Cheyenne & Lola Beeld VRT
Cheyenne & LolaBeeld VRT

Interview

‘Cheyenne & Lola’ op de tonen van Bjorn Eriksson: ‘Series bomvol muziek storen mij’

De aandachtige generieklezer zal het niet ontgaan zijn: ‘Musique originale: Bjorn Eriksson.’ Negen jaar na het grote succes van ‘The Broken Circle Breakdown’ heeft Bjorn ‘de cowboy van Kalmthout’ Eriksson de soundtrack in elkaar gebokst van de heden op Eén lopende Vlaams-Franse reeks ‘Cheyenne & Lola’.

BJORN ERIKSSON «Aangezien ‘Cheyenne & Lola’ een soortement Europese western is – het gaat over trailer trash in het desolate landschap rond Calais – was regisseur Eshref Reybrouck op zoek naar muziek met een lichte westerntouch. Via hoofdrolspeelster Veerle Baetens, met wie ik na ‘The Broken Circle Breakdown’ veel op tournee ben geweest (met The Broken Circle Bluegrass Band, red.), is-ie bij mij uitgekomen.»

HUMO Hoe doe je zoiets, een soundtrack schrijven?

ERIKSSON «Er zijn veel manieren, maar in dit geval was het zo dat ik pas laat in het proces ben betrokken: de serie was al van a tot z gemonteerd, op muziek van bestaande films. Qua compositie heb ik carte blanche gekregen, maar zo wist ik wel heel duidelijk welke sfeer Eshref voor ogen had. Hij had ook een concreet voorbeeld in gedachten voor de gezongen gedeeltes: Cat Power. Een groot geluk dus dat ik hier thuis op de zetel een fantastische zangeres heb zitten in de vorm van Nathalie Delcroix. In elke aflevering komt er een nummer voor dat Nathalie heeft gezongen.

»Nu, als je Eshref z’n gang had laten gaan, dan was de muziek in ‘Cheyenne & Lola’ even donker geweest als de beelden. Maar daar waren de mensen van het Franse productiehuis niet zo voor te vinden: zij vonden dat je toch een klein beetje rekening moet houden met de toegankelijkheid voor het grote publiek. Het mocht dus niet te zwaar worden, waar ik overigens totaal geen probleem mee had.»

HUMO Hoop je dat dit de deur openzet naar meer?

ERIKSSON «De deur ís al open: Eshref heeft me onlangs gevraagd voor een nieuw project. Ik heb meteen toegezegd, want hij heeft me aangenaam verrast. Eshref is zelf geen muzikant, maar hij heeft wel een zeer helder idee van wat muziek moet doen in een serie. Er dient in zijn ogen vooral spaarzaam mee te worden omgesprongen, en als het er is, moet de impact groot zijn. Je ziet tegenwoordig veel series die bomvol muziek zitten: mij stoort dat weleens, zeker als men er een slecht scenario mee wil compenseren.

»Enfin, voor het zover is, moet ik de soundtrack nog zien af te werken voor het regiedebuut van Veerle Baetens, ‘Het smelt’.»

HUMO Nog even en je bent de Vlaamse Morricone.

ERIKSSON (lacht) «Da’s nu ook weer niet de bedoeling. Al heeft elke plaat die ik maak, en elke samenwerking die ik aanga, wel iets filmisch. Op heel jonge leeftijd heb ik Ry Cooders soundtrack van ‘Paris, Texas’ ontdekt: die impact werkt vandaag nog altijd door.

»Momenteel is mijn vrouw mijn werkgever: we zijn aan een nieuwe plaat van Laïs bezig die in september volgend jaar moet uitkomen. We werken, een beetje à la Fleetwood Mac en ABBA, nauw samen met een ander koppel: Jorunn Bauweraerts van Laïs en bassist Tomas De Smet, al sinds Zita Swoon mijn muzikale rots in de branding. Partnerruil is er vooralsnog niet van gekomen.»

Cheyenne & Lola
Eén, maandag 25 oktober, 21.40 en integraal op VRT NU

Beluister ook onze playlist ‘Humo luistert’

Schrijf je in op onze wekelijkse muzieknieuwsbrief:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234