Cher Beeld Jonathan Elderfield
CherBeeld Jonathan Elderfield

Humo's Feminiene Fonotheek

‘Cher switcht van Dylans woorden naar die van Björn & Benny wanneer zij dat wil’

Toen aan het ronde hoofd van Marc Didden (°Hamont, 1949) oren begonnen te groeien, draaiden die algauw graag in de richting van het vrouwelijke stemorgaan. In de zomerweken luistert Marc met liefde naar nieuwe, oude, vertrouwde en onbekende dames. Deze week: Cher.

Nee, ik ben geen dameskapper, ik volg geen lessen paaldansen of een onlinecursus ‘Hoe word ik travestiet in 21 dagen?’ – en toch ben ik al lang behoorlijk gek van de Amerikaanse zangeres, actrice, tv-ster en ronduit onvervalste icoon Cherilyn Sarkisian. Ik was fan zodra ik haar voor het eerst mocht ontwaren in glorieus zwart en wit tijdens het roemrijke BRT-jeugdprogramma ‘Tienerklanken’. Ze was daar in 1967 te gast samen met haar man, de excellente songwriter Sonny Bono, en ze waren toen samen het meer dan legendarische folkrockduo Sonny & Cher, wier ‘I Got You Babe’ gegarandeerd ten minste eeuwig in de charts zal staan. En ze mogen ondanks de vette schaduw van die song niet weggezet worden als onehitwonders: hun best of-lijstje staat vol nog altijd frisse popsongs – denk aan ‘Little Man’, ‘The Beat Goes On’ of ‘Sing C’est La Vie’.

Op haar eentje liet Cher algauw zien wat ze waard was als interpreet, met haar prangende hitversie van Dylans ‘All I Really Want to Do’ en het prachtige origineel van Sony Bono’s ‘Bang Bang (My Baby Shot Me Down)’. Zeg a.u.b. nooit meer dat die song van Nancy Sinatra is wanneer ik in uw buurt sta.

Cher solo, dat is behalve de begenadigde zangeres en allroundpersona ook de meer dan behoorlijke, soms nog wat onderschatte actrice van onder andere ‘Moonstruck’, ‘Silkwood’ of ‘The Witches of Eastwick’. Cher staat voor burleske veren–in-de-reetshows, maar ook voor vaak uitstekende dansmuziek die de vloer doet vollopen van bij de eerste beat.

Haar muziekcarrière gaat trouwens in golven van folk naar rock naar disco naar dance en dan weer naar rock. Ze switcht van Dylans woorden naar die van Björn & Benny wanneer zij dat wil. De ene keer is ze gekleed in bijna niets, de andere keer in gewaden die zo uit de kleerkast van de koningin van Seba komen. Herinner u die keer dat ze met haar vrijwel blote achterwerk naar de volledige bemanning van een Amerikaans vliegdekschip gericht ‘If I Could Turn Back Time’ stond te zingen als een hymne aan de vrijheid. Zelfs het afweergeschut op die oorlogsboot ging er stijf van staan. Een andere keer metamorfoseerde ze dan weer tot de ware Elvis die in de kortfilm haar verbeterde versie van Marc Cohns ‘Walking in Memphis’ zou begeleiden. Cher LaPierre, zo heet ze soms ook, is voor geen gat te vangen, behalve het hare.

Er zijn veel nare dingen over haar geschreven. Recensies van sommige van haar betere lp’s gingen meer over hoe ze als hypergeseksualiseerde heterovrouw een gay icoon was geworden dan over de muziek die ze voortbracht. Grapjes van een mindere soort persmuskieten betroffen vaak de verbouwingen die ze al dan niet aan haar lichaam liet uitvoeren. Alsof iemand daarmee iets te maken had. Alsof die iets zouden afdoen aan de stoet warme songs waarmee Cher ons leven verblijdde.

Van ‘All I Really Want to Do’ via ‘Gypsys, Tramps & Thieves’ of haar magische versie van Ray Davies’ ‘I Go to Sleep’ tot ‘Half-Breed’ of de monsterdancehit ‘Believe’ of zelfs de wat lijpe cover van ABBA’s ‘Gimme! Gimme! Gimme! (A Man After Midnight)’: dicht bij Cher is het altijd goed.

Schrijf je in op onze wekelijkse muzieknieuwsbrief:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234