Simon Kirke van Bad Company  Beeld Redferns
Simon Kirke van Bad CompanyBeeld Redferns

ColumnJomme Rocks

Die keer dat Marc Didden zijn leven waagde tijdens een interview met Bad Company

Elke week fileert (mc) op inzichtelijke wijze de popgeschiedenis en de tijdgeest, zoals die beleefd werd in de kolommen van uw lijfblad. Deze week keert hij terug naar april 1977.

april 1977 Beeld Humo
april 1977Beeld Humo

Toen de weduwe van Otis Redding onlangs via haar transistorradio kennismaakte met de stem van Frankie Miller, barstte ze in tranen uit. ‘Dat is de enige echte opvolger van onze Otis,’ zou ze gezegd hebben volgens Onze Man in L.A., die zich op het ogenblik der feiten overigens in Sint-Agatha-Berchem bevond. In 1977 meldden de TTT-bladzijden trots dat zij exclusief de Belgische rechten op Rolling Stone, NME en Melody Maker hadden bemachtigd, maar onze moppen bleven even belegen. Vraag is ook of we die bladen wel lazen, want terwijl over de plas de punk losbarstte, zaten wij ons nog op te winden over een slechte single van Johan Verminnen. 1977 werd zowat het meest schizofrene jaar uit de rockgeschiedenis. Terwijl de hitparades gedomineerd werden door meerstemmige dinosaurussen als Eagles en Fleetwood Mac, en Keith Richards in Toronto werd aangehouden voor heroïnebezit, knaagden in de Londense pubs de punks aan de knoesels van de pop. Het machtige ‘Rattus Norvegicus’ van The Stranglers kwam uit, The Jam debuteerde en de Sex Pistols wisselden na één week al van platenfirma, maar bij ons las je daar niets over.

Karel de Knagger, het collectief dat de plaatjes bespreekt, is enthousiast over ‘The Idiot’ van Iggy Pop en Charlie Poel, die toen nog Sjarlie Poel heette, vond het concert van Lou Reed in Vorst zware afzuip. ‘Verloudering in Vorst’ kopt hij boven zijn kwade recensie: onze anders zo aimabele man hakt er stevig op in. Een volledig op goedkoop succes gebaseerde vaudeville die hem in arren moede de bar doet opzoeken, omdat hij lauwe pils verkiest boven de verkrachting van de sterke nummers die hem na aan het hart liggen. ‘Op ‘Heroin’ wordt – hoogst verdacht – erg enthousiast geklapt, alsof Will Tura ‘Vlaanderen mijn land’ ten gehore bracht.’

Humo sprak met Georges Leekens, in de volks- en zowat alle andere monden bekend als Mack the Knife, omdat hij bij een tackle altijd voluit voor de knoesels gaat. Herman de Coninck vindt dat de man onrecht wordt aangedaan. ‘Hij is op zijn minst een padvindersmes, met alvast ook nog een kurkentrekker eraan vast, om na de match de eerste fles open te trekken.’ Op de vraag of hij na zijn carrière trainer wil worden, zegt Leekens dat het voor 90 procent zeker is dat zoiets niet zal gebeuren.

Op 17 april vinden er parlementsverkiezingen plaats en Piet Piryns, de slimste van de redactie, fileert in twee vlammende pagina’s het werk van de regering-Tindemans. Die slaagde er wel in om in krap twee jaar de inflatiecijfers te halveren (van een Venezolaanse 15 procent naar 7 procent), maar dat leidde tot de hoogste werkloosheidscijfers in de Europese Gemeenschap. ‘Ze hebben Satan verdreven met Beëlzebub,’ is de gevatte conclusie. Onze Man waarschuwt voor de instorting van de sociale zekerheid, omdat de regering fel heeft gesnoeid in de budgetten voor de pensioenen en de kinderbijslag. ‘Op lange termijn wordt het hele stelsel op de helling gezet,’ klinkt het apocalyptisch. ‘Keren we terug naar de tijd van de liefdadigheid en de rijen dompelaars die voor soepkarren aanschuiven?’ De Vlaamse kiezer blijft Oost-Indisch doof voor de strenge reprimande, want de CVP behaalt een klinkende overwinning en pikt zes zetels van de Waalse federalisten van het Rassemblement Wallon in.

Onze Man waagt ten slotte zijn leven tijdens een kritisch interview met de drummer van Bad Company, die daar niet van gediend is. ‘Wat wil je eigenlijk zeggen? Dat wat wij maken klote is?’ Waarop (md), die zijn jas al neemt, fijntjes riposteert: ‘Geenszins, ik wenste slechts een lichte polemiek op gang te brengen.’ Waarop Simon Kirke: ‘U bent zot, maar zotten moeten er ook zijn.’Helemaal Humo! (mc)

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234