Boven: Terms, Wolker, Meskerem Mees, Dyce, JAKOMOOnder: Younes Faltakh, Stijn Meuris, Quinten Vermaelen, Johannes Verschaeve, Bent Van LooyBeeld HUMO

Humo's Rock RallyWinnaars over de 10 finalisten

‘Die zangeres deed mijn bloed sneller stromen! Ook op muzikaal vlak’

In vreemde tijden nadert Humo's Rock Rally 2020 dan toch zijn ontknoping. Van de 879 deelnemers die aan de aftrap verschenen, staan er op zondag 18 oktober tien in de finale in de Brusselse AB. Wie zal zegevieren, bepaalt de vakjury, maar u kunt op Humo.be meebeslissen wie met de ING-publieksprijs aan de haal gaat. 

Om uw keuze te vergemakkelijken, vroegen wij vijf ex-winnaars naar hun ongecensureerde mening over de halvefinalesets. Staan slaafs tot uw dienst: Stijn Meuris (Noordkaap), Bent Van Looy (Das Pop), Johannes Verschaeve (The Van Jets), Younes Faltakh (The Hickey Underworld) en Quinten Vermaelen (The Calicos).

Zo klonken de finalisten van Humo’s Rock Rally tijdens de halve finales:

Uitgebreider kennismaken met de finalisten? Klik op hun naam en bekijk de kennismakingsvideo’s!

JAKOMO

STIJN MEURIS «Ik voel me als oude, blanke vijftiger niet toevallig het meest aangetrokken tot klassieke pop- en rockcombo's zoals Jakomo. En hoewel ze popmuziek maken, waren ze veruit de verrassendste deelnemers van de twee halve finales, vond ik. Op een rare manier doen ze me wat aan Novastar denken, maar op andere momenten brengen ze de jazzy kant van Das Pop in herinnering.»

BENT VAN LOOY «De jázzy kant van Das Pop? Jakomo is onmiskenbaar jazzyer dan wij toen waren, maar inderdaad: het zijn net als wij mannen die samen een gróép vormen, in tegenstelling tot een zanger met toevoeging van muzikanten. Goed gearrangeerde nummers ook, voor zo'n redelijk simpele bezetting. Ik was gecharmeerd.»

JAKOMO

MEURIS «En dan is er nog de geweldige kop van die zanger als bonus. Die snor! Mijn intuïtie zegt: hier zit meer in. Rare naam, dat wel.»

QUINTEN VERMAELEN «Ze straalden een bepaalde rust uit, en de backings pasten goed bij de leadzang. En ze zagen er goed uit, er was over nagedacht: heel eigentijds, zonder dat het een gimmick werd.»

JOHANNES VERSCHAEVE «Too hip for their shirts, dacht ik eerst, maar gaandeweg vond ik het toch goed. Ze staan verder dan veel andere bands en hebben een duidelijke sound, alleen raakte het mij niet echt.»

YOUNES FALTAKH «Ik vond het redelijk standaard, een typisch indiebandje. En ik ben geen fan van de zang: iets te flets, iets te weinig karakter. Maar de songs stonden er.»

VERMAELEN «Hun cover van 'Breathe' van Sean Paul was niet mijn ding, dan vond ik hun eigen songs beter.»

VERSCHAEVE «Ik hoor wel waar ze de mosterd halen: King Krule, Mac DeMarco, dat soort dingen. Maar in tegenstelling tot Jakomo raakt King Krule mij wel. Misschien hebben ze nog iets te weinig kilometers op de teller.»

BE IRVING

VAN LOOY «Gesofisticeerde muziek waarbij het allemaal iets moeilijker mag zijn, maar die toch min of meer catchy en verteerbaar blijft.»

VERSCHAEVE «Een vreemd samenraapsel van individuen: die zanger met zijn metalgitaar in zijn trouwpak, een seventiesfunker op bas, een sociaal werker op gitaar, en op drums een neef die net van een communiefeest komt. Het was geen bunch of wackos die wonderwel samen passen, zoals je bij Beck weleens ziet. Integendeel. Maar dan sloot ik mijn ogen en moest ik toegeven dat ik het zo slecht niet vond.»

Be IrvingBeeld Koen Keppens

VERMAELEN «Qua uiterlijk passen ze misschien niet bij elkaar, maar ze konden wel samen spelen. Heel aparte sound, heel origineel, en iedereen wist heel goed waar hij mee bezig was.»

