null Beeld humo
Beeld humo

TTT halfjaaroverzicht (1)

Dit is de beste en raarste muziek van 2021 tot nu toe

Zie ginds komt de zomer al, dus dan moet het muziekjaar 2021 bijna halfweg zijn. Wat onthouden we van de voorbije zes maanden, behalve dat het aftellen naar de terugkeer van de festivals steeds vlotter ging? Humo lijst op: de strafste, raarste, bezigste, monomaanste en beste plaatjesmakers van het jaar – deel 1.

DE GRAPPIGSTE: BO BURNHAM

‘If you wake up in a house that’s full of smoke / Don’t panic, call me and I’ll tell you a joke’: sinds donderdag staan de songs van Bo Burnhams van den aap zijn gat geblazen maar onnavolgbare Netflix-special ‘Inside’ ook op Spotify. Meezingen met ‘FaceTime With My Mom (Tonight)’, ‘White Woman’s Instagram’ of ‘Bezos II’ kan voortaan dus ook tijdens het pendelen, het koken en het kakken.

DE HARDST UIT DE SCHADUW GETREDEN BASSIST: PINO PALLADINO

Pino (63) speelde mee op million sellers ‘21’ (Adele) en ‘÷’ (Ed Sheeran), en bij diverse gelegenheden samen met Perfume Genius, D’Angelo, Phil Collins, The Who, Rex Orange County, Nine Inch Nails, De La Soul, Harry Styles, Simon & Garfunkel én Elton John. Maar pas op het met Blake Mills in elkaar gestoken (en bovendien uitstekende) ‘Notes With Attachment’ staat zijn naam voor het eerst prominent op de voorkant van een plaat.

DE GRAPPIGSTE [2]: MARC REBILLET

New Yorkse rasentertainer die ons door meerdere lockdowns hielp met zijn grotendeels geïmproviseerde, via Facebook Live en Twitch de wereld ingestuurde, manische keyboardsessies. Typerende lyrics: ‘Get the fuck out of bed / Bitch, go!’ Een onderbroek, een kamerjas, een gouden microfoon, een loop station en twee biljartballen als ogen: soms volstaat dat.

MARC REBILLET Beeld RV
MARC REBILLETBeeld RV

DE MINST MUZIKALE: THE MICROPHONES

Nieuwe plaat ‘Foghorn Tape’ werd door Phil Elverum (zie ook: Mount Eerie) zelve aangekondigd met het veelbelovende: ‘Geen songs. Dit is 100 procent achtergrondlawaai. Geen muziek, maar ambient in zijn puurste vorm.’ Voor fans van droge hoestjes, ongemakkelijk krakende stoelen en te luide praters.

THE MICROPHONES
‘Foghorn Tape’ Beeld RV
THE MICROPHONES‘Foghorn Tape’Beeld RV

DE LANGVERWACHTSTE HERUITGAVE: DE KOMMENISTE

41 jaar nadat deze lokale postpunkhelden met ‘1000 titels’ (★★★★☆) een plaat op duizend (intussen amper terug te vinden) exemplaren uitbrachten, gooiden ze daar dit jaar eindelijk nog eens duizend bovenop. Deels als eerbetoon aan hun zanger, de diepbetreurde Mark Meulemans, deels omdat het verdomme tijd werd. Op nummer twee: de ‘40th Anniversary Editionvan Motörheads ‘No Sleep Till Hammersmith’, uit volgende week.

DE TERECHTSTE HYPE: DRY CLEANING

Op papier zou Dry Cleaning niet mogen werken. De saaiste groepsnaam sinds The Internet. Spokenwordzang. De zoveelste Londense postpunkrevivalband. Maar luister dertig seconden naar openingstrack ‘Scratchcard Lanyard’ en de elektriciteit die dan al tussen je oren knettert, zet al je nekhaartjes overeind.

DE BESTE ZEVENDE ADEM: WEEZER

Het valt niet uit te sluiten dat de volgende Weezer weer aan de overbodige, makke kant zal zijn. Maar de recentste Weezer was er voor de verandering nog eens helemaal op: ‘Van Weezer’ (★★★½) is een tienkoppige, aanstekelijk ongecompliceerde ode aan de eightiesmetal, ook aantrekkelijk voor wie zonder leren polsbandjes door het leven gaat.

DE SAMPLESTE: MADLIB

Op ‘Sound Ancestors’ leggen producers Four Tet en Madlib één van de mooiste, meest complexe samplepuzzels van het jaar. Onder meer Phife Dawg, gimmick-journalist Nardwuar, Busta Rhymes, Young Marble Giants en – waarom ook niet? – Johnny Jungle passeren zo de revue. Madlib eert al crate-diggend en beatflippend tussendoor ook zijn overleden maten J Dilla en MF Doom alsof hij hen nog dagelijks aan de lijn heeft.

