null Beeld © VRT - Joost Joossen
Beeld © VRT - Joost Joossen

Week van de Belgische muziek

De 10 favoriete Belgische songs van Flo Windey: ‘Toen ik bij StuBru begon, had ik nog nooit gehoord van die band. Gênant’

De covid-ellende duurt voort, en dus krijgt de in het hart getroffen vaderlandse muzieksector andermaal een reddingsboei toegeworpen in de vorm van de Week van de Belgische Muziek. Van maandag 31 januari tot en met zondag 6 februari is het – van Canvas tot RTBF, en van Bruzz tot Willy – al ‘Eigen Muziek Eerst!’ wat de klok slaat. Humo rolde de tricolore loper nu al uit voor StuBru-presentatrice Flo Windey en haar tien favoriete Belgische plaatjes. Graag gedaan, avec plaisir en bitte schön.

Noud Jansen

1. Angèle: ‘Taxi’ (2021)

Flo Windey «Toen ik voor het eerst naar Angèles nieuwe plaat luisterde, sprong dit trage, breekbare liedje er meteen uit. Een paar weken later was ik toevallig naar een Franse talkshow aan het kijken waar ze het aan een vleugelpiano kwam brengen: zo fokking goed! ’t Is een nummer dat veel meer aandacht zou mogen krijgen.»

HUMO Jij kijkt naar Franse talkshows?

Windey «Ik ben Franstalig opgevoed, hè. Tv-journaals kijk ik ook geregeld op de Franse tv, omdat ik ze entertainender vind dan die bij ons. Ze focussen daar veel meer op lokale specialiteiten: ze gaan bijvoorbeeld eens kijken hoe de coquilles Saint-Jacques geoogst worden, of ze volgen een wijnboer of een kaasmaker. Onlangs las ik dat witloof alsmaar minder wordt gegeten: dat was toch een uitgelezen moment geweest om er een item over te brengen in ‘Het journaal’? Temeer omdat het, net als Angèle, een typisch Belgisch product is.»

2. Stromae: ‘L’enfer’ (2022)

Windey «Toen Stromae in 2014 op Rock Werchter optrad, stond ik zo front row dat mijn hoofd op ‘VTM Nieuws’ te zien was. Om maar te zeggen: ik ben een megagrote fan. Als je me naar zijn beste nummer vraagt, zal ik de ene keer ‘Moules frites’ antwoorden, de andere keer ‘Formidable’, en nog een andere keer ‘Tous les mêmes’. Maar op dit moment kies ik sowieso voor ‘L’enfer’.»

HUMO Heb je…

Windey (onderbreekt) «Ja ja, ik was één van die gelukkigen die het live in première hebben zien gaan op TF1! Een what-the-fuck-is-er-net-gebeurd-momentje zoals ik er nog niet veel heb meegemaakt. Iedereen heeft het inmiddels gezien op z’n telefoon of computer, maar live op een groot tv-scherm, totaal onverwachts: dat maakte een verpletterende indruk, hoor.»

3. Damso: ‘∑. MOROSE’ (2021)

Windey «Had Damso geen nummer gemaakt dat ‘BruxellesVie’ heet, ik had nooit vermoed dat het een Belg was. Zijn flow, zijn teksten, zijn stem: alles aan hem klinkt zo fokking internationaal! En live pakt hij iedereen in – ik was erbij toen hij een paar jaar geleden op Les Ardentes optrad. Nee, van die dude hebben we het laatste nog niet gezien.»

4. Emma Bale: ‘Long For’ (2021)

Windey «Ken je dat, dat je vroeg op de dag een nummer hoort waar je zo emotioneel van wordt dat je denkt: laat de rest van de dag maar zitten? Dat heb ik dus met ‘Long For’, dat ik voor het eerst hoorde in aanloop naar een interview dat ik met Emma Bale zou doen over haar plaat ‘Retrospect’. Vooraf was ik een beetje nerveus: ‘Wat als ik ‘Retrosprect’ niet goed vind?’ Maar na het mooie, hoopvolle openingsnummer ‘Amsterdam’ volgde al meteen ‘Long For’. Echt waar: ik zat in mijn zetel te janken.»

5. Plastic Bertrand: ‘Ça plane pour moi’ (1977)

Windey «De ADHD’er in mij weet de rotvaart van dit nummer erg te appreciëren (lacht). En dan die heerlijke, nonsensicale tekst: ‘Wam bam / Mon chat splatch’! Ik vind het ook altijd erg grappig – en dit zeg ik met alle liefde van de wereld – om Vlaamse artiesten het te horen coveren. Equal Idiots, bijvoorbeeld: het Frans van Thibault (Christiaensen, red.) is, met alle respect, niet zo heel erg goed. Maar he makes it work

HUMO Ken je het verhaal van ‘Ça plane pour moi’?

Windey «Zijnde?»

