null Beeld Humo
Beeld Humo

Humo's songs van het jaar

De 22 allerbeste songs van 2022 (inclusief de beste comeback, de meest erotische én de onverwachtste TikTok-hit)

Wat floot ú dit jaar mee in de file? Vorige week verzamelde Humo hier de Platen van het Jaar, nu zijn de Songs aan de beurt. De raarste, meest relaxte, kortste, Italiaanste, dansbaarste, onbeschaamdst erotische, postuumste en domweg beste van 2022. Van Arno tot Meltheads: eerst de nevencategorieën, daarna het echte werk.

TTT redactie

Alle nummers uit dit artikel in een handige playlist:

De postuumste

Arno: ‘La vérité’

Hier, c’était le passé / Aujourd’hui la vérité’: geen chrysant tussen te krijgen. Le plus beau schraapte op ‘Opex’ zijn laatste krachten bij elkaar met een ongeziene levenslust.

De ambachtelijkste cover

Beck: ‘Old Man’

Er kunnen geen covers genoeg zijn van de tijdloze songs op Neil Youngs ‘Harvest’, net 50 jaar oud geworden. Dat dacht Beck, en hij blijft tegelijk dicht bij en ver van het origineel. Moet kunnen.

De Italiaanste

Ada Oda: ‘Niente da offrire’

Klinkt als Gang of Four met Laura Pausini aan de micro, maar dan uit Brussel: belachelijk op papier, belachelijk aanstekelijk in de oren.

De meest relaxte

DOMi & JD Beck & Mac DeMarco: ‘Two Shrimps’

Jazzy en zeer lome samenwerking tussen een Frans kindsterretje, een Texaanse drummer en een vleesgeworden valiumtablet.

De recht voor de raapste tekst

Rammstein: ‘Dicke Titten’

‘Ik zou zo graag een vrouw hebben / Ze moet niet mooi zijn / Ze moet niet slim zijn / Ze moet niet rijk zijn / Vetweefsel is wat ik wil! / Ze hoeft me niet eens te kussen / Me geen druiven te voederen / Ze moet gewoon dikke tieten hebben.’

De onverwachtste TikTok-hit

Nicole & Hugo: ‘Goeiemorgen, morgen’

In 1971 nog de Belgische inzending voor het Eurovisiesongfestival, in 2022 een virale TikTok-hit in – Nicole had het moeten meemaken – uitgerekend Oekraïne. Voornamelijk omdat het woord ‘Goeiemorgen’ daar klinkt als een ‘Fuck you’-achtige krachtterm: de song wordt er gezien als een uitgestoken middelvinger naar Rusland.

De grootste oorlogssteun van ons land tot nu toe: ‘Goeiemorgen, morgen’ van Nicole en Hugo gaat viraal in Oekraïne

De onbeschaamdst erotische

Rosalía: ‘Hentai’

Zacht gezucht, aanzwellend gekreun, zwoeligheid alom en een tekst die uitstekend kan dienen als voorspel: we’ll have what she’s having!

De comebackste

Blink-182: ‘Edging’

Beste YouTube-comment: ‘Travis overleefde een ongeval, Mark versloeg kanker en Tom ontsnapte aan de aliens. Welkom terug, jongens!’

De minst overschatte Nederlander

Lucky Fonz III: ‘Kwantumwetenschapper’

In 2022 viel Vlaanderen voor Merol, Goldband en Meau, maar niet voor hun landgenoot Lucky Fonz III en zijn unieke kleintechnokunstplaat ‘Hemellichamen’. Verdient nochtans alleen al voor ‘Kwantumwetenschapper’ uw onverdeelde aandacht.

De kortste

Osees: ‘Sacrifice’

62 krachtige seconden. In de gauwte en in een kelder opgenomen cover van het Italiaanse Rudimentary Peni, afsluiter van het verrassend straffe ‘A Foul Form’. Osees go punk!

De op één na kortste

Otoboke Beaver: ‘Pardon?’

‘I don’t know what you mean!’ wordt negenentwintig keer herhaald, en na 105 seconden withete Japanse punk weet u wel precies wat zíj bedoelen.

De één van de zoveelste

SAULT: ‘The Jungle’

Met drie nieuwe platen in 2022 moeten King Gizzard & The Lizard Wizard gedacht hebben dat de Multi-Releasers-Award eens te meer van hen was. Dat was buiten de Londense guerillaband SAULT gerekend, die dit jaar zés platen uitbracht. ‘The Jungle’ komt uit rock-, punk- en funkplaat ‘Today & Tomorrow’.