MEURIS «In het begin dreigde ik er niet zo heel veel aan te vinden: zweverige, esoterische pop laat ik het liefst aan me voorbijgaan. Maar dan volgde er een krachtige uithaal of twee en was ik onherroepelijk méé. Fijne groep om naar te kijken ook. En ze hebben een goede bassist.»

VAN LOOY «Opvallend: er nemen dit jaar veel meer muso's deel, jongens die erg goed kunnen spelen, soms iets té goed (lacht).»

Bent Van Looy: 'Er nemen dit jaar opvallend veel muso's deel, jongens die erg goed kunnen spelen, soms iets té goed.'

HUMO Kun je een instrument dan té goed beheersen?

VAN LOOY «Het gevaar is dat je het naïeve aan muziek begint te missen, en dan riskeer je al snel te belanden bij de platen van Sting medio jaren 90. Dat uitgekookte, daar werd vroeger nog erg argwanend over gedaan in de Rock Rally. Be Irving is misschien wel zo'n groep die in 1998 de finale niet zonder slag of stoot had bereikt.»

VERSCHAEVE «Ik vond nog altijd dat er een zekere communiefeestlaag overheen lag, maar muzikaal weten ze wel wat ze doen.»

HUGS OF THE SKY

VAN LOOY «Een trip down memory lane, want ik moest spontaan denken aan de Rock Rally's van Evil Superstars en consorten: een groep van vrienden die elkaar tegengekomen zijn en het ergens in een hok op een jammen gezet hebben. Ze sprongen er op dat vlak tussenuit, wat in mijn geval alvast op een opgeheven wenkbrauw kon rekenen.»

VERSCHAEVE «Dat ongeïnteresseerde, het leek wel een hippe L.A.-band die al te lang op tournee was. Maar al snel vond ik dat net grappig. Die Iron Maiden-gitarist, die iets te grote zanger met zijn krullen en zijn Engels dat niet al te best was... But he didn't care, hij stond er en deed zijn ding.»

Hugs of the SkyBeeld Koen Keppens

VERMAELEN «Ik vond hen heel sterk. Ik geloofde het. Ik hou ook heel erg van de eindes van hun songs. Die maken duidelijk dat ze een goeie sound hebben en dat het écht een goeie band is. En dat gezweef tussen nonchalance en professionalisme vond ik erg interessant. Ik was mee.»

MEURIS «De Pink Floyd-achtige gitaarsolo's die ze erin verwerkt hadden, zonder ooit gekunsteld te klinken, vond ik ook knap. En ook hier, net als bij Be Irving: erg goede bassist. Hugs of the Sky kwam het dichtst in de buurt van het soort groepen waar ik van hou: een zootje ongeregeld waarbij je na drie nummers ziet dat de mayonaise pakt.»

FALTAKH «Mij deden ze aan Fat White Family denken, en ik heb eigenlijk maar één raad voor ze: niks bijschaven, niks opkuisen, gewoon voortdoen en dijken van songs schrijven.»

HUMO En dan was er nog die cover van De Brassers.

MEURIS «Een jonge groep die iets van De Brassers covert: dan heb je hoe dan ook mijn aandacht. Al is het maar omdat ik begin jaren 80 al zwaar onder de indruk was van 'Kontrole', en nu opnieuw. Dat een band voor zo'n nummer kiest, inhoudelijk zo actueel en tekstueel zo spot on vandaag de dag, dat zegt iets voor mij.»

FALTAKH «Het Nederlands gaat hun wel af. Nog een keuze die ze kunnen maken: switchen tussen twee talen. Of drie. Is hun Frans goed?»

HUMO Geen idee, Younes.

DYCE

MEURIS «Juist, de man die opkwam in het blauwe berenpak. Sorry, maar van DYCE begreep ik werkelijk niets. Rapmuziek ligt me niet, dus het ligt evenveel aan mij als aan hem, maar ik vind ook gewoon de lol niet terug in het soort muziek dat hij speelt. Mijn excuses.»

VERSCHAEVE «Ik kon hem ook heel moeilijk plaatsen. Maar zijn entree in dat berenpak was groots, over the top en er zat humor in. Hij kwam ermee weg.»

FALTAKH «Je ziet dat hij ambitie heeft, dat hij graag iets theatraals wil opzetten. Hij moet het volgens mij hebben van de mise-en-scène. Ik zie iets conceptueels voor mij, iets met een uitgekiende choreografie en scenografie en zo. Maar daar is tijd en geld voor nodig. Ik wens hem een monsterbudget toe.»

