Boccaccio archiefbeelden Beeld RV/Boccaccio Life
Boccaccio archiefbeeldenBeeld RV/Boccaccio Life

PodcastDe Nacht

De podcast over het Gentse nachtleven: ‘Daft Punk speelde bij ons voor 600 man’

In Gent heeft men sinds kort een nightlife council, een raad van experten – lees: verstokte nachtraven wier hersencellen dat jarenlange gefeest als bij wonder hebben overleefd – die het Gentse nachtleven post-corona moet reanimeren. Als coronaproof alternatief voor een stevig inauguratiefeestje, knutselde Ben Van Alboom (één van de leden van de raad) onder de vlag ‘De nacht’ een podcastreeks ineen die de luisteraar terugvoert naar verschillende decennia Gents nachtleven – van de Kuiperskaai over Culture Club tot Kompass.

Op humo.be kunt u iedere week in primeur een nieuwe aflevering van ‘De nacht’ beluisteren – deze week over Free the Funk en I Love Techno, twee feesten die begin jaren 90 elektronische muziek centraal stelden in de Vooruit.

Luister de eerste drie afleveringen van ‘De nacht’, over respectievelijk de Kuiperskaai, dancing Boccaccio en Johnny’s

HUMO Hoe revolutionair was dat precies?

OLIVIER TJON (oprichter Free the Funk) «Redelijk. Begin jaren 90 had elektronische muziek geen goede reputatie: ze werd in verband gebracht met de razzia’s in de baandiscotheken, met drugs en met overlast.»

PETER DECUYPERE (oprichter I Love Techno) «De concertzaal van de Vooruit gold bovendien als een rocktempel, waar de Nirvana’s en PJ Harvey’s van deze wereld kwamen spelen. Dus je moest de organisatie overtuigen van je nobele bedoelingen (lacht).»

i love techno Beeld Humo
i love technoBeeld Humo

HUMO Wat bezielde jullie om een feest met elektronische muziek te organiseren? ‘Events’ bestonden toen nog niet.

TJON «Gent had begin jaren 90 te kampen met een leemte. Megatempel Boccaccio was gesloten, in het centrum was de Kuiperskaai – in de jaren 80 een bruisende buurt vol discotheken – letterlijk gesloopt (er kwam een winkelcentrum in de plaats, red.). Ik ging vaak met de boot naar Engeland, om in Londen uit te gaan. Daar zag ik het fenomeen van de club nights: feesten met een merknaam en een logo, die eens per maand een club inpalmden. Free the Funk was op die leest geschoeid.»

HUMO Begin dit jaar stopte Daft Punk ermee, maar ze stonden destijds op de allereerste I Love Techno in november 1995. Zonder maskers.

DECUYPERE «Ik runde toen ook The Fuse in Brussel, en ik had Daft Punk daar eerst al aan het werk gezien met een liveset. En ook al was hun eerste plaat ‘Homework’ nog lang niet uit, uiteindelijk speelden ze daar wél al het gros van die nummers. Dus: ik zette ze op de eerste editie van I Love Techno. De zaal, met een capaciteit van 1.200 man, was maar halfvol, maar de trein was vertrokken. De volgende edities verkochten wél uit, later verhuisde I Love Techno naar Flanders Expo.»

HUMO Rockfans postten de voorbije weken hun oude concerttickets op sociale media, als protest tegen de naamsverandering van de Vooruit. Olivier, ook jij liet je horen. Was jij de hacker van de site van de Vooruit, waar je de suggestie ‘De Vooruit’ toevoegde?

TJON «Nee, ik was het niet. Ik moet al hulp aan mijn zoon vragen om mijn Spotify te updaten, dus ik zou niet weten hoe (lacht). Ik vond het gewoon niet slim om zo’n instituut van naam te veranderen. En dat ik er ooit zélf feesten organiseerde, zal ongetwijfeld meegespeeld hebben, ja.»

De podcast ‘De nacht’ is wekelijks te beluisteren op humo.be

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234