The Blues Brothers Beeld Avantis Pressnews
The Blues BrothersBeeld Avantis Pressnews

ColumnJomme Rocks

‘Belushi kende de deugd van de matigheid slechts van horen zeggen’

Elke week fileert (mc) op inzichtelijke wijze de popgeschiedenis en de tijdgeest, zoals die beleefd werd in de kolommen van uw lijfblad. Deze week keert hij terug naar maart 1982.

Het begin van de jaren 80: men moet ze meegemaakt hebben om te weten hoe ellendig die tijd was. Het was een tijd van sociale onrust en syndicale strijd, en soms denkt Jomme, die tegen een bescheiden vergoeding elke dag zo hard terugkijkt dat hij er een permanente verrekking aan zijn nek aan heeft overgehouden, dat uw lijfblad overgenomen was door goed menende sociale assistenten die de revolutie predikten vanachter hun Olivetti. De rechten van antwoord vallen niet aan te slepen en vullen vele bladzijden. Lech Walesa is de held van het moment. Voor de rest dopt iedereen en is er op televisie ’s avonds alleen maar prut. Gelukkig zijn er de zondagavonden met Koot en Bie, de olijke tweeling die zowat wekelijks in Humo wordt opgevoerd om de pijn wat te verzachten. Maar op een ochtend wordt Dwarskijker in de tuin van de Livornostraat gevonden, waar hij zijn ogen probeert uit te steken met een gloeiende pook. De aanleiding: het nieuwe programma ‘Wit-rood-goud’ op TV1, een telefoonquiz in primetime. ‘Wat hebben we eraan om Lut Leysen live nummers te zien draaien en aan de andere kant van de lijn een stem ‘Verkeerd verbonden’ te horen zeggen?’ ‘Een keutel,’ zo besluit onze man krachtig, ‘kan nooit een kaaskroket worden.’ Waarmee ook meteen duidelijk wordt dat hij nog nooit in Nederland een kroket uit de muur heeft getrokken.

Humo-cover maart 1982 Beeld Humo
Humo-cover maart 1982Beeld Humo

Studio Brussel bestaat nog niet, waardoor de modale popliefhebber zijn meug moet vinden in de hooiberg van de vrije en familiezenders. Als een vuilbekkende vuurtoren bezet gelukkig toch iemand op zaterdag het fort van de onaangepasten: Luc Janssen. Hij zit ‘Domino’ voor, dat op talloze bewaarde cassettes getuigt van de klasse van de gebenedijde klootzak: een rol die hem in maart 1982 het epitheton ‘Beste radioprogramma BRT’ oplevert. In de lijst der radiofiguren is hij niet terug te vinden: daar heerst de gezapigheid van de gezelligheid, met maar één slecht karakter – Jan Wauters – op vijf.

In de grote ‘Dallas’-quiz zijn niet minder dan drie video’s te winnen. Daarvoor moet men tien vragen beantwoorden die niet – excusez le mot – van de poes zijn. ‘Over hoeveel borsten beschikken Pamela, Lucy en Miss Ellie samen?’ Men kan kiezen tussen vier, vijf, zes of dertien. Over de uitslag wordt niet gecorrespondeerd.

(mm) reageert kort op de nieuwe single van Van Halen, een onfrisse achterwaarts in de poes genaaide versie van ‘Pretty Woman’. ‘Assisenhof! Met Roy Orbison in de jury.’

‘Het algemene gevoel dat over ‘Beautiful Vision’ hangt, is er één van door de zon gefilterde ochtendnevel boven ontwakend woud’: (gm) bespreekt de nieuwe Van Morrison en laat zich zo hard gaan, dat menige redacteur denkt dat de goede man finaal aan het kantelen is van de drank. En als iedereen die frase op een tegeltje mee naar huis krijgt bij de uitreiking van de Pop Poll-medailles, belt men bang naar meneer Dupuis in Marcinelle. Verkeerd verbonden, zo blijkt niet voor de laatste keer.

Wie echt kantelt, is John Belushi, en niet alleen aan de drank, maar aan zowat alle drugs die tot op die dag bekend zijn. Zijn dood door een ferme overdosis is het accident dat iedereen verwachtte, want Belushi kende de deugd van de matigheid slechts van horen zeggen. Samen met Dan Aykroyd zorgde hij ongeveer eigenhandig voor de relance van de rhythm and blues en de soulmuziek, die in de jaren 80 platgeslagen was door de new wave. ‘The Blues Brothers’ was een rauzend feest van een film, met gastoptredens van de fine fleur van de Amerikaanse zwarte muziek: Ray Charles, Aretha Franklin, Cab Calloway, James Brown. John Belushi werd, hoe belachelijk klinkt dat eigenlijk, amper 33. De overdosis bleek ‘onopzettelijk’. Alleen wist zijn hart dat niet.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234