CORE
De toppers van morgen op CORE: ‘Al die zogenaamde wereldsterren zijn idioten, net zoals wij’
Het eerste grote festival van het boekjaar vindt u in de grillige schaduw van het Atomium. In het Ossegempark kunt u op CORE, nog altijd het verstandshuwelijk tussen de kliek van Tomorrowland en de coterie van Rock Werchter, uw kicks en ya-ya’s vinden bij onder anderen Angèle, The Blessed Madonna, Charlotte Adigéry & Bolis Pupul, Moderat en Little Simz. En anders bij deze drie: aanraders van formaat, supersterren van morgen. Wie? Zie!
Channel Tres: ‘Groene Smoothie’
Vorig jaar stak Sheldon ‘Channel Tres’ Young Pukkelpop in de hens met zijn dansbare blend van house, hiphop en opstotende hormonen, dit jaar is CORE aan de beurt. Ondertussen heeft Young de ep ‘Real Cultural Shit’ uitgebracht, met daarop ‘6AM’, een ode aan nog-niet-naar-huis-willen-gaan – bij lange niet, bij lange niet!
HUMO Wat is het leukste dat je zelf ooit om zes uur ’s ochtends hebt gedaan?
SHELDON YOUNG «Mediteren. Of bidden. Een een groene smoothie drinken. Sinds ik gestopt ben met drank en drugs, ben ik elke ochtend gewoon dankbaar dat ik wakker mag worden en naar de gym kan gaan. Ik heb ‘6AM’ vooral gemaakt om mensen in het rond te laten springen op de festivals, maar het lijkt me ook een goeie soundtrack om mee naar het werk te vertrekken.»
HUMO Heb je nog een slechte gewoonte overgehouden?
YOUNG «Sigaretten roken, vrees ik. Je moet weten dat ik véél drugs nam. Alles ineens opgeven was best moeilijk, en roken hield me zo’n beetje op de been. Het is een kwestie van comfort geworden.»
HUMO ‘Je vraagt je af hoeveel cooler dit soort show zou zijn als Channel Tres er eens een heuse funkband bij zou betrekken,’ schreef Onze Man over je show met een dj op Pukkelpop. Heb je plannen om met een liveband op te treden?
YOUNG «Het zal er nog wel van komen, hoor, maar touren met een band is een dure grap. En als het op muzikanten aankomt, ben ik nog eens kieskeurig ook.»
HUMO Herinner je je nog iets van je eigen eerste festival?
YOUNG «Ik had een backstagepasje voor Camp Flog Gnaw, het festival dat Tyler, the Creator elk jaar organiseert in Los Angeles. Ik heb er de hele dag mensen staan kijken: A Tribe Called Quest, Frank Ocean... Op een bepaald moment riep de security: ‘Iedereen opzouten!’ Maar ik mocht om de één of andere reden blijven staan. Waarop voor mijn neus een auto stopte en Beyoncé en Jay-Z uitstapten! Ze gingen recht naar het podium, waar Beys zus Solange net stond te spelen.»
HUMO Stel, je mag zoals Tyler je eigen festival organiseren met artiesten met wie je ooit hebt samengewerkt: hoe zou de line-up eruitzien?
YOUNG «Ik zou Robyn uitnodigen, Terrace Martin, Ty Dolla $ign, Anderson .Paak, James Blake, Toro y Moi, Steve Lacy... Ik wil overal gratis water en tentjes waarin het de klok rond feest is. Er moet een expo komen over house, wat Japans design, en in het midden van de weide wil ik een groot standbeeld van George Clinton.» (jvl)
>> Zondag 28 mei om 21.00 op het Endoma-podium
HAAI: ‘MIJN BUCKETLIST’
HAAi, lekker hip met drie kapitalen en één kleine letter, is de vlag waaronder Teneil Throssell vaart, een in Londen wonende dj uit West-Australië. Haar laatste plaat, toepasselijk ‘Baby, We’re Ascending’ getiteld, is een heerlijk psychedelische house- slash technobedoening die de geest van het Orbital van de jaren 90 oproept.
TENEIL THROSSELL «O, wauw. Dank je wel! Da’s een compliment waar ik wel een tijdje op zal kunnen teren (lacht). Ik ben een grote fan van Orbital, en van zowat alle andere goeie danceacts uit de nineties. Hier en daar knipoog ik op ‘Baby, We’re Ascending’ ook naar mijn grote voorbeelden. Zo heb ik ergens in het nummer ‘Purple Jelly Disc’ een extreem diepe bas verstopt: een verwijzing naar ‘Dig Your Own Hole’ van The Chemical Brothers, één van mijn favoriete platen.»
HUMO Als ik zo vrij mag zijn: ‘Baby, We’re Ascending’ lijkt me het soort plaat waar een mens nog het best apestoned naar luistert.
