award. Er is slechts één iemand niet helemaal verknocht aan de film: de immer controversiële M.I.A. zelve.

Bekijk ‘MatangiMaya/M.I.A.’ onderaan dit artikel

M.I.A. «Toen ik de film in première zag gaan op het Sundance Film Festival, háátte ik ’m. Ik was helemaal in shock, want het was niet de docu die ik zelf zou hebben gemaakt. Steve en ik hebben duidelijk een andere definitie van een goede film.»

– Dat moet deugd doen om te horen, Steve.

STEVE LOVERIDGE «O, dat valt nog mee. Toen ik haar enkele jaren geleden een eerste versie toonde, moest ze overgeven. Letterlijk, hè.»

M.I.A. «De film zit tjokvol beelden uit mijn jeugd die ik nooit eerder had gezien. Vooral de shots van mijn broertje (Sugu Arulpragasam werd op zijn 16de veroordeeld tot anderhalf jaar in een gesloten jeugdinstelling, red.) raakten me diep. Ik ben er vier dagen ziek van geweest. (Veegt tranen weg) Kijk, ik word zelfs emotioneel door er gewoon over te praten.»

– Jullie zijn naast collega’s ook beste vrienden. Hoe hebben jullie elkaar leren kennen?

LOVERIDGE «In de filmklas die wij volgden aan een kunstuniversiteit in Londen. Zij was een immigrant, ik was een gay kid: we voelden ons allebei buitenbeentjes en dat bracht ons samen.»

– Je begon aan dit project in 2011. In 2013 leek je definitief de handdoek in de ring te gooien.

LOVERIDGE «Ik zat toen diep, ja. Ik had twee jaar gezwoegd. Ik had Kanye West, Danny Boyle, Spike Jonze, Diplo (M.I.A.’s ex met wie ze samen ‘Paper Planes’ heeft geschreven, red.) en zovele anderen geïnterviewd. Uit het niets besliste het platenlabel om het project niet langer te financieren. Ik werd boos en stuurde wat dramatische tweets de wereld in (lacht).

»Eenmaal gekalmeerd, ben ik weer van nul begonnen. M.I.A. schonk me haar jeugdvideo’s: méér dan 700 uur beeldmateriaal. Ik stapte weg van het traditionele talking heads-format, waarbij de ene na de andere celebrity zijn bijdrage doet aan het verhaal, en ging intuïtiever te werk. ‘Exit Through the Gift Shop’ was mijn voorbeeld.»

– Je ging ook de beruchte halftimeshow op de Super-bowl 2012 niet uit de weg. Toen veroorzaakte M.I.A. het grootste Superbowl-schandaal sinds Janet Jacksons tepel: ze stak haar middelvinger op.

LOVERIDGE «Ik had het optreden gevolgd in haar kleedkamer en ik had het niet eens opgemerkt: voor Britten is een middelvinger niet uitzonderlijk. Maar M.I.A. was nog geen vijf minuten backstage toen een gigantische kerel van de organisatie kwaad binnenstormde.»

M.I.A. «Ik vroeg hem of hij op de gang wilde wachten op mijn manager. Ik had helemaal geen manager (lacht). We zijn toen gevlucht via CeeLo Greens kleedkamer, achtervolgd door security. De commotie die volgde, was buitenproportioneel. De Amerikaanse kranten reageerden met woedende koppen en er werd gedreigd met een miljoenenrechtszaak.»

– Twijfel je op zulke momenten of dit alles de moeite wel waard is?

M.I.A. «Men zegt dat artiesten een platform hebben, maar ik lijk alleen te mogen praten over zaken die niet ongemakkelijk zijn. Ik ben erg begaan met mijn door terreur geteisterde moederland Sri Lanka, maar daar wil niemand iets over horen. Alleen over Trump mag je klagen.»

– Je vorige plaat verscheen in 2016, een eeuwigheid geleden.

M.I.A. «Geduld, alsjeblieft. Mijn nieuwe plaat is bijna af, en ik bracht dit jaar al enkele losse nummers uit, waaronder ‘Franchise’, met Travis Scott. Ik zal altijd muziek blijven maken zonder toe te geven aan de maatschappelijke verwachtingen. Dat betekent: géén opgespoten lippen, géén valse tieten. We leven dan wel in een tijd waarin je je Instagram-volgers kunt kopen, toch geloof ik nog steeds in de kracht van een dromer. Soms is er slechts één persoon nodig met een frisse blik om de wereld te veranderen. Aan dat idee klamp ik mij vast.»

Bekijk ‘Matangi/Maya/M.I.A.’ hier:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234