DAVE ‘JANKEPOT’ GAHAN Beeld SPENCER OSTRANDER
DAVE ‘JANKEPOT’ GAHANBeeld SPENCER OSTRANDER

Interview

Dave Gahan: ‘Al deze songs hebben mij aan het huilen gebracht’

Op 3 december verschijnt een luxeheruitgave van ‘101’, een documentaire en liveconcert (het 101ste en laatste van de ‘Music For the Masses’-tour uit 1988) van Depeche Mode, maar omdat de groep verder geen nieuw materiaal in de pijplijn heeft, kroop zanger Dave Gahan opnieuw in de studio met het Britse producersduo Soulsavers. Het resultaat is de coverplaat ‘Imposter’. Van ‘Dark End of the Street’ over ‘Lilac Wine’ en ‘A Man Needs a Maid’ naar ‘Not Dark Yet’, met ‘Always on My Mind’ als afsluiter: zelfs op papier klinkt hij goed.

Jurgen Beckers

‘Imposter’ is Gahans derde plaat met Soulsavers sinds hij in 2012 de microfoon overnam van Mark Lanegan. De twee hebben niets dan respect voor elkaar. Toen Soulsavers in 2009 in het voorprogramma van Depeche Mode speelde, zei Lanegan daarover: ‘Het was de beste live-ervaring die ik me kon wensen, omdat avond na avond het grootste applaus uit de coulissen kwam, van de hoofdact.’ Gahan covert op ‘Imposter’ Lanegans ‘Strange Religion’. Opvallende parallel: in het jaar dat Gahan Lanegan bij Soulsavers kwam vervangen (op het ondergewaardeerde ‘The Light the Dead See’) bracht Lanegan ‘Imitations’ uit, ook een coverplaat.

Live op mijn iPad, zoomend vanuit Los Angeles: Dave Gahan.

HUMO Wiens idee was het om een coverplaat te maken?

DAVE GAHAN «Het mijne. Toen we eraan begonnen, heb ik gezegd: ‘Laten we de platenfirma’s er voorlopig buiten houden, laat mij het financieren, zodat we het in complete vrijheid kunnen aanpakken.’ We wilden dat het klonk als een plaat van Soulsavers, niet als ‘Soulsavers met Dave Gahan die een hoop covers zingt’. Als we op een gegeven moment zouden vaststellen dat ons dat niet zou lukken, wilden we in alle vrijheid kunnen zeggen: we doen het niet.»

HUMO Welke song kon je je het moeilijkst eigen maken?

GAHAN «Ik heb daar natuurlijk al ervaring mee: in Depeche Mode zing ik al meer dan veertig jaar songs die vooral door Martin Gore geschreven zijn. Het probleem met de songs op ‘Imposter’ was dat de versies die ik ervan kende als het ware in mijn systeem ingebakken waren. De kunst was om al die informatie te vergeten, en die songs te brengen alsof ze mij voor het eerst werden aangeboden.

»En om op je vraag te antwoorden… (Denkt na) ‘Not Dark Yet’ van Bob Dylan. Dylan coveren is… Zijn stijl is zo uniek, en zijn ritme en frasering zijn zo speciaal, dat het heel moeilijk is je los te maken van zijn versie. En ik heb er geen probleem mee om de imposter, de bedrieger uit te hangen, maar ik wil geen imitator zijn.»

HUMO Je hebt je handen niet afgehouden van songs waarvan de definitieve versie al bestaat, anders had ‘Always on my Mind’ nooit op de plaat gestaan.

GAHAN «Dan had niemand na Elvis Presley het nog gedaan! De stem van Elvis… (Mijmerend) die vertelt gewoonweg duizend verhalen, hè, wat hij ook zingt. Er schuilt droefheid in, hoop, verlangen, vergiffenis, en een zweem van sarcasme. Maar hoe fenomenaal ik zijn versie van ‘Always on My Mind’ ook vind, ik ben ook dol op wat Willie Nelson met die song heeft gedaan. Dat heeft mij over de streep getrokken om ook een poging te wagen.