De beste openingssong

Porridge Radio: ‘Back to the Radio’

Schier extatische banger van een band die weinig concurrentie heeft op de 100 meter De Amandelen Uit Je Strot Zingen. Trapt de deur van ‘Waterslide, Diving Board, Ladder to the Sky’ heel hard in.

De swingendste samenwerking Yard Act & Elton John: ‘100% Endurance’

Extra wufte cocktailjazzversie van de mooiste parlandosong van het jaar.

De beste voor een Grammy genomineerde remix

Wet Leg: ‘Too Late Now’ (Soulwax Remix)

Opgefokt, opgepompt, van een hoge dosis steroïden voorzien, en alles samen een stuk beter dan het origineel.

De beste slotsong

Oliver Sim: ‘Run the Credits’

De tenor van The xx zingt op het eind van zijn debuut ‘Hideous Bastard’ over een ‘decade-long trilogy’, zijn strijd tegen het stigma van een hiv-besmetting. Het wordt triester: ‘Romeo dies, dies, he dies / in the final scene’.

Die met de videoclip met de meeste lede-maten per groepslid

Vermin Twins: ‘Mongroid’

Deze update van het knip- en plakwerk van Yello is niet geschikt voor epilepsiepatiënten of mensen zonder gevoel voor humor.

De 1 + 1 = 2'ste

Gorillaz & Tame Impala: ‘New Gold’

Prima track die exact klinkt als de som der delen. Voorspelbaar op een, euh, goede manier.

De drie London jazz’te

- Ezra Collective: ‘Victory Dance’

Ezra Collective gaat hier voluit Cubaans: er valt niet op stil te staan. Op 5 februari 2023 in de AB.

- KOKOROKO: ‘Something’s Going On’

Drie dames op trompet, altsax en trombone, achter hen vijf mannen op gitaar, keyboards, bas, percussie en drums. Uit ‘Could We Be more’: laidback, nogal seventies en om door diverse ringetjes te halen.

- The Comet Is Coming: ‘Code’

Saxofonist Shabaka Hutchings (wiens groep Sons of Kemet er onlangs mee stopte), drummer Maxwell Hallett (aka Betamax) en Dan Leavers (Danalogue, die zweert bij analoge synths uit 1983) stellen ‘Hyper-Dimensional Expansion Beam’ op 2 april 2023 voor in de AB.

Het minst doeltreffende WK-lied

Oscar & the Wolf: ‘Warrior’

Volgende keer gaan ze er wél in, Romelu!

De beste 22 van ’22

Disclaimer: om herhaling te vermijden zult u de artiesten die Humo’s 22 beste platen van ’22 maakten (zie de vorige Humo) in deze lijst niet terugvinden.

22. Phoenix: ‘Tonight’

Masterclass in indiepop-songschrijverij, én – Ezra Koenig van Vampire Weekend zingt mee vanaf het tweede couplet – het allereerste officiële duet van Phoenix.

21. Loyle Carner: ‘Nobody Knows (Ladas Road)’

De prachtige sample is van ‘Nobody Knows’ van Pastor T.L. Barrett. Rapper Loyle Carner recenseerde ‘Nobody Knows’ onlangs zelf in Humo: ‘Punkrock in de kerk’.

20. Christine & the Queens: ‘Ma bien aimée bye bye’

Tweetalig lied over afscheid waarin geponeerd wordt dat afscheid nemen eigenlijk niet bestaat. IJle synths, een sirene die aarzelend zingt. Mee te neuriën op weg naar het kerkhof.

19. Cate Le Bon: ‘Remembering Me’

Met een snuifje Roxy Music opgevoerde trage waarop het ongemakkelijk slowdansen is, met een partner die confronterende observaties in je oor fluistert.

18. Gilla Band: ‘Eight Fivers’

Noise-meisters uit Dublin die dit jaar in Gent, Genk en Kortrijk steeds andere geluiden uit hun bas, gitaar en drums haalden. ‘Eight fivers’ is de topsong met de ‘I spent aaaaaall my money on shit clothes’-mantra.

17. Taylor Swift: ‘High Infidelity’

Beste song op ‘Midnights’: de koningin van de disfunctionele liefde overtreft zichzelf hier met brille. Elke zin kan meteen in de poëzie van een gemiddelde zestienjarige. En dan dat refrein!

