sky h1 Beeld Camille Blake
sky h1Beeld Camille Blake

Interview

De moederplaat van Sky H1: ‘Alleen in Brussel vind ik de rust om te creëren’

Er hangt al enkele jaren een buzz rond Sky H1 alias Chantal Peeters, die met ep’s als ‘Motion’ (2016) een beklijvende mix van drum-’n-bass, ambient en trance de wereld instuurde. Ze was al te horen in de radioshows van Mary Anne Hobbs op BBC 6 en in gerenommeerde clubs als Berghain in Berlijn, en binnenkort fungeert haar muziek als score in de nieuwe film van Austin Lynch, zoon van David Lynch. Maar éérst is er haar wondermooie debuutplaat ‘Azure’, uit op het Londense label AD 93, maar 100 procent in Brussel gemaakt.

Katia Vlerick

Chantal Peeters «Ik heb er vier jaar aan gewerkt, en in die periode heb ik ook in Londen en Berlijn gewoond, maar om nummers te maken bleek Brussel uiteindelijk de beste plek. Londen en Berlijn inspireerden me wel met hun bloeiende elektronische scenes, maar ik vond er nooit de rust die ik nodig heb om te creëren.»

HUMO Je eerste ep was opgedragen aan je overleden vader. ‘Azure’ draag je nu op aan je moeder.

Peeters «Mijn moeder is gestorven op de dag vóór de eerste lockdown, in maart 2020. Vrij onverwacht, plots was ze ziek geworden – kanker. De nummers op ‘Azure’ zijn niet geïnspireerd door haar, maar ik vond het wel gepast om de plaat aan haar op te dragen. Ik vind het spijtig dat ze de plaat niet heeft kunnen horen. Het is ook raar om te beseffen: mijn twee belangrijkste muzikale wapenfeiten tot nog toe vielen samen met twee zware persoonlijke periodes. Muziek helpt me om mijn gedachten te verzetten, ze heeft een therapeutisch effect.»

HUMO Welk genre zou jij op je muziek kleven?

Peeters «Ik zou het niet kunnen zeggen (lacht). Op mijn 12de zag ik op tv een optreden van Roni Size op Pinkpop: daardoor ben ik into drum-’n-bass geraakt, in mijn puberteit ging ik ieder weekend naar drum-’n-bassfeesten. Een belangrijke invloed op de nummers op ‘Azure’ is de Access Virus-synthesizer, een synth die veelvuldig werd gebruikt in de drum-’n-bass. Mijn trance- invloeden dateren al van vroeger, trance was de Belgische hitparademuziek van mijn kindertijd.»

HUMO Je allereerste kennismaking met elektronica was de soundtrack van ‘Twin Peaks’, de legendarische tv-reeks van David Lynch.

Peeters «Ja, mijn ouders hadden die soundtrack op cassette. Zonder dat ik de serie had gezien, raakte ik als kind geboeid door de atmosferische muziek van Angelo Badalamenti. Via de bizarre klanken en de foto’s in het boekje probeerde ik me in te beelden hoe de serie was. Toen ik een paar jaar geleden in Los Angeles speelde, werd ik aangesproken door de zoon van David Lynch, Austin. Hij had me zien spelen in Denemarken en vroeg me of ik de score voor zijn volgende film wilde maken. Die ben ik nu aan het componeren. Wéér zoiets dat ik zelf amper kan geloven!»

‘Azure’ van Sky H1 is nu uit op AD 93.

Schrijf je in op onze wekelijkse muzieknieuwsbrief:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234