»‘Smile’ is nog zo’n voorbeeld: iedereen kent de geweldige versie van Nat King Cole, maar wat die song voor mij interessant maakt, is dat Charlie Chaplin eraan meegeschreven heeft. En Chaplin was de ultieme imposter. We hebben gelachen en gehuild met hem, terwijl we hem nooit één woord hebben horen zeggen: het zat allemaal in zijn performances en zijn lichaamstaal. In die ene clown, die ene man die een vermomming draagt.»

HUMO Een quote van Mick Jagger, op de vraag of hij elke dag zingt: ‘Je móét elke dag zingen. Tenminste, als je er belachelijk goed in wilt worden.’

GAHAN (lacht) «Ik weet perfect wat hij bedoelt. Als je naar vroege beelden van The Rolling Stones kijkt, zie je dat ze zich niet comfortabel voelen op het podium. Voor mij gold net hetzelfde, in het begin: omdat ik me zo op mijn ongemak voelde, stopte ik maar niet met bewegen. Oogcontact met iemand in de zaal: vond ik vreselijk. Het heeft mij vele jaren gekost voor ik wist hoe ik moest omgaan met de energie en de opwinding van het podium. Voor ik me goed voelde over de manier waarop ik perform en songs interpreteer.

»In het eerste deel van je leven, als tiener, twintiger – en als ik voor mezelf spreek: nog tot een eind in de dertig – heb je geen flauw idee waarmee je bezig bent. Je doet wel alsof, natuurlijk. Nu, op mijn 59ste, wéét ik dat ik geen flauw idee heb waarmee ik bezig ben (lacht). Maar ik omarm tegenwoordig de bedrieger in mij, en dat voelt goed.

»We doen het allemaal, een harnas of een vermomming dragen om onszelf te beschermen tegen wat we die dag ook mogen tegenkomen. Dat ik dat op een podium mag doen, in het geval van Depeche Mode voor vijftigduizend mensen, is behoorlijk absurd. Maar ik geniet er met volle teugen van. Je zou kunnen zeggen dat het personage dat ik op het podium speel een dierbare vriend is geworden.»

HUMO In het jaar dat jij bij Soulsavers de fakkel overnam van Mark Lanegan, bracht hij zijn coverplaat ‘Imitations’ uit.

GAHAN «Ik heb destijds veel naar ‘Imitations’ geluisterd. Ook die plaat klinkt als een Lanegan-plaat, niet als een verzameling songs van anderen. Op ‘Imposter’ breng ik Marks ‘Strange Religion’, en het past perfect net voor ‘Lilac Wine’. Mensen zeggen me nu: ‘Hoe moedig van je om die Jeff Buckley-song te coveren.’ Maar echt waar: ik had zijn versie nog nooit gehoord. Intussen wel uiteraard, en ik vind ze geweldig, maar voor mij ging het om wat Nina Simone met die song gedaan heeft. En ik heb hem gebracht zoals Lanegan het gedaan zou hebben (lacht).

»Wat al de songs op ‘Imposter’ gemeen hebben, is dat ik heb gelachen en gehuild bij het horen van het origineel. Omdat je de pijn en de hoop en het verlangen van de artiest hoort. Omdat je weet: ik ben niet alleen, er is nog iemand die voelt wat ik voel. Mijn favoriete regel in ‘A Man Needs a Maid’ van Neil Young is niet voor niets: ‘I fell in love with the actress/She was playing a part that I could understand’. (Toont een onderarm) Kijk, ik krijg al kippenvel als ik die regel alleen nog maar uitspreek.»

‘Imposter’ van Dave Gahan en Soulsavers verschijnt op 12 november bij Sony.

Schrijf je in op onze wekelijkse muzieknieuwsbrief:

‘IMPOSTER’: DAVE ‘JANKEPOT’ GAHAN Beeld rv
‘IMPOSTER’: DAVE ‘JANKEPOT’ GAHANBeeld rv
Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234