16. Julia Jacklin: ‘Love, Try Not to Let Go’

Jacklin doet hier tegelijk aan Fleetwood Mac en Angel Olsen denken: ‘The echo of my hometown / The things I never said / Consumes the space between me / And everyone I left’.

15. Steve Lacy: ‘Bad Habit’

De perfecte balans tussen soulvolle r&b en slaapkamerpop. Deze single katapulteerde de voormalige gitarist van The Internet naar de top: weken op één in Amerika, twee Grammy-nominaties.

14. EXEK: ‘(I’m After) Your Best Interest’

Australiërs die een chique vibe creëren met een moeilijk te vatten mix – Jah Wobble, PiL, Liquid Liquid en Aphex Twin, iemand? – én met cowbell.

13. Zwangere Guy & Lander Gyselinck: ‘Edele rotting’

‘Edele rotting’ is scheve, zwierige uptempo jazz: ‘Ze zeggen: bijt door, stop nooit, leef hard, deel veel, geniet van elkaar’. Pianosolo. Sax erboven. Klaar!

12. Alex G: ‘Runner’

‘Slackerhit van de zomer,’ orakelde Willy-presentator Iwein Segers. Alex Giannascoli maakt al ruim tien jaar platen in de traditie van Elliott Smith en scoort met deze meezinger zijn eerste hitje.

11. Jamie xx: ‘Let’s Do It Again’

Dansbaarste comebacksingle van het jaar. Vooral in de warmere helft van 2022 moeilijk te ontlopen.

10. Cronies: ‘Hooky’

Vuil, hard, groovy, onfris van de lever, perfect opgebouwd en finaal onweerstaanbaar. Uit de geweldige ep ‘Slow Wrist, Grave Shift’.

9. Elsy Wameyo: ‘River Nile’

Kendrick Lamar en Denzel Curry maakten de beste hiphopplaten, de Keniaans-Australische de krachtigste hiphopsingle: begeesterde raps, fenomenale groove, volstrekt eigen geluid.

8. Gros Coeur: ‘Kawa’

Geweldige psych light van een veel te onbekende band uit Brussel. Komende februari live te ontdekken op We Are Open in Trix.

7. Fred Again..: ‘Turn on the Lights Again..’

Hoe meer de maskers vielen, des te harder steeg dit jaar de ster van Fred Gibson. Zijn beats bevrijdden een generatie, onder meer op deze track, met Future als superverspreider van de vette vibes.

6. Special Interest: ‘Midnight Legend’

De groep bestond eerst uit frontvrouw Alli Logout, gitariste Maria Elena en een boormachine. Die laatste is intussen vervangen door een drumcomputer. ‘Midnight Legend’ flirt met soulpop, met een gastrol voor Mykki Blanco.

5. Caroline Polachek: ‘Billions’

Polachek, ex-Chairlift-frontvrouw, voorziet solo in de betere experimentele pop. ‘Billions’ is een bezwerend liefdeslied met kinderkoor over sexten met sonnetten: veelbelovende voorbode van haar tweede plaat (14/2).

4. Stromae: ‘L’enfer’

‘Helpt muziek tegen je donkere gedachten?’ vroeg een nieuwsanker van het Franse TF1-journaal op een koude januaridag aan onze Stromae. Hij antwoordde door ‘L’enfer’ ter plekke te zingen: een dieppersoonlijk lied, een weergaloze hit.

3. Yo La Tengo: ‘Fallout’

Wie we daar hebben! Oude helden (het trio uit New Jersey bracht de voorbije veertig jaar zestien platen uit) met een frisse, voldragen, opvallend warm klinkende nieuwe single. Voorloper van plaat 17: ‘This Stupid World’ (2023).

2. Aldous Harding: ‘Fever’

Op haar vierde plaat lijkt de Nieuw-Zeelandse in de huid van meer personages te kruipen dan er songs zijn. Muzikaal gaan Harding en producer John Parish resoluut voor rijkgeschakeerde (art)pop. Toptrack ‘Fever’ verrast met een oude funkgroove.

1. Meltheads - ‘Naïef’

De nummer twee van Humo’s Rock Rally schreef de nummer één van dit jaar: met ‘Naïef’ van Meltheads zijn we een belpopklassieker rijker. Lees hun overwinningsinterview: ‘Zelfs mijn oma van 80 is fan.’

Luister ook naar onze playlist:

Schrijf je in op onze wekelijkse muzieknieuwsbrief:

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234