CHAI Beeld RV
CHAIBeeld RV

Interview

CHAI: ‘Wij hebben lichaamshaar. En dan?’

Net getekend bij het legendarische Nirvana-label Sub Pop, verruilt het Japanse CHAI op derde plaat ‘WINK’ – opvolger van ‘PINK’ en ‘PUNK’ – gekke pop voor rustige dansmuziek. Ik krijg Mana (zang/ melodie) en Yuuki (bas/ tekst) aan de lijn, alleen: ze spreken slechts drie woorden Engels, die ze weliswaar alleraardigst gebruiken in hun liedjes. Dankzij een tolk slagen we erin om het te hebben over het Japanse schoonheidsideaal, J-Pop én Belgische wafels

HUMO Is het oké als ik ‘WINK’ jullie relaxtste plaat noem?

YUUKI «Dat is een compliment!»

MANA «Wij hebben veel energie, maar het is altijd onze ambitie geweest om een plaat te maken waarbij je in bed kunt liggen en je ogen sluiten.»

YUUKI «Aan onze invloeden zou je dat niet zeggen: wij luisterden tijdens de opnames veel naar Mac Miller en TLC.

»Wij zijn al fel geëvolueerd, en dat proberen we in onze plaattitels duidelijk te maken: in ‘PINK’ zit de letter ‘i’ en in ‘PUNK’ de ‘u’: you and I, snap je? Met ‘PINK’ keken we naar binnen, met ‘PUNK’ naar buiten, en met ‘WINK’ voegen we you and I samen: we verwijzen naar we, omdat de wereld samenhorigheid nodig heeft. Wij willen iedereen eens goed vastpakken en motiveren om positiviteit uit te stralen. Het zou leuk zijn als iedereen de wereld op zijn of haar manier beter probeert te maken.»

YUUKI «‘WINK’ is ook een knipoog: iemand die graag knipoogt, is per definitie te vertrouwen. De knipoog staat symbool voor vrijheid en rebellie: wij knipogen naar jou omdat we je willen meetrekken in onze trip van verbondenheid.»

HUMO Een trip geïnspireerd door Black Lives Matter?

MANA «In Japan was het tumult niet zo groot, en dat maakte nog eens duidelijk dat je af en toe úít Japan moet stappen om goed naar het leven te kunnen kijken. In een eilandnatie kun je makkelijk afgesneden raken van de rest van de wereld.»

YUUKI «Zo hadden wij ook pas door hoe raar het concept kawaii is – wat zoveel betekent als schattig en hét schoonheidsideaal is in Japan – toen wij voor het eerst een reis maakten. In Amerika zeggen ze: ‘Leuke trui.’ Hier: ‘Je zou mooi zijn als je je ogen operatief groter zou maken.’»

HUMO Wát?

MANA «Tja, in Japan moet je nog altijd perfect zijn, met de ideale maten, een lieflijke uitstraling, een zo wit mogelijke huid én grote ogen.»

YUUKI «Je moet mooi zijn op één specifieke manier. Dat is niks voor ons. Wij willen kawaii openbreken: je moet je sowieso cute voelen, ook als je niet aan één of andere arbitraire checklist voldoet.»

MANA «Toen wij op school zaten, zeiden onze mannelijke klasgenoten dat wij niet mooi en niet leuk genoeg waren. Daarom heet één van de nummers op ‘WINK’ ‘Nobody Knows We Are Fun’ (lacht).»

YUUKI «Tegen mij zeiden ze dat mijn gezicht te groot was. Met CHAI spelen we daarmee. Het eerste nummer dat we schreven, ‘Gyaranboo’, gaat over lichaamshaar. Wij hébben haar, en dan? ‘Maybe Chocolate Chips’ op ‘WINK’ is dan weer een ode aan onze moedervlekjes (lacht).»

HUMO Vanwaar jullie obsessie voor de kleur roze?

MANA «Op een donut ziet roze glazuur er toch altijd het beste uit? (lacht) Op ons ook.»

YUUKI «Het is de enige kleur die écht bij CHAI past: roze staat voor coolness en geluk en rebellie en vrijheid.»