VAN LOOY «Ik vond DYCE heel indrukwekkend. Smartlappenhiphop: nog nooit gezien. Pure weltschmerz! En nog een prachtig pak ook. Hij moet zowat de droevigste hiphopper ter wereld zijn. Hij durfde zich kwetsbaar op te stellen op het podium, wat niet voor de hand ligt als je daar helemaal in je eentje staat. Ik zag er geen pose in, en dat maakte indruk.»

VERSCHAEVE «Hij is stoer en breekbaar tegelijk, en oogt heel zelfzeker. Dat heeft iets. Maar ik heb niet echt een song of een refrein gehoord waarvan ik dacht: dát moet een single worden. Hij intrigeert zonder een echt goeie zanger te zijn.»

VERMAELEN «De eerste song, waarin hij rauw rapt, vond ik interessanter dan de autotunesongs die erop volgden. Voor de rest: goeie outfit, goeie beats en een goeie entree. Ik zie het zo op een groot podium.»

Stijn Meuris: 'Van DYCE snapte ik werkelijk niets, maar dat ligt evenveel aan mij als aan hem.'

ALL-TURN

VERSCHAEVE «Ik was meteen benieuwd dankzij die telefoon op het podium, en zijn T-shirt van Tom & Jerry vond ik ook fijn. Alright, give me some, dacht ik. Maar dan begon het. De beats: ça va. Maar die vocals? Zo weinig urgentie, zo weinig timing. In de hiphop moeten de vocals echt goed zijn, het is de helft van het geheel. Zijn teksten vond ik ook niet altijd goed genoeg. Het moet échter, geloofwaardiger. Desnoods in het Nederlands.»

All-TurnBeeld Koen Keppens

FALTAKH «Ik vond het iets te veel een pastiche, iets te Amerikaans. Zijn flow was niet slecht, maar ook niet echt goed. En als de beats dan net iets te zacht staan...»

VERMAELEN «Ik heb weinig met hedendaagse hiphop, maar zijn tweede song vond ik wel goed, toen hij meer uptempo ging.»

VAN LOOY «Hij deed me denken aan de hiphop van de jaren 90, à la De La Soul: goedaardig, zonder boos te worden. Feesthiphop.»

VERSCHAEVE «Leuk dus, maar geef het nog een paar jaar.»

YOKAN

MEURIS «Ik weet niet goed wat Yokan wilde zijn. Ik vermoed een soort Bazart maar dan in het Engels, afgaande op de podiumopstelling met die twee keyboardspelers aan de buitenkant. En dan toch een cover van Tom Waits brengen, dat had ik niet zien aankomen. Alleen vind ik het idee om een uur lang naar Yokan te moeten kijken misschien wat vermoeiend. Hun witte pakken doen een plan vermoeden, maar tegelijk kun je Yokan net iets té uitgedacht noemen.»

YokanBeeld Alex Vanhee

HUMO Als er iemand een uitgekiende podiumgarderobe op prijs kan stellen, dan Bent Van Looy toch wel?

VAN LOOY (lacht) «En toch snapte ik die outfits niet heel goed. De verpakking strookte niet met de inhoud. Gezellig om naar te kijken, maar mijn hart ging er niet sneller van slaan.»

VERSCHAEVE «Ze zijn op veel vlakken heel professioneel, maar het was mij ook allemaal té. Ik heb zelfs notenbalken gezien op iPads. Op zo'n moment gaat er bij mij toch een alarmpje af. Een geval van veel blabla, weinig boemboem.»

MEURIS «Tijdens hun optreden heb ik genoteerd: 'Ze lijken me net iets te slim.' Ze denken te veel na, en dat voelde ik een beetje. Als ze dat kunnen laten, komt het goed.»

MESKEREM MEES

MEURIS «Zij staat natuurlijk het verst van alle deelnemers, want ze wordt al op de radio gedraaid. Je snapt waarom: ze is duidelijk een meisje met een eigen karakter en verhaal. En ze heeft ook geen schrik van het podium - wat je eigenlijk kunt zeggen van álle finalisten dit jaar. Kan wel iets worden.»

HUMO Terwijl hier toch ook geen klassieke groep op het podium stond, Stijn?

MEURIS «Allerminst, maar dat maakt ze goed door erg kundig een verhaal te vertellen.»

