Interview
‘Crash! Bang! Wallop!’, de geschiedenis van de Laaglandse metal: ‘België had de eerste female fronted metalband ter wereld’
Uitgekotst door de ‘serieuze’ muziekpers, omarmd door hordes bloedfanatieke tieners: toen eind jaren 70 de nieuwste generatie heavy metal kwam overwaaien uit het Verenigd Koninkrijk, veroorzaakte dat een joekel van een generatieconflict. Twee van de tieners van toen, de Nederlandse schrijver Anton Dautzenberg en onze gewaardeerde Humo-collega Vincent Loozen, brengen op 8 april ‘Crash! Bang! Wallop!’ uit, een rijkelijk van foto’s, interviews en beduimelde concerttickets voorzien boek (plus bijbehorende dubbelelpee) over de New Wave of Lowlands Heavy Metal, het Nederlandse en Belgische antwoord op Britse ijzervreters als Iron Maiden, Saxon en Raven.
Vincent Loozen «Zowel voor het boek als voor de compilatieplaat hebben Anton en ik ons beperkt tot de periode ’79 tot ’84, de tijd vóór haarlak en eyeliner. In ’79 kreeg metal vaste voet aan de grond in de Lage Landen; in ’84 hadden de grote platenfirma’s ingezien dat het een commercieel interessant genre was, en nam de uit Amerika geïmporteerde hair metal de tent over. Onze puberteit – Anton in Kerkrade, ik in Valkenburg – liep parallel met de puberteit van het genre. ’s Weekends trokken we met de fiets naar buurdorpen, waar altijd wel iemand een metalgroepje had geprogrammeerd in het plaatselijke jeugdhuis. In de begindagen was metal een marginaal gebeuren.»
HUMO Wat een verschil met nu.
Loozen «Ja, inmiddels verkopen festivals als Graspop, Hellfest, Alcatraz en Wacken Open Air – 85.000 man! – jaar na jaar uit. België en Nederland hebben een sleutelrol gespeeld in die doorbraak naar een groter publiek. Wist je bijvoorbeeld dat het eerste Europese optreden van Slayer in fucking Poperinge plaatsvond? Dat was op het Heavy Sound Festival, waar wij vanuit Zuid-Limburg met een afgehuurde bus naartoe reisden.
»In de vroege jaren 80 had je buiten de Britse metal al heel snel metal uit de Lage Landen. Bands als het Belgische Killer (foto) en het Nederlandse Picture: dat zijn echte pioniers.»
HUMO In de hoesteksten van de compilatieplaat die het boek begeleidt, las ik dat Killer voor hét Belgische metalanthem verantwoordelijk was.
Loozen «‘Ready for Hell’, uit 1980: echt zo’n meebrulnummer waar je wel aan toe bent wanneer je 16 bent, vier biertjes achterover hebt geklokt en je vuist in de lucht wilt gooien. Zo staan er wel meer pareltjes op onze plaat, weliswaar niet altijd heel goed geproducet, maar telkens weer blijk gevend van een enorme sturm-und-drang. ‘I’m a Killer’ van S to S, bijvoorbeeld: vuige garagemetal van arbeiderszonen uit Seraing die de Engelse taal amper machtig waren, maar zich daar niet door lieten hinderen.
»Tegenwoordig zijn er wel meer succesvolle metalbands met een frontvrouw, zoals Within Temptation, maar Acid, met Kate De Lombaert op zang, was wellicht de eerste female fronted metalband ter wereld. Typisch, trouwens, dat ze uit Brugge kwamen: in België waren Limburg en West-Vlaanderen dé metalprovincies bij uitstek.»
HUMO Jij luistert nu al zo’n 42 jaar naar metal.
Loozen «Correct.»
HUMO Wat heeft dat met je gehoor gedaan?
Loozen «Ik heb al jaren tinnitus.»
HUMO Ai.
Loozen «Ach, ik kan ermee leven. Door die fluittoon denk ik bij het begin van ieder nummer wel dat het om ‘Patience’ van Guns N’ Roses gaat.»
‘Crash! Bang! Wallop!’ verschijnt op 8 april bij V2.