Humo GidstLes Nuits Botanique
Deze 12 acts mag u niet missen: ‘Ik zou nog geen NSYNC-nummer kunnen opnoemen als je een pistool tegen mijn slaap hield’
Op de allereerste Les Nuits Botanique, in 1994, speelden onder meer dEUS, Miranda Sex Garden en Van Morrison. De mooie zaal aan de hoofdstedelijke Kruidtuin is de soundtrack van Brussels by night daarna altijd blijven cureren. Dit jaar is Les Nuits drie weken lang – van woensdag 27 april tot maandag 16 mei, in diverse koterijen en tuinhuizen – en wacht u een line-up om vingers, duimen en eksterogen bij af te likken. Twaalf om te zien!
GLAUQUE
Woensdag 27 april: Orangerie
Straffe pot belge uit Namen waarin behalve elektronica en soundscapes ook Frans chanson door de hiphop geroerd wordt. In nieuwe single ‘Plan large’ gaat het over zuipen in het tempo van Gérard Depardieu.
MITSKI
Zaterdag 30 april: Chapiteau
Veel contrasten op ‘Laurel Hell’, het jongste werkstuk van de Japans-Amerikaanse Mitski Miyawaki (32 jaar geleden geboren als Mitsuki Laycock): teksten die droge leut afwisselen met echte pijn, een gladde mainstreamproductie met ruwe kanten, popsongs die doubleren als therapie voor de zangeres. En twee van de voorbeelden die ze voor ogen had terwijl ze de plaat maakte: Iggy Pop en Hall & Oates.
LOS BITCHOS
Dinsdag 3 mei: orangerie
Eén ex-model, één garagerocker, één psychologe en één indiedrummer: vier vrouwen met een gedeelde liefde voor de Zuid-Amerikaanse cumbia. Op debuut ‘Let the Festivities Begin!’, geproducet door Alex ‘Franz Ferdinand’ Kapranos, wordt het feestelijke midden tussen Altin Gün, Cocteau Twins en Khruangbin gezocht.
ANDY SHAUF
Donderdag 5 mei: Chapiteau
Crimineel onderschatte singer-songwriter uit Saskatchewan, Canada. Ooit drummer in een christelijk punkgroepje, nu bedenker van 1) voorzichtige maar rare kamermuziek en 2) de sociaal incapabelste personages uit de popgeschiedenis. Soms zou je zweren dat Elliott Smith uit zijn graf opgestaan is om mee te zingen. Schoon.
SILVERBACKS
Donderdag 5 mei: Grand Salon
Dublinse band rond de broers Daniel en Kilian O’Kelly, die de schaduw van bekendere stadsgenoten Fontaines D.C. en The Murder Capital danig ontgroeid zijn. Hun geluid wordt op de site van de Botanique zelf omschreven als ‘een zenuwachtige mix tussen The Strokes, Parquet Courts en Pavement’: niets op af te dingen.
VIAGRA BOYS
Vrijdag 6 mei: Chapiteau
Zweedse post-, pret- en andere punkers, met het geweldige ‘Welfare Jazz’ (2021) als recentste plaat en het nieuwe ‘Cave World’ (8/7) op komst. Krijgen in interviews vaak vragen als ‘Wanneer geeft Pfizer jullie een sponsorcontract?’ en ‘Had je ooit een erectie van langer dan vier uur?’ Antwoord op de tweede vraag: ‘Ja. Ik heb meteen mijn huisdokter gebeld, maar die vroeg me om geen contact meer op te nemen.’
PC MUSIC LABEL NIGHT
Zaterdag 7 mei: Orangerie
PC Music is het invloedrijke Londense label en kunstcollectief van A.G. Cook, gespecialiseerd in hyperpop en, waarom niet, bubblegum bass. Wat de popart was voor de 20ste eeuw, willen zij voor deze eeuw zijn. Dit wordt het allereerste PC Music-bedrijfsfeest op Belgische bodem, met onder meer boegbeeld Hannah Diamond en jong talent Namasenda.
PIGS PIGS PIGS PIGS PIGS PIGS PIGS
Vrijdag 13 mei: Orangerie
Rock en metal uit Newcastle. Wordt daarom soms ‘Geordierock’ genoemd, maar de doom, de sludge en het allround indrukwekkende lawaai van de band rond Matthew Baty overstijgt de meeste labels. Recentste plaat ‘Viscerals’ is twee jaar oud, nu kunnen ze er eindelijk mee gaan toeren. Spreek hun naam uit als ‘pigs times seven’ – of niet, u bent oud genoeg.
DIIV
Zondag 15 mei: Chapiteau
De (vele) drugsverslavingen zijn bedwongen, een enkele rotte appel is uit de band gezet: DIIV viert in Brussel de tiende verjaardag van ‘Oshin’, onlangs op 68 in Humo’s lijst met de 75 denderendste debuutplaten. Spelen die avond in hun voorprogramma: The Waltz uit Kortrijk, voor wie Millionaire het liefst in de jaren 00 bezig hoorde en al te lang wacht op de nieuwe Hickey Underworld.
ERIKA DE CASIER
Zondag 15 mei: Rotonde
Belgische moeder, Kaapverdische vader, geboren in Portugal, op haar tiende verhuisd naar Denemarken: Erika de Casier zingt in de stijl van de r&b-grootheden van de jaren 90 (van Usher tot TLC) en mengt daar al even antieke triphop door (van Portishead tot Tricky). Toonvaste meltingpot.
