Jack Antonoff Beeld Erik Madigan Heck
Jack AntonoffBeeld Erik Madigan Heck

producerJack Antonoff

‘Die Bruce Springsteen vind ik echt een idioot’

Hofleverancier van de meest tot de verbeelding sprekende vrouwen uit de muziekindustrie – Taylor Swift! Lorde! Lana Del Rey! – en een vat vol contradicties: Jack Antonoff (37) is een sterproducer die zich alleen laat inhuren door vrienden; een nerd die ooit het lief was van Scarlett Johansson; een Man Achter De Schermen die voor het voetlicht treedt. Met ‘Take the Sadness Out of Saturday Night’ (goeie titel) brengt hij de derde plaat van soloproject Bleachers uit.

Jack Antonoff is een vriendelijke kerel met een hart voor muziek. Ik mag hem over alles vragen stellen – behálve, merk ik, over zijn maatje Bruce Springsteen.

HUMO Hoe was corona voor jou? Ik zou die clichévraag niet stellen als ik me na songtitels als ‘Stop Making This Hurt’ en ‘Don’t Go Dark’ geen zorgen maakte.

JACK ANTONOFF «Die nummers heb ik vóór corona geschreven, dus maak je geen zorgen: het was toen al om zeep (lacht). Maar corona heeft wel een diepe indruk nagelaten. Alleen al het wegvallen van livemuziek. Voor mij voelde touren aan als de enige zekerheid in het leven van een muzikant. Zelfs dát verdween: ik had geen reddingssloep en het schip ging onder.

»Ik kroop naar binnen met mijn band. Normaal ben ik een loner, maar plots wilde ik volk rond mij. We speelden met een nooit eerder geziene intensiteit, vanuit het gevoel: ‘Dit zullen we misschien nooit meer buiten kunnen doen.’ De sound van deze plaat is: spelen op de rand van de afgrond.»

HUMO Wat betekent ‘Take the Sadness Out of Saturday Night’?

ANTONOFF «Zaterdagavond staat voor mij gelijk aan duisternis, én aan de geschenken van de duisternis: schrijverschap, ideeën, inspiratie. Die wil ik in ontvangst blijven nemen, maar tegelijk vraag ik me af: is dat nog wel zo gezond op mijn 37ste? Moet ik niet stilaan naar een volgende levensfase?»

HUMO Hoort zaterdagavond niet om plezierige feestjes te gaan?

ANTONOFF (droog) «Alleen als je uitgenodigd bent. En zeker niet als je niemand hebt om de avond mee te delen.»

HUMO Heb je per ongeluk een plaat geschreven over je relatiebreuk met actrice Lena Dunham?

ANTONOFF «Misschien. De plaat heeft alleszins geholpen.»

HUMO Zijn er songs waarvan je betreurt dat je ze ooit aan iemand anders hebt gegeven?

ANTONOFF (schudt het hoofd) «Zo werk ik niet. Ik werk sámen met iemand, en we schrijven aan één project. Ik gooi geen songs in het rond als een sproeier in de tuin (lachje).»

HUMO Tegen Lana Del Rey zei je ooit: ‘Voor ik je ontmoette, dacht ik dat je het tegenovergestelde zou zijn.’ Wat bedoelde je?

ANTONOFF «Er hangt een zekere vibe rond haar persoon en haar muziek. Ik had me haar misschien zó voorgesteld, terwijl zij dat beeld overstijgt: niemand is zoals zij. I love Lana.

»Voor deze plaat had ik een nogal wrede break-upsong geschreven. Ik worstelde met de tekst en legde het sentiment voor aan Lana: ‘Ik wil eigenlijk zeggen: ‘Het enige wat ik van je wil, is dat je je zware shit uit mijn leven houdt. Do what you want, just don’t go dark.’’ En Lana was formeel: ‘Je hébt je tekst al: ‘Don’t Go Dark’ zegt meer dan genoeg.’ Dat is de songtitel geworden. Normaal zou ik die raad aan haar geven, nu waren de rollen omgekeerd.»

HUMO Hoe belangrijk is Taylor Swift voor jou?

ANTONOFF «Deeply important. Mijn creatieve relatie met Taylor is één van de belangrijkste in mijn leven. Zij is de reden waarom de muziekindustrie mij erkent: ze geloofde in mij vóór iemand anders dat deed.

»Ik maak trouwens geen platen met mensen die níét belangrijk voor me zijn. De lijst van mensen met wie ik samenwerk, is kort. Als de muziek niet zou ontstaan uit persoonlijke connecties, dan zou ze ook niet zo goed zijn.»

HUMO Hoe heb je je goeie vriend Bruce Springsteen leren kennen, die op het nummer ‘Chinatown’ zingt?

ANTONOFF (ontwijkend) «Bruce en zijn vrouw Patti zijn heel belangrijk voor me. Ik heb nooit geprobeerd om een nummer te schrijven met zijn stem in gedachten – dat zou te immens zijn – maar op een dag zaten we samen in de zetel en tijdens de demo van ‘Chinatown’ keek hij op. Niet veel later zaten we in de studio.»

HUMO Wat is je dierbaarste Bruce-herinnering?

ANTONOFF (nog meer ontwijkend) «Hij is één van de wonderbaarlijkste mensen die ooit op aarde hebben rondgelopen.»

