Nick Cave & Nicholas Lens Beeld Charlie De Keersmaecker
Nick Cave & Nicholas LensBeeld Charlie De Keersmaecker

InterviewNicholas Lens

Deze West-Vlaming maakte een opera met Nick Cave: ‘Tussen de soep en de patatten’

Zes jaar na hun opera ‘Shell Shock’ is de internationaal gerenommeerde componist Nicholas Lens, een West-Vlaming in Brussel, nogmaals in zee gegaan met Nick Cave. Twee maanden – de duur van de eerste lockdown – had het duo nodig om ‘L.I.T.A.N.I.E.S.’ af te werken, een bij Lens thuis opgenomen, door Deutsche Grammophon van een prachtige hoes voorziene verzameling muzikale miniatuurtjes die Lens omschrijft als ‘a modest chamber opera of sleeping dreams’.

NICHOLAS LENS «Tegenwoordig wordt een mens doodgeslagen met wat ik ‘ongewilde’ muziek noem. Bel je naar een bank of een telecombedrijf, dan krijg je op de wachtlijn de meest afschuwelijke non-muziek te horen. We hebben schrik voor stilte, lijkt het wel. Daarom moet iedere halve leegte worden opgevuld met geluid. Terwijl: door af en toe eens een stilte toe te laten, word je geconfronteerd met jezelf. Dat dat heilzaam is, heb ik ondervonden in de eeuwenoude tempels van Kita-Kamakura in Japan, te midden van prachtige groene wouden. Daar is ook het vage idee ontstaan, vele jaren geleden alweer, om eens iets met verstilde muziek te doen, als een hypnotiserend kabbelend beekje.»

HUMO Waarom is dat idee zo lang blijven liggen?

LENS «Omdat ik in de tussentijd heb gewerkt aan twee opera’s. Net toen die allebei af waren, brak de coronacrisis uit en werden de premières eerst uitgesteld en daarna afgelast. Toen heb ik mijn oude idee nog eens van stal gehaald, en heb ik Nick gevraagd of hij zin had om me te helpen. Dat kwam niet uit het niets: de avond van de première van ‘Shell Shock’ vertelde hij me al dat hij graag met mij aan een nieuw werk zou beginnen. Nu leek de tijd me rijp, temeer omdat zijn wereldtournee was afgelast. En hij zei meteen ja, nog voordat hij wist waarover ik het had – naar eigen zeggen heeft hij na ons telefoongesprek zelfs het woord ‘litany’ moeten opzoeken (lacht).»

HUMO Hoe was de taakverdeling?

LENS «In principe schreef ik de muziek en Nick de teksten – ik in Brussel, hij in Brighton – maar in de praktijk liep alles door elkaar. Over elk nummer hebben we bijna dagelijks gebeld en gezoomd, vaak letterlijk tussen de soep en de patatten. ‘Kan die viool daar niet wat luider? Moet die overgang niet anders?’ Wat de vorm betreft, waren we ’t van meet af aan eens: vaak werk ik met zware dissonanties en complexe ritmes, maar voor ‘L.I.T.A.N.I.E.S.’ hoorde ik simpele melodietjes, die je kunt neuriën terwijl je thuis een karweitje staat op te knappen. Sommige van mijn collega’s zouden daar hun neus voor ophalen, maar ik dacht: ‘Fuck it’. Ik vond het net prettig zo.»

HUMO Ik tel vier vocalisten op ‘L.I.T.A.N.I.E.S.’: twee operazangers, jijzelf en je 21-jarige dochter Clara-Lane. Waarom Nick Cave zelf niet?

LENS «In het begin is daar wel sprake van geweest, maar er waren zakelijke obstakels. Er zou ook te veel verwarring geweest zijn met zijn laatste project ‘Idiot Prayer’, dat tegelijk uitkomt. Het doet er ook niet toe: ‘L.I.T.A.N.I.E.S’ gaat niet om een icoon als Nick. Het is een sobere plaat, zonder pretentie, waarvan de bedoeling net is dat de luisteraar vergeet wie ze heeft gemaakt. Lukt dat, dan zijn we geslaagd in onze opzet.» 

‘L.I.T.A.N.I.E.S’ komt op 4 december uit bij Deutsche Grammophon.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234