MANA «We ontmoetten eens een meisje van de lagere school dat dolgraag schilderde, maar haar leraren verboden haar om roze te gebruiken. Ze durfde ook niks roze te dragen, want die kleur – vond ze – behoorde de mooie, populaire meisjes toe. Sinds ze onze muziek leerde kennen, schildert ze alléén nog maar met roze (glundert).»

HUMO Yuuki, klopt het dat jij je hele tienertijd helemaal niks met muziek had, en dat je het zelfs saai vond?

YUUKI «Dat is fout vertaald: muziek spélen vond ik maar niks. Tot Mana me in de unief vroeg om in de band te stappen – de anderen kenden elkaar al van in het middelbaar. Ik heb dan maar in één jaar bas leren spelen (lacht).

»In de lagere school luisterde ik naar Orange Range: het nummer ‘Hana’ kende iederéén in Japan. En ik was gek van de gelikte popgroep Morning Musume, wat zoveel betekent als ‘ochtendmeisjes’.»

HUMO Kennen jullie Hooverphonic?

MANA «Nee, maar wel Basement Jaxx. En Tom Tom Club. En Devo

YUUKI «Ooit kwam iemand van Devo naar één van onze shows kijken: we hebben allemaal tranen met tuiten gehuild.»

HUMO Hoe zouden jullie J-Pop omschrijven?

TOLK (na een lange uitleg) «Not their cup of tea

HUMO Waarom niet?

MANA «De meeste artiesten doen steeds hetzelfde. Maar iemand als Gen Hoshino wordt ook bij de J-Pop gerekend, al bewandelt die meer het pad van Haruomi Hosono. Hij is één van de Japanse meesters en heeft de moderne Japanse pop zowat uitgevonden, solo én bij Happy End en Yellow Magic Orchestra

YUUKI «De Japanse markt is erg op zichzelf gericht: niemand wil internationaal doorbreken. Wij willen wél de grens over. En daarbij iets unieks maken, iets dat raar klinkt voor Japanse én westerse oren.»

MANA «Iets waarvan je zegt: ‘CHAI!’ (lacht

YUUKI «Zo kunnen wij een brug zijn: mensen die nooit naar Japanse muziek luisteren, zullen via ons misschien de weg vinden naar Haruomi Hosono. En Japanners zullen via ons misschien Devo ontdekken.»

HUMO Geef nog eens één Japanse supertip?

YUUKI «‘A Long Vacation’ van Eiichi Ohtaki (die soms wordt omschreven als de Japanse Phil Spector, maar dan zonder de problemen, red.). Een plaat uit 1981, maar ze is nog geen dag verouderd. Mensen van onze leeftijd zijn er gek op.»

HUMO Wat vinden jullie het coolst: dat jullie bij Sub Pop hebben getekend, wereldberoemd als het label van Nirvana, of dat jullie vorig jaar op een Gorillaz-plaat mochten figureren?

YUUKI «Wij houden van het credo van Gorillaz: ‘Doe wat je wilt!’ Zij hebben ons de song gestuurd en wij zijn er in totale vrijheid mee aan de slag gegaan.»

MANA «Wat Sub Pop betreft: ik denk dat de fans blijer waren dan wij (lacht). We zijn natuurlijk enorm dankbaar, maar we waren niet op de hoogte van de grote geschiedenis erachter.»

YUUKI «We kennen Nirvana natuurlijk wel, hè!»

HUMO Nog één vraagje: jullie droegen ooit een nummer op aan een uitzonderlijk goede dumpling. Wat is het béste eten dat jullie ooit op tour voorgeschoteld kregen?

MANA «Sushi uit Kanazawa, in het noorden van Japan! De beste die je ooit zult eten. Daar zwemt de nodoguro, een rozige zeebaars die nergens mee te vergelijken valt.»

HUMO Al eens Belgische frietjes geprobeerd?

YUUKI «Nee, alleen Belgische wafels: dat was onze volledige maaltijd toen we een paar jaar geleden in Antwerpen waren. Maar volgende keer eten we frietjes, beloofd, mét mayonaise.»

‘WINK’ van CHAI is uit bij Sub Pop.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234