HUMO Dat is vaag.

ANTONOFF «Tja, zulke dingen houd ik liever voor mezelf.»

HUMO Wat vond hij van je plaat?

ANTONOFF «Ik heb ze laten horen toen we een ritje met de auto maakten. Het was gezellig.»

HUMO Maar wat vond hij?

ANTONOFF «Euh...»

HUMO Kun je echt níks over hem vertellen?

ANTONOFF «Nee.»

HUMO Pas op, of ik schrijf straks dat je hem een idioot vindt.

ANTONOFF (lacht) «Sorry, ik zal je toch moeten teleurstellen.»

HUMO Iets anders dan: wanneer besloot je definitief om een carrière in de muziek na te jagen?

ANTONOFF «Toen ik 15 was en op mijn eerste tournee vertrok. Mijn schoolresultaten vielen tegen en ik dacht: I might as well burn everything down. Alle mogelijke deuren dicht trappen, tot er maar één overbleef.

»De tournee was shit, natuurlijk, en we hebben veel geld verloren. Maar we waren tenminste tot in Florida en Texas geraakt.»

HUMO Wanneer wist je dat je de juiste beslissing had genomen?

ANTONOFF «Metéén. Emotioneel gezien was ik een instantsucces, financieel pas op mijn 26ste, toen de meeste van mijn vrienden al een huis en kinderen hadden. Ik hou gemengde gevoelens over aan die periode: ik voelde me gelukkig en waardevol, maar anderen behandelden mij als een mislukkeling. Eerlijk gezegd ben ik nog steeds rancuneus: er zijn mensen die niet meer hoeven aan te kloppen.»

HUMO Krijg je vaak met ego’s af te rekenen?

ANTONOFF «Nee, dat gaat niet als je met twee mensen in één kamer aan muziek werkt: er is geen ruimte voor vergif. Als je muzikant wilt zijn, moet je sowieso vrij van enig ego zijn. Het is het meest machteloze beroep ter wereld. De ene dag komt de wind met iets speciaals aanwaaien, de andere dag is het stil. Zelf heb je daar amper controle over. Als ik écht iets kon – meubels maken, schilderen, deugdelijke handenarbeid – dan had ik wellicht het grootste ego ter wereld (lachje).»

HUMO ‘91’ is een speciaal nummer: de Britse auteur Zadie Smith schreef mee, St. Vincent producete én Nick Cave and the Bad Seeds hadden een vinger in de pap.

ANTONOFF «Het is de ouverture van de plaat, die alle thema’s bundelt waarover het een halfuur lang zal gaan: mijn moeder, mijn ex, mijn toekomst. Het idee van een strijkkwartet kwam van Annie (Clark, echte naam van St. Vincent, red.). Warren Ellis zorgde voor de arrangementen. Hij was toen ‘Ghosteen’ aan het opnemen met Nick Cave. Soms moet je gewoon op het juiste moment op de juiste plaats zijn. Ik heb daar al geluk in gehad.»

HUMO Nog een laatste gedachte om af te sluiten?

ANTONOFF «Welja: die Bruce Springsteen vind ik echt een idioot.»

HUMO Als jij het zegt!

‘Take the Sadness Out of Saturday Night’ van Bleachers is uit bij Sony.

6 toppers en één sof: de liedjes van Jack Antonoff!

1. Taylor Swift: ‘Out of the Woods’

Toen niemand geloofde in Jack Antonoff, hield Taylor Swift voet bij stuk: alleen híj zou ‘Out of the Woods’ producen. Het werd zijn visitekaartje, alsook een uit de kluiten gewassen hit.

2. Lorde: ‘Liability’

Lorde noemde Antonoff ‘mijn songwriting-echtgenoot’. Voor haar producete hij voor het eerst een hele plaat: ‘Melodrama’ was voor Rolling Stone één van de 500 Greatest Albums of All Time.

3. Lana Del Rey: ‘Mariners Apartment Complex’

We hadden ook het tien minuten durende ‘Venice Bitch’ kunnen kiezen. Alleszins: Jack Antonoff is de sparringpartner met wie Lana Deerk uit haar carrière neerzette.

4. St. Vincent :: ‘New York’

‘You’re the only motherfucker in the city who can handle me’: niet geschreven voor, maar wel mét Jack Antonoff. St. Vincent producete in ruil mee ‘91’ van de laatste Bleachers-plaat.

5. The Chicks :: ‘Gaslighter’

De Dixie Chicks lieten het gecontesteerde woord uit hun bandnaam vallen en namen Antonoff onder de arm voor hun comeback: suikerzoete pop in een countryjasje.

6. Taylor Swift :: ‘Betty’

Uit ‘Folklore’, de plaat die Tay-Tay geloofwaardigheid in indiekringen en een bakje Grammy’s opleverde. Antonoff kreeg ook een beeldje. Zijn totaal staat op vijf.

7. fun . :: ‘We Are Young’

Zijn ándere band fun.: dat puntje staat daar, net als hun platen in de rommelbakken, stof te vergaren. ‘We Are Young’ is luid en catchy, maar dat is een wild in het rond hoestende coronapatiënt óók.

Schrijf je in op onze wekelijkse muzieknieuwsbrief:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234