THROSSELL (lacht veelbetekenend) «Ik moet nu onwillekeurig denken aan die gewéldige plaat van Spacemen 3, ‘Taking Drugs to Make Music to Take Drugs To’. Niet iets wat ik ooit gedaan heb, voor de duidelijkheid – ik was broodnuchter toen ik ‘Baby, We’re Ascending’ opnam. Maar ik kan me goed voorstellen dat mensen er in een andere mentale toestand naar willen luisteren.»
HUMO Tussendoor: hoe dien ik HAAi eigenlijk uit te spreken?
THROSSELL «Als ‘haai’ in het Nederlands. Wel grappig: wanneer ik Nederlandstalige artikels over mij opnieuw vertaal naar het Engels, staat er altijd: ‘Shark says.’ (lacht)»
HUMO House en techno waren voor jou een late roeping: je bent zowaar begonnen in een shoegazegroepje.
THROSSELL «In meerdere shoegazegroepjes, zelfs – ik speelde gitaar. De switch naar house en techno is er gekomen toen ik in mijn vrije tijd plaatjes ben gaan draaien in een café en merkte wat de impact van die muziek was. Maar alles is pas helemaal op zijn plaats gevallen toen ik met een vriend een nachtje Berghain heb gedaan, de fameuze Berlijnse technoclub. Daar gingen mijn ogen, of eigenlijk mijn oren open: voor het eerst hoorde ik techno zoals het moet klinken.»
HUMO Luister je nog weleens naar shoegaze?
THROSSELL «O ja, zeker wel.
»Een goeie vriend met wie ik vroeger in een shoegazegroepje zat, Scott von Ryper, speelt nu bij The Jesus and Mary Chain. Vorig jaar stonden we allebei op Primavera Sound in Barcelona: toen hebben ze me tot mijn steile verbazing het podium op gevraagd om ‘Just Like Honey’ mee te zingen. (Lacht) Kon wel tellen, qua bucketlistervaring.» (nj)
>> Zaterdag 27 mei om 21.00 op het AltVerda-podium
DOMI & JD BECK: ‘DERTIEN VINGERS’
Toetsenist Domitille Degalle en drummer James Dennis Beck zijn protegés van Anderson .Paak, lievelingsmuzikanten van Mac DeMarco en Ariana Grande, en hondspopulair op TikTok. Verwacht jazzy genialiteit, het liefst te nuttigen met een korreltje zout.
HUMO DOMi, jij ging op je 5de naar een prestigieus conservatorium in Nancy. JD Beck, jij drumde op je 10de al in de band van Erykah Badu. Wat motiveerde jullie om jazz te studeren in plaats van buiten te spelen?
DOMI «Simpel: mijn ouders (lacht). Ze wilden dat ik ergens in uitblonk, en dus hebben ze me verplicht.»
JD BECK «Ik bracht als kind mijn dagen door met volwassen muzikanten. Ik ben, net als DOMi, snel moeten opgroeien. Maar je zult ons daar niet over horen klagen, hoor. Zie waar het ons gebracht heeft!»
HUMO Jullie brachten in 2022 jullie debuut ‘NOT TiGHT’ uit, op het iconische jazzlabel Blue Note. De featurings gaan van Snoop Dogg over Mac DeMarco tot Herbie Hancock. Waren jullie star-struck?
JD BECK «Nee. Al die zogenaamde wereldsterren zijn net zoals wij: idioten.»
DOMI «De meeste gasten zijn ook goede vrienden, zoals Mac en Thundercat.»
HUMO Hoe schrijven jullie een song?
JD BECK «Simpel: door neer te schrijven wat we in ons hoofd horen. Dan zitten we in een kamertje bij een laptop melodieën te zingen, op zoek naar een openbaring.»
DOMI «De uitdaging komt achteraf, wanneer we onze hersenspinsels op onze instrumenten proberen te spelen – en blijkt dat ik voor een akkoord dertien vingers nodig heb.»
HUMO Jullie zijn virtuoos genoeg om ‘Giant Steps’ van John Coltrane te coveren, maar dwaas genoeg om die cover vervolgens ‘Giant Nuts’ te noemen.
JD BECK «Ah, we nemen onszelf niet te serieus. Ernst is dodelijk voor de creativiteit.»
DOMI «We zetten elkaar én de luisteraar graag op het verkeerde been.»
HUMO Welk volk trekken jullie aan?
DOMI «Van 8- tot 80-jarigen. Zo hebben we dat het liefst.»
JD BECK «We lijken bovendien de zotste muziekfans aan te spreken. We probéren over niemand te oordelen, maar jullie maken het ons soms wel héél moeilijk.»
DOMI «Herinner je je nog die kerel die een handtekening op zijn half opgegeten hotdog wilde?»
JD BECK «Hoe zou ik dat kunnen vergeten! (lacht)»
DOMI «Dat doet me eraan denken: ik wil in Brussel een local ontmoeten en eens echte frieten eten. French fries noemen ze dat in de States – een dikke leugen!» (jmi)
>> Zaterdag 27 mei om 16.30 op het Endoma-podium
CORE Festival, op 27 en 28 mei in het Ossegempark, Brussel. Met verder o.a. Pusha T, Alt-J en NxWorries met Anderson .Paak.