‘Sound Ancestors’  - Madlib Beeld RV
‘Sound Ancestors’ - MadlibBeeld RV

DE 80-JARIGSTE COMEBACK: PHAROAH SANDERS

Vóór producer Floating Points samen met hem het indrukwekkende ‘Promises’ opnam, was het vijftien jaar geleden dat jazz great en saxofonist Pharoah Sanders nog een plaat had uitgebracht. Nóg een mijlpaal: voor Floating Points zelf is het de eerste, lange, helemaal zelf gecomponeerde symfonie waarop in geen velden, wegen of wildpaden ook maar één technobeat te bekennen is. Het is een genot om op ‘Promises’ onder de koptelefoon deze paardenmolen van klanken te beleven.

GOTHENBURG, SWEDEN - AUGUST 09:  American jazz legend Pharoah Sanders performs at Way out West on August 09, 2019 in Gothenburg, Sweden. (Photo by Julia Reinhart/Redferns) Beeld Redferns
GOTHENBURG, SWEDEN - AUGUST 09: American jazz legend Pharoah Sanders performs at Way out West on August 09, 2019 in Gothenburg, Sweden. (Photo by Julia Reinhart/Redferns)Beeld Redferns

DE EERLIJKSTE: LOU BARLOW

Van ‘All You People Suck’ tot ‘I Don’t Like Changes’: op zijn goede nieuwe soloplaat ‘Reason to Live’ zegt goede oude Lou, ook te horen op het met gargantueske riffs bezette ‘Sweep It Into Space’ van Dinosaur Jr, nog eens gewoon wat hij écht denkt.

DE MEEST HIGH-PROFILE SAMENWERKING: SILK SONIC

Op dit punt in hun carrière beheersen Bruno Mars en Anderson .Paak hun kunst zo goed dat ze hun beider stem en huisstijl in deze samenwerking bijna wetenschappelijk nauwkeurig in elkaar weten te schuiven. Onder de noemer Silk Sonic halen ze hun mosterd vooral bij oude Motown, gekruid met hedendaagse rap. Eervolle vermeldingen in deze categorie voor ‘Eazy Sleazy’ (Mick Jagger + Dave Grohl) en Joni Mitchell-cover ‘For Free’ (Lana Del Rey + Weyes Blood + Zella Day).

SILK SONIC Beeld RV
SILK SONICBeeld RV

DE BEST GECOMPILEERDE: ‘DEEWEE 050 FOUNDATIONS’

Van het al wat oudere maar nog steeds onweerstaanbare ‘Heaven Scent’ (met de stem van Chloë Sevigny) en enkele Charlotte Adigéry-singles via goede tracks van ASA MOTO en Extra Credit tot een uitschieter uit Soulwax’ ‘EMS Synthi’-plaat: het Dewaele-kwaliteitslabel is 25 tracks lang bijzonder à point op deze verzamelaar van hun DEEWEE-label.

DE BESTE NIEUWE STEM: ARLO PARKS

Arlo Parks woont in Londen, werd 20 in 2020 en heet eigenlijk Anaïs Oluwatoyin Estelle Marinho. Michelle Obama is al fan, Billie Eilish vindt haar sooo cool. Florence Welch is dol op haar. En ze wordt de poet laureate van Generation Z genoemd. Arlo Parks trekt op ‘Collapsed in Sunbeams’ (★★★★☆) haar stembanden op indrukwekkende wijze alle kanten uit, tussendoor klaagt ze over alle terechte lof.

DE WEERBARSTIGSTE: SQUID

‘The band with no rules,’ blokletterde The New Yorker. ‘Ik ken geen band die tegelijk zo raar en zo poppy is,’ vatte een fan samen op YouTube. ‘Doet even hard aan The Fall als aan The Vaccines denken, aan IDLES én aan Aphex Twin, aan Bloc Party én aan Sonic Youth. Squid is catchy én opwindend én tegendraads én bij momenten atonaal én verslavend én steengoed, en dus redelijk uniek,’ schreef Humo (★★★★☆). ‘Uuuuuuuurgh’, zegt frontman Ollie Judge in ‘G.S.K.’.

DE DOWNUNDERSTE GARAGEROCK: CIVIC

Weinig gelijkenissen met de landgenoten van The Chats en Amyl and the Sniffers, maar óók heel sterk. Catchy, vinnig, hoogdringend. De sfeer, twaalf songs lang: Geen Genade! De gewichtsklasse? Halfzwaar, maar alles komt melodieus en in lagen, én knalt met de rotvaart van pakweg Dead Boys of Motörhead. Ook blij dat Civic een zanger heeft en geen schreeuwer, én dat ze er soms een blazer in schuiven.

DE TWEEDSTE HELFT VAN HET JAAR: JULI TOT DECEMBER

Na de achteruitkijkspiegel, nu de verrekijker: wat komt er de komende zes maanden op ons af? Nieuw werk van onder meer Billie Eilish, Gaspard JusticeAugé, Bobby Gillespie & Jehnny Beth, Darkside, Deafheaven, Hiatus Kaiyote, Jungle, Leon Bridges, Jake Bugg, Yong Yello, The Vaccines, andermaal Lana Del Rey, Little Simz en Lil Nas X. En voor het eerst sinds 2017 nog eens een nieuwe plaat van Lorde, nieuws dat ons vorige week kond werd gedaan middels de hierboven afgedrukte kont. Vrolijk de toekomst tegemoet!

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234