null Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

CD★★★★☆

Bob Dylan - ‘Springtime In New York: The Bootleg Series Vol. 16 (1980-1985)’

In de eerste helft van de jaren 80 was ik Bob Dylan een tijdlang kwijt en hij zichzelf, zo wordt algemeen aangenomen, ook.

Eerst werkte hij zich, in die dagen, door een reeks gospelplaten die vandaag véél minder slecht klinken dan wij toen allemaal dachten. We kochten die platen wel, walgden even van hun wansmakelijke hoezen, maar vergaten er warempel naar te luisteren. ‘Trouble No More: The Bootleg Series Vol. 13 (1979-1981)’ boekstaafde die periode voor wat ze was: interessant, ook voor niet-gelovigen. Daarna, in augustus 1981, kwam ‘Shot of Love’. Het artwork was alweer zum Kotzen maar de songs, zoals de lillende titeltrack, waren steengoed. Er was nog wat gospel aanwezig, maar de bluesrock en zelfs de folk keerde terug. Zie: ‘The Groom’s Still Waiting at the Altar’, het wonderlijke ‘Lenny Bruce’ en één van zijne Bobheids allermooiste mooien ooit: ‘Every Grain of Sand’. Eén stevig minpunt wel: de plaat klinkt gewoon niet goed genoeg. Te veel producers achter de knoppen. Hoge omes bij CBS/Sony drongen aan op een ‘hedendaagser sound’, maar het geheel klonk veelal als een verkouden hond die met zijn kop in een emmer vastgeraakt was.

De nieuwe verzameling ‘Springtime In New York: The Bootleg Series Vol. 16 (1980-1985) – beschikbaar op dubbel-cd, dubbel-lp en als vijfdelige cd-box – wil daar wat aan doen, door te bewijzen dat Dylans songschrijfkunst in die jaren zo goed als intact was en dat zijn stemtechniek verbéterde in plaats van te verslechteren, zoals de vitters destijds vonden. Dat zijn platen in de eerste helft van de eighties grotendeels mismeesterd zijn, wisten diezelfde vitters blijkbaar niet. Bij aandachtige beluistering blijken ‘Shot of Love’, ‘Infidels’ (1983), ‘Empire Burlesque’ (1985) en ‘Knocked Out Loaded’ (1986) niet de stronthopen te zijn waarvoor ze in veel recensies gehouden werden. Songs als ‘Jokerman’, ‘Sweetheart Like You’ en ‘Tight Connection to My Heart (Has Anybody Seen My Love)’ hadden, soberder gebracht, hoogtepunten in de Dylancanon kunnen zijn.

Wie goed luistert naar deze ‘The Bootleg Series Vol. 16’ komt veel van die songs weer eens tegen in beheerste en heldere versies. Zoek naarstig en u vindt ook vergeten parels (‘Blind Willie McTell’!) en verder bijvoorbeeld ‘Mystery Train’ (een slordige Elvis-hulde wel, met Ringo Starr op drums en Ronnie Wood op gitaar) en een ingetogen versie van Neil Diamonds lijflied ‘Sweet Caroline’. Herontdek ook het lichtjes geruststellende ‘Death Is Not the End’, of een ultraspaarzame lezing van ‘To Ramona’. Om de rit af te sluiten met de ronduit touchante versie van ‘Dark Eyes’, een stilleven met Bob en gitaar. De herfst begint goed met deze ‘Springtime in New York’. Dansen mag maar hoeft niet.

Beluister onze playlist: ‘Humo luistert’

Schrijf je in op onze wekelijkse muzieknieuwsbrief:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234