WET LEG
Zondag 15 mei: Grand Salon
‘Do believe the hype!’ zei Rolling Stone. ‘Even onnozel als onweerstaanbaar,’ vindt The Quietus. ‘Slapstick, maar nadat ze over de bananenschil zijn uitgleden wel een keer te veel op hun hoofd blijven stuiteren,’ volgens één YouTube-gebruiker. ‘Een opstoot van punkpop, clevere nonsens, absurd sarcasme en onbeleefde gitaarriffs,’ schreef Humo bij de release van hun debuut. En een paar maand eerder al: ‘‘Chaise Longue’ is de opwindendste single van 2021!’ Op basis van het interview dat we in februari met hen hadden, weten we: Rhian Teasdale en Hester Chambers zijn a) niet alleen in hun teksten en videoclips aan de prettig gestoorde kant, b) chronisch stomverbaasd over wat hen dezer dagen overkomt, c) in het bezit van goeie designerdrugs, of d) al het bovenstaande.
TOMBERLIN
Woensdag 27 April: Rotonde
Talent is niet te koop. Anders zouden er wel meer singer-songwriters rondlopen van het kaliber van Tomberlin, een 27-jarige Amerikaanse (voluit: Sarah Beth Tomberlin) die als kind niet naar seculiere muziek mocht luisteren van haar strenggelovige ouders. Als ze dat stiekem niet tóch gedaan had – niets zo lekker als een verboden vrucht – had u haar deze week niet op Les Nuits Botanique kunnen bewonderen.
SARAH BETH TOMBERLIN «In mijn vroegste muzikale herinnering zit mijn moeder vooraan in de auto te zingen, en vallen mijn oudere zus en ik in vanaf de achterbank. Ik weet nu nog hoe verbaasd ze omkeek: we waren amper 3 of 4 jaar, en toch konden we al meerstemmig samenzingen. Sindsdien ben ik altijd blijven zingen, niet alleen in de auto maar ook in de kerk – mijn vader was dominee. Popcultuur werd bij ons buiten de deur gehouden – ik zou nog geen *NSYNC-nummer kunnen opnoemen als je een pistool tegen mijn slaap hield – maar een nicht van mij woonde in Atlanta, en telkens als ik bij haar was, zette ze haar volledige iTunes-bibliotheek op mijn iPod. Terug thuis, op het platteland van Illinois, scrolde ik dan door al die bands en nummers waar ik nooit van gehoord had: ‘Hè, wat zou The Postal Service voor iets zijn? Wie is Joanna Newsom? Sufjan Stevens: wat een rare naam!’ Zo vormde ik mijn eigen smaak, die ik angstvallig verborgen probeerde te houden voor mijn ouders.»
HUMO Lijkt me niet gemakkelijk.
TOMBERLIN «Nee, het gebeurde weleens dat ze één van de cd’s vonden die ik overal in het huis verstopt had. Dan moesten en zouden we daar met het hele gezin naar luisteren tijdens de eerstvolgende gezamenlijke autorit. ‘Wat is de boodschap van deze muziek?’ vroegen ze dan terwijl pakweg ‘I’m Wide Awake, It’s Morning’ van Bright Eyes opstond: heel gênant, natuurlijk, voor een tiener.»
HUMO Wanneer ben je zelf nummers beginnen te schrijven?
TOMBERLIN «Sinds mijn peutertijd zong ik al zelfverzonnen liedjes, maar pas rond mijn 16de ben ik er op een serieuze manier mee begonnen. Een paar jaar later heb ik een aantal van mijn nummers opgenomen en op Bandcamp gezet: hooguit twee maanden duurde het voor Saddle Creek contact met me opnam, het label van mijn grote held Conor Oberst. Ik dacht eerst dat het een grap was! En toen ze me kwamen bezoeken, heb ik er hen eerst nog van proberen te overtuigen om mij níét te tekenen: ‘Weten jullie dit wel zeker? Ik kan niet eens noten lezen!’ Vergeefse moeite (lacht).»
HUMO In 2018 kwam je debuut uit, ‘At Weddings’, een plaat waarvoor veel recensenten de superlatieven bovenhaalden. Ik kan me voorstellen dat je ouders minder enthousiast waren.
TOMBERLIN «In het begin hadden ze inderdaad wat moeite met mijn nieuwe leven, ook al omdat ze door hun kerkvrienden aangesproken werden op wat ik allemaal in interviews had verteld – dat ik me geen christen meer voelde en zo. Maar inmiddels zijn ze heel trots. Ze sturen me weleens filmpjes waarin mijn neefjes en nichtjes meezingen met mijn nummers of naar mijn clips kijken.
»Mijn kleine nichtje Elfie vroeg me onlangs zelfs om een zwaard, nadat ze de nogal middeleeuws getinte clip bij ‘Happy Accident’ had gezien, de eerste single van mijn nieuwe plaat (‘I Don’t Know Who Needs to Hear This…’ verschijnt vrijdag, red.). Eerlijk: dat maakte me blijer dan eender welke goeie recensie.»
Les Nuits Botanique vindt plaats van 27 april tot 16 mei in de Botanique