HUMO Plastic Bertrand was in feite niet meer dan een handpop van Lou Deprijck, de kleurrijke schelm die al zijn nummers schreef én zong.

Windey «Echt waar? Man, hoe raar is dát? Al past het ergens ook wel weer bij ‘Ça plane pour moi’: ’t geeft het nummer een nog hoger fuck you-gehalte.»

6. The Haunted Youth: ‘Teen Rebel’ (2021)

Windey «Vorig jaar heb ik The Haunted Youth mogen aankondigen op StuDay. Het was de eerste keer dat ik ze live zag, en echt waar: ik heb met open mond staan toekijken. Hun muziek werkte als een trip: ik had constant het gevoel dat ik me in een galaxy far, far away bevond. ‘O ja,’ heb ik op het eind tegen mezelf moeten zeggen, ‘ik sta hier in Antwerpen.’»

7. Lio: ‘Le banana split’ (1980)

Windey «Ik kan mijn liefde voor dit nummer niet genoeg benadrukken, en mijn liefde voor Lio, die ik als een feministisch icoon beschouw, al net zomin. Mijn eerste kennismaking met haar was een relatief recent concert op televisie. Hé, dacht ik, die heeft haar okselhaar laten staan! Cool! Toen mijn mama me vervolgens vertelde dat het een Belgische is, was ik totaal verrast. Ik ben dan wat clips en oudere optredens beginnen te youtuben: met haar zwarte haren, haar coole outfits en haar bubblegumpop deed ze me een beetje denken aan Katy Perry, maar dan dertig jaar eerder. »

HUMO Waar is de tijd dat iedere rechtgeaarde feministe haar okselhaar nog liet staan?

Windey «Ken je Caroline Polachek, die nu gek viraal aan het gaan is op TikTok? In de clip bij ‘La vita nuova’ van Christine and the Queens draagt ze een jurk zonder mouwen, en z….»

HUMO Het was als retorische vraag bedoeld.

Windey «Sorry (lacht).»

8. Balthazar: ‘I’m Never Gonna Let You Down Again’ (2019)

Windey «Ik ga heel eerlijk zijn: toen ik zes jaar geleden bij Studio Brussel begon, had ik nog nooit van Balthazar gehoord. Behoorlijk gênant, want zoals je op MNM erg vaak Niels Destadsbader, Camille Dhondt en Regi zult horen, behoort Balthazar tot het selecte kransje artiesten waar Studio Brussel zowat mee vergroeid is. Toen ze een showcase op StuBru kwamen spelen, ben ik dus toch maar eens gaan kijken. Man, onder de indruk dat ik was! Ik ben al hun platen beginnen te checken: zo ben ik dus ook op dit heerlijke nummer gestuit, dat ik wel een jaar lang op repeat heb gezet.»

9. Noémie Wolfs: ‘Love Song’ (2020)

Windey «Noémie Wolfs had ik juist met Hooverphonic zien optreden – ontroerend mooi was dat – toen ik haar eens tegen het lijf ben gelopen in een kledingwinkel in Antwerpen. Mijn beste vriend kende haar: terwijl hij met haar praatte, stond ik daar compleet star-struck met mijn mond vol tanden. Maar sinds die dag ben ik haar steeds meer beginnen tegen te komen, op feestjes en zo, en zo is ze een goeie vriendin geworden. Mijn laatste optreden zonder coronarestricties, vlak vóór de eerste lockdown, was er eentje van haar, in de AB. Compleet insane: bij de hoge noten had ik soms oprecht het gevoel dat ik de hemel binnenging.»

10. Arno: ‘Les filles du bord de mer’ (1993)

Windey «Mijn allereerste festival was Couleur Café, ik meen in 2009, toen het nog op de terreinen van Tour & Taxis plaatsvond. Ik was daar met mijn peter, en op het moment dat wij arriveerden, stond Arno op het podium ‘Les filles du bord de mer’ te zingen. Technisch gezien was het eerste optreden dat ik ooit bijwoonde er dus eentje van Arno. En het laatste idem dito: ik zat op de StuBru-redactie toen hij zijn Radio 1-sessie kwam spelen, één deur verder, dus af en toe ben ik in de deuropening gaan staan om te kunnen luisteren. Prachtig.»

HUMO Ken je ook de oorspronkelijke versie van ‘Les filles du bord de mer’?

Windey «Euh… Is er dan één?»

HUMO ’t Is eigenlijk een nummer van Adamo uit 1965.

Windey «Meen je dat nu? Ik wist dat niet, terwijl ik Adamo supergoed vind! Man, en dat allemaal in aanloop naar de Week van de Belgische Muziek.»

HUMO Het is een grof schandaal.

Windey «Echt, hè? Kunnen we dit interview anders niet opnieuw doen?»

Flo Windey, Studio Brussel, maa. tot don., 21.00

Schrijf je in op onze wekelijkse muzieknieuwsbrief:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234