Aksak MaboulBeeld Samuel Kirszenbaum

Interview

De smeltkroes van Aksak Maboul: 'Absurde humor en melancholie'

Aksak is een ritme uit Turkije en omstreken, maboul is Frans voor compleet gestoord, en opgeteld is Aksak Maboul één van de vreemdste eenden in de bijt van de Belgische muziek. 'Figures' is hun eerste echt nieuwe plaat in decennia, en meteen een dubbelaar met 22 songs. Ze werden allemaal bedacht, geschreven en geproducet door Marc Hollander (oprichter van het platenlabel Crammed Discs) en Véronique Vincent (zangeres van The Honeymoon Killers, bekend van 'Route Nationale 7').

HUMO Gefeliciteerd met de 39 jaar, de 375 platen, de 260 singles en de 150 artiesten uit 40 landen van Crammed Discs. Ik heb heel goede herinneringen aan Bebel Gilberto, Konono N°1 en Tuxedomoon. Wat zijn jouw Crammed-favorieten?

MARC HOLLANDER «Ik zie ze allemaal even graag, maar de begindagen waren uiteraard het spectaculairst. Tuxedomoon, dat waren uitgeweken Amerikanen met een lost generation-gevoel, ze waren zot van Europese kunst. Het van oorsprong Israëlische Minimal Compact was de vuilst klinkende hybride, zij waren bijna ballingen. Die artiesten leken van overal en nergens aan te spoelen in Brussel. Ik wilde hier muzikanten uit drie verschillende landen laten dromen van muziek uit een vierde land. En die droom kwam nog uit ook. De muziek kwam soms uit een land dat niet bestond.»

HUMO Ik hoor op 'Figures' Ethiopische jazz, Terry Riley-achtige minimal music en punky chanson. Soms denk ik: elk van jullie liedjes had evengoed een andere stijl kunnen hebben.

HOLLANDER (lacht) «Ik denk dat ik weet hoe dat komt. Ik ben in de late jaren 60 in Brussel opgegroeid, dat was een niemandsland. Er was geen dominante stijl, Franse en Engelse invloeden liepen door elkaar. En dus leende je links en rechts wat. Aksak Maboul, dat waren toen gitarist Vincent Kenis en ik, wij waren nogal ernstige avant-garde. Maar Véronique Vincent kwam van bij The Honeymoon Killers, dat was een heel andere vibe. Wat we gemeen hadden, was dat we geen technisch bedreven artiesten waren. We vinden ook vandaag nog onze stem door onze voorbeelden gewoon slecht te imiteren.»

HUMO 'Figures' had jullie eerste echte nieuwe release in decennia kunnen zijn. Maar een paar jaar geleden was er 'Ex-Futur Album', een plaat die begin jaren 80 gewoon níét is uitgebracht.

HOLLANDER «We vonden 'Ex-Futur Album' te goed om zomaar op ons kleine label uit te brengen. Een grote firma was geïnteresseerd, maar liet alles daarna op de plank liggen. We hebben de songs in 2016 laten ombouwen door jongere muzikanten als Jaakko Eino Kalevi en Flavien Berger. Die mensen voelen een verwantschap met ons werk. Een heel groot compliment kwam van Laetitia Sadier van Stereolab. Ze had ons via hun gitarist Tim Gane leren kennen. 'Alsof ik oudere naaste familieleden ontmoet van wie ik niet wist dat ze bestonden,' zei ze.»

HUMO In de eerste song die ik aanklik van die populaire, maar mij onbekende Flavien Berger, rijmt 'Het strand van Acapulco' op 'onder dezelfde kimono'. Die song had van jullie kunnen zijn.

HOLLANDER «Als je bedoelt: het is melancholie, maar uitgebalanceerd met absurde humor, volg ik. We hebben op deze plaat met het Franse Aquaserge samengewerkt, het zijn echt vrienden geworden sinds ze in Brussel zijn komen wonen. Hun zanger Julien Gasc heeft voor ons een fatrasie geschreven.»

HUMO Een wat?

HOLLANDER «Het is een dichttechniek uit de middeleeuwen die lijkt op rap: mensen scholden er mekaar de huid mee vol. Het is de bedoeling dat er na een paar verzen alleen nonsens uit komt, maar tegelijk is het rijmschema nogal strikt. Eigenlijk lukte het ons niet zo goed, en daarom heet de song 'Fatrasie pulvérisée', ofte verpulverd nonsens-rijm.» 

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234