VAN LOOY «Ik weet dat ze in haar slaapkamer heel mooie dingen maakt, maar ik was niet helemaal onder de indruk van haar halve finale. Geen ramp, want ik weet nog dat onze halve finale met Das Pop ook heel crappy was. Uit eerdere beluisteringen weet ik dat ze kan overtuigen. Ze doet me een beetje aan mijn Parijse vriendin Soko denken, met haar huis-tuin-en-keukeneerlijkheid.»

MEURIS «Het heeft misschien iets te maken met haar huidskleur en die akoestische gitaar, maar ik moest aan Tracy Chapman denken.»

FALTAKH «Mij deed ze aan Joni Mitchell denken, en aan Norma Tanega, een zangeres uit de sixties die maar één plaat heeft gemaakt, maar wel een fantastische. Het is heel simpel: Meskerem Mees stak erboven uit. Die controle over haar stem en haar spel: indrukwekkend.»

VERSCHAEVE «Ik was ook helemaal verkocht. Je kunt songs leren schrijven, je kunt gitaar leren spelen, je kunt op een podium leren staan, maar sommige mensen hebben het gewoon en raken je dieper dan andere.»

VERMAELEN «Heel goed gewoon. En ze is écht, je gelooft alles wat ze doet.»

VERSCHAEVE «Ze zat daar op haar luie stoel met haar scoutserige batikshirt. She's not hip, ze bekijkt geen duizend plaatjes in de hipste magazines voor ze een vestje koopt, maar ze hééft het gewoon. Met haar luie zelfzekerheid zat ze daar gewoon ongestoord mijn hart te breken. Haar timing is goed, haar Engels is goed, zelfs de blik in haar ogen vind ik de max!»

Younes Faltakh: 'De controle die Meskerem Mees had over haar stem: indrukwekkend.'

UMA CHINE

VERMAELEN «Uma Chine is misschien wel mijn favoriet. Heel goeie sound, heel origineel, met de juiste hoeveelheid edge. Ze zagen er goed uit, ze speelden goed en ik vond elk nummer goed. Het was duidelijk niet de eerste keer dat ze op een podium stonden. Ook mooi dat de drie zangeressen elk een instrument bespeelden.»

FALTAKH «Mooie stemmen, maar het leken allemaal arrangementen voor backing vocals te zijn, zonder pakkende lead.»

VAN LOOY «Echt een groep zoals je die vandaag de dag vaker ziet, met synthesizers erbij en de rockschoolgasten achterin. Sfeervol hoor, tot je hun cover hoort ('Vienna' van Ultravox, red.) en beseft: 'O ja, zo klinkt een écht nummer.' Zo zie je maar: het nut van die verplichte cover in de Rock Rally blijft overeind. Het is tegenwoordig relatief makkelijk om met machines een zekere sfeer op te roepen, maar de song zelf blijft toch allesbepalend. Plots zag je wat ze konden doen met een groots nummer.»

HUMO Het zou me verbazen als het genre van Uma Chine Stijn Meuris na aan het hart ligt.

MEURIS «Net als bij DYCE zou ik makkelijk kunnen zeggen dat het m'n genre niet is, maar dit wás wel iets. Nog altijd niets voor mij, hoor, maar ze zijn me wel bijgebleven.»

FALTAKH «Allemaal goeie muzikanten, een goeie synthspeler met zeer smaakvolle klanken, en een drummer met een goeie feel. Maar het geheel deed mij vrij weinig: iets te gladgestreken, iets te weinig weerhaken.»

VERSCHAEVE «Muzikaal avontuurlijk, maar wat te veel van alles en niets wat mij echt raakte. Ik kan moeilijk uitleggen waarom.»

TERMS

VERSCHAEVE «Bij het openingsbeeld had ik al bijna 'Scala' opgeschreven. Ik moest er even inkomen, maar eigenlijk vond ik het heel goed. De zangeres deed mijn bloed sneller stromen, ook op muzikaal vlak. Haar korte haren, haar moves... Ze speelde iedereen op het podium weg. Ik dacht: wie ben jij? Wat is er bij jou allemaal uit de haak? Zeer interessant, geweldige frontvrouw, en ook echt goeie songs.»

VERMAELEN «Heel strakke, professionele band. Misschien wel iets té, waardoor de songs wat verloren dreigden te gaan. Maar ik geloofde haar wel.»

MEURIS «Wat ik vooral interessant vond: er zitten Aziatische schema's in hun muziek. Ik moest daardoor aan Björk denken op een vrolijke dag. Atypisch voor de Rock Rally dus. Alles was ook grondig uitgewerkt, zelfs tot de choreografie toe.»

VAN LOOY «Met die dansjes en dat gewuif vond ik het een goede impressie van wat er zich op een late zaterdagavond zoal moet afspelen in de loft van Eefje de Visser

Johannes Verschaeve: 'De zangeres van Terms speelde iedereen op het podium weg. Ik dacht: wie bén jij?'

HUMO Dan is de vraag: zou je gráág te gast zijn bij Eefje de Visser, Bent?

VAN LOOY «Ik weet het niet goed, ik heb wilde dingen gehoord over die zaterdagavonden (lacht). Nee, het was trendy, maar ik miste wat focus. Ik wist niet altijd even goed waarnaar ik zat te luisteren. Ze verschillen op dat vlak danig met Jakomo: veel mensen op het podium, maar ze spreken niet noodzakelijk allemaal uit dezelfde keel.»

MEURIS «Ik bespeurde maar liefst drie achtergrondzangeressen. Mocht Alex Callier binnenkort nog eens een zangeres zoeken, dan heeft hij hier keuze te over.»

FALTAKH «Pas toen ze in de derde song zongen 'This world has turned to shit a long time ago', hadden ze mijn aandacht. Misschien moeten ze dat meer doen. Zoals The Dan Band, ken je die? Een soort huwelijksband die vaak opduikt in de films met Adam Sandler. Ze spelen covers waarin ze heel veel schelden. Dat kan een insteek zijn voor Terms (lacht).»

HUMO De frontvrouw had voor de halve finale haar haren afgeschoren. Een goed idee?

FALTAKH «Tuurlijk. Ik ben een grote fan van Sinéad O'Connor: hoe meer je op haar lijkt, hoe beter.»

WOLKER

VERMAELEN «Misschien wel mijn favoriet voor de winst. Hun eerste song was van het beste dat ik gehoord heb.»

MEURIS «Heel sympathiek, die wisselwerking tussen dat meisje en die jongen. Je kunt natuurlijk niet anders dan aan The White Stripes denken, ook al zijn ze dat duidelijk niet - daarvoor missen ze nog wat stoutigheid.»

VAN LOOY «De zanger klinkt als een iets rock-'n-rollere Jasper Steverlinck, maar ik had mijn bedenkingen bij hun muzieksoftware. Daar moest je vroeger niet mee afkomen in de Rock Rally, want het maakt wel degelijk een groot verschil in wat je te horen krijgt. Kun je dat niet gewoon met z'n tweeën redden in plaats van het op band te hebben, vraag ik me dan af. En zou dat dan niet veel spannender zijn?»

MEURIS «Maar het blijft gedurfd, enkel met een drummer en een gitarist het podium opstappen. Of Wolker me daarom ook twaalf nummers lang zou boeien? Dat blijft de vraag.»

VERSCHAEVE «Ik vond hem een beetje vasthangen aan zijn loops en synth, waardoor hij wat vrijheid miste als zanger en gitarist. Maar het was tegelijkertijd ook wel interessant, die loops en het contrast met dat Yeah Yeah Yeahs- en PJ Harvey-achtige van de gitaar en drums. En hij zingt goed, er zit iets sierlijks in zijn stem.»

FALTAKH «Ik vond zijn bongospel ook zeer strak en to the point. Niet makkelijk om dat samen met de synth op de grid in die loops te krijgen. Sterk gedaan dus. De songs lieten mij dan weer een beetje koud.»

HUMO Halverwege de eerste song ging zijn gitaar tegen de grond. Hebben ze dat goed opgelost?

VERMAELEN «Zeker. Ze konden ermee lachen en sloegen niet dicht. Ik heb het ook al eens meegemaakt: een nachtmerrie. Ik heb het toen niet zo goed opgelost als hij (lacht).»

Quinten Vermaelen: 'Die eerste song van Wolker vond ik van het beste dat ik gehoord heb.'

HUMO Wat vonden we van de drumster?

FALTAKH «De beste drums van de hele selectie. Zeer tight

VERMAELEN «Heel goed, goeie stijl. Ze heeft een paar keer echt mijn aandacht getrokken.»

VERSCHAEVE «Ze is gewoon de max. Zo op haar gemak! Toen de zanger zijn gitaar liet vallen, trok ze gewoon een wenkbrauw op en begon wat te spelen.»

FALTAKH «Mag ik nog een laatste tip geven aan alle groepen? Behoud je eigen smoel en neem van niets of niemand advies aan.»

Maak kennis met alle finalisten op humo.be/rockrally en stem op uw favoriete artiest voor de ING-